náhledy
Nejmasověji vyráběným americkým bojovým letounem byl druhoválečný bombardér Consolidated B-24 Liberator. V očích veřejnosti ho do jisté míry zastínila létající pevnost B-17, ale neprávem. Prototyp Liberatoru poprvé vzlétl před 80 lety, 29. prosince 1939. Připomeňme si tuto létající legendu prostřednictvím sady vesměs zajímavých fotografií.
Autor: public domain
Liberator není vyloženě pohledným strojem, objemný trup a dvojitá svislá ocasní plocha tuctových tvarů na kráse moc nepřidá. Z konstrukčního hlediska pak stojí za pozornost štíhlé křídlo podle návrhu aerodynamika Davida R. Davise.
Autor: public domain
Prototyp Liberatoru nesl typové označení XB-24 a poprvé vzlétl 29. prosince 1939.
Autor: public domain
Sériová výroba letounů typové řady B-24 běžela v letech 1940 až 1945, a to v řadě verzí a v celkovém počtu výrazně přes 18 tisíc strojů. Oproti tomu létajících pevností B-17 vzniklo necelých 13 tisíc kusů.
Autor: public domain
V počátečním období nebylo tempo produkce bombardérů B-24 nijak závratné. První a zároveň relativně velká objednávka přišla z Francie, ale z časového hlediska pět minut po dvanácté. Než se kdo nadál, Francie pod německým náporem padla a její objednávku částečně převzali Britové. Americké ozbrojené síly převzaly první B-24 až v červnu 1941. Výroba nabrala na výraznějším tempu až po vstupu Spojených států do války.
Autor: public domain
Významnou roli si bombardéry B-24 odehrály v boji proti Japoncům, konkrétně velký dolet byl předpokladem pro operace v Tichomoří a Indočíně. Samozřejmě nezahálely ani na evropském válčišti, ba naopak. Dosaženými výsledky je zde však zastínily létající pevnosti B-17. Například Václav Němeček ve svých pracích uváděl následující data: B-24 vykonaly v rámci letecké války nad Evropou 226 775 bojových vzletů a svrhly 452 508 tun pum, vlastní ztráty činily 3 626 strojů; oproti tomu B-17 zde bojově vzlétly 291 508krát, svrhly 640 036 tun pum a vlastní ztráty se vyšplhaly na 4 688 strojů.
Autor: public domain
Liberator měl atypicky řešeno otevírání pumovnice, místo klasických výklopných vrat zde vidíme cosi na způsob rolety.
Autor: public domain
Boční střeliště bombardéru B-24 Liberator
Autor: public domain
Vděčným uživatelem Liberatorů bylo Velitelství pobřežního letectva (RAF Coastal Command), u kterého sloužily v dálkově průzkumných / protiponorkových verzích (na fotografii Liberator GR Mk.V). Od léta 1943 začala takové Liberatory zařazovat do své výzbroje i 311. československá bombardovací peruť RAF, která v té době už déle než rok spadala pod Velitelství pobřežního letectva. Největšího úspěchu tam dosáhla osádka Oldřicha Doležala, když 27. prosince 1943 přinesla zkázu německé lodi Alsterufer s životně důležitým nákladem exotických surovin pro válečné hospodářství třetí říše. O této akci už vyšel na Technetu podrobnější článek (odkaz se zobrazí po zavření galerie).
Autor: public domain
Úpravou bombardéru B-24 vznikl těžký dopravní letoun C-87 Liberator Express. Všimněte si obdélníkových okének ve spodní partii trupu a absence obranné výzbroje.
Autor: public domain
Z bombardéru B-24 konstrukčně vycházel protiponorkový a protilodní letoun PB4Y-2 Privateer. Za pozornost stojí jednoduchá vysoká svislá ocasní plocha.
Autor: public domain
Podívejme se ještě na několik zajímavých fotografií z nasazení Liberatorů. Na této vidíme bombardér B-24 na letišti zaplaveném vodou po vydatném dešti.
Autor: public domain
B-24A, zobrazený stroj používali Američané k dopravním účelům. Před vstupem USA do války měl na trupu namalované velké americké vlajky pro zvýraznění neutrality uživatele v probíhajícím konfliktu.
Autor: public domain
Americký těžký bombardér Consolidated B-24H Liberator na základně Eye v hrabství Suffolk na východě Anglie
Autor: Imperial War Museums
Liberatory ze 753. bombardovací perutě 458. bombardovací skupiny doprovázené mustangy ze 328. stíhací perutě 352. stíhací skupiny USAAF
Autor: public domain
Liberatory při náletu na naftové rafinerie v Ploješti v Rumunsku, 8. srpen 1943. Na tento cíl směřovalo v průběhu války několik náletů, minimálně ten z 8. srpna 1943 si zaslouží vlastní článek klasického textového formátu.
Autor: public domain
Liberator při náletu na naftové rafinerie v Ploješti v Rumunsku, 8. srpen 1943
Autor: public domain
Liberator při náletu na naftové rafinerie v Ploješti v Rumunsku, 8. srpen 1943
Autor: public domain
Liberatory při náletu na naftové rafinerie v Ploješti v Rumunsku, 31. květen 1944
Autor: public domain
Americké bombardéry Liberator během náletu na Bratislavu 16. června 1944
Autor: FORTEPAN / National Archives, CC BY-SA 3.0
Liberatory bombardovaly 9. srpna 1944 maďarskou ropnou rafinerii Szőny.
Autor: FORTEPAN / National Archives, CC BY-SA 3.0
Liberator shazuje zásoby na padácích výsadkářům při operaci Varsity.
Autor: public domain
Bombardér B-24D Liberator ze sbírek muzea USAF na Wright-Pattersonově letecké základně v Ohiu.
Autor: public domain
Liberator vystavený v muzeu RAF v Londýně. Letoun je v podobě, v jaké bojoval proti Japoncům. Ve výsostných znacích není použita červená barva, aby nemohlo v žádném případě dojít k záměně s japonskými.
Autor: Les Chatfield, CC BY 2.0
Nedávno vyfotografovaná trojice letuschopných druhoválečných letounů: B-24J Liberator, B-17G Flying Fortress a nahoře dvoumístný s dvojím řízením TP-51C Mustang.
Autor: Collings Foundation