Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Malý autobus Družba pro Střední skupinu vojsk navrhla Karosa

V bohatém portfoliu autobusů zrozených ve Vysokém Mýtě se krčí i jeden výtvor krásou příliš neoplývající. Je jím speciální autobus zkonstruovaný na podvozku sovětského náklaďáku GAZ-66 pro Střední skupinu vojsk. „Sériová výroba“ těchto autobusů potom běžela ve vojenských dílnách v Olomouci.
Prototyp autobusu Karosa na podvozku GAZ-66

Prototyp autobusu Karosa na podvozku GAZ-66 | foto: archiv Iveco Czech Republic

Na úvod zde máme dobrou zprávu pro čtenáře, na jejichž kondici se negativně podepsala doba covidová. Vzhledem ke zdrojům skoupým na informace o tomto autobuse nebude článek příliš dlouhý, spíše naopak. Informační chudoba v tomto směru se týká i jinak obecně bohatého archivu společnosti Iveco Czech Republic, která je nástupkyní vysokomýtské Karosy.

Úkol zkonstruovat malý autobus na podvozku GAZ-66 dostal národní podnik Karosa v polovině 70. let. Do práce se pustila skupina konstruktérů pod vedením pana Karla Váchy. V článkové galerii je výkres návrhu karoserie s datem 9. března 1976. Na první pohled zaujmou velká okna, především v přední sekci a na zadním čele. To bylo zcela něco jiného, než na vojenských autobusech sovětské výroby, a sovětští cestující to dokázali náležitě ocenit.

Ještě zajímavější je potom pozdější výkres rozmístění sedadel z 27. srpna 1976. Při porovnání s výkresem návrhu karoserie, kde jsou sedadla též vyznačena, vidíme změnu vnitřní dispozice a navýšení počtu sedadel cestujících na konečných devatenáct kusů. Kromě řidiče tak mohl autobus přepravovat až devatenáct sedících cestujících. Se stojícími cestujícími konstruktéři ve svém návrhu snad ani nepočítali, ostatně „divoký“ autobus by jim nemohl poskytnout vhodné podmínky k udržení stability.

Návrh autobusové karoserie z Karosy Vysoké Mýto na podvozku sovětského užitkového automobilu GAZ-66

Výkres rozmístění sedadel autobusu Karosa / GAZ-66

O divokosti autobusů, která je dána právě původem v automobilu GAZ-66, se vyskytují i názory na ruských internetových fórech pamětníků – bývalých příslušníků Střední skupiny vojsk. Relativně vysoká stavba (vzhledem k malé délce) a výše položené těžiště ( vzhledem k nákladním verzím původního typu GAZ-66) nepředstavovaly vhodné počáteční podmínky pro jízdu se zbrklým řidičem. Autobus dosahoval maximální rychlosti až 95 km/h.

Ve Vysokém Mýtě postavili prototyp tohoto autobusu v roce 1976. Menší „sériová výroba“, dá-li se to tak nazvat, potom probíhala ve vojenských opravárenských dílnách v Olomouci. Nejmenší odhady hovoří o 46 zhotovených exemplářích. V Karose nebyla tato výroba evidována, ostatně z tohoto důvodu o sériové výrobě podnikový archiv nic neví (na druhou stranu, jak již bylo naznačeno v úvodu, ani k prototypu toho moc není). Také se uvádí, že výroba těchto armádních autobusů podléhala utajení, čemuž není důvod v podmínkách Východního bloku nevěřit.

Prototyp autobusu Karosa na podvozku GAZ-66

Do snímku z 1. září 1979, který zachycuje primárně příchod dětí na vysokomýtské náměstí při zahájení nového školního roku, se čirou náhodou přichomýtl také autobus Karosa na podvozku GAZ-66.

A alespoň jedna zajímavá informace: na samotné výrobě v Olomouci se podíleli jako pracovní síly sovětští vojáci. Měl to být způsob platby za tuto „zakázku“, jak uvádí druhý díl Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů. Ale pokud protiplnění zůstalo pouze v této rovině, tak bylo evidentně nedostatečné.

Autobus je znám pod jménem Družba, rusky Дружба.

Východní legenda GAZ-66

Lehký užitkový automobil GAZ-66, jehož prototypy vznikly v roce 1962, můžeme bez ostychu označit přívlastkem legendární. Sériová výroba typové řady GAZ-66 běžela v letech 1964 až 1999 v celkovém počtu téměř 966 tisíc kusů.

GAZ-66 je dvounápravový vůz s pohonem 4x4 (s přední nápravou vypínatelnou), vyznačuje se dobrou průchodivostí terénem. Užitečná hmotnost činí 2 tuny. Standardní pohonnou jednotkou je benzínový osmiválec o zdvihovém objemu 4,25 litru a výkonu 115 koní (později vyráběné vozy dostaly motor s výkonem zvýšeným na 120 koní). V devadesátých letech se objevila i verze s dieselovým motorem, za čímž samozřejmě stála snaha o snížení relativně vysoké spotřeby (počty dieselových GAZ-66 jsou však v poměru k celkovému objemu výroby marginální).

Vozy GAZ-66 sloužily v hojných počtech v armádě i v civilu. V Sovětském svazu a následně v nástupnických státech se staly prakticky všudypřítomnými. A snad jen fyzikální limity „mají na svědomí“, že i počet verzí GAZ-66 je konečný. Vojáci měli i speciální provedení uzpůsobené pro shoz na padácích z výsadkových letadel.

Nákladní automobil GAZ-66

Malý vojenský autobus typu 38AS sovětské konstrukce na podvozku GAZ-66

Malý autobus APP-66 sovětské konstrukce na podvozku GAZ-66

GAZ-66 v provedení s „autobusovou“ skříní

V souvislosti s použitím podvozku GAZ-66 pro autobus navržený ve vysokomýtské Karose a vyráběný v olomouckých vojenských dílnách si minimalisticky připomeňme už pouze některé známé „autobusové“ verze GAZ-66 vzniklé v zemi původu tohoto automobilu.

Armádní autobus typu 38AS (v originále 38АС) na podvozku GAZ-66. Číslo v typovém označení odkazuje na jeho stvořitele, kterým byl vojenský 38. pokusný závod. A primárně vznikal jako autobus sanitní/sanitární, odtud písmena AS.

Modernějším autobusem na podvozku GAZ-66 se stal APP-66 (АПП-66, автобус повышенной проходимости – česky terénní autobus). A dále se objevily i „autobusové“ skříně na vozech GAZ-66, v takovém případě už se tedy jednalo o speciální skříňové verze těchto automobilů, jejichž návrh nestál tolik úsilí a hlavně jednodušší výroba vyšla levněji.

OBRAZEM: Zajímavá technika Sovětské armády. Měla horší raketomety než ČSLA

Obojživelné vozidlo LuAZ-967 bylo vyvinuté na požadavek výsadkových sil, pro...

Zbraně dělostřelecké, protiletadlové a ženijní si prohlédneme ve druhém dílu fotogalerie věnované...

OBRAZEM: Sovětská okupační technika v ČSSR, kterou naše armáda neměla

ZSU-57-2 byl protiletadlový tank, který ČSLA nezavedla do výzbroje, protože byl...

Během invaze do Československa v srpnu 1968 a v období pobytu Střední skupiny vojsk se na našem...

Sovětské balistické rakety šly z ČSSR domů už před velkým odsunem

Odpalovací zařízení 9P120 s raketou 9M76. Na boku jsou složené mřížové...

Nejvýkonnějším zbraňovým systémem Střední skupiny vojsk byly od roku 1983 operačně taktické...

Když odcházeli sovětští vojáci, na jižní Moravě jim chtěli dát dárkové balíčky

Odchod sovětských vojsk z Československa v letech 1990 a 1991.

Přesně před 27 lety, 27. června 1991, opustil československé území poslední sovětský voják, generál...

NÁZOR: Běž domů, Ivane, aneb teď máme suverenitu?

Kosygin a Černík při podpisu Smlouvy o pobytu vojsk

Běž domů, Ivane, čeká tě Nataša, běž domů, Ivane, tady tě holky nemilujou. Běž domů, Ivane, čeká tě...

  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 26 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 13 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Facebooku se AI vyplatí až za roky a Microsoft do ní šel kvůli Googlu

v diskusi je 1 příspěvek

3. května 2024

Kdo nemá generativní umělou inteligenci, jako by nebyl. Alespoň to tak vypadá u největších...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 1 příspěvek

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

v diskusi je 5 příspěvků

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi jsou 2 příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...