Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bomba, nebo nesprávná oprava? Co mohlo poslat k zemi ruské letadlo

  12:00
Airbus společnosti Kogalymavia, který se v sobotu zřítil na Sinajském poloostrově, se rozlomil ještě ve vzduchu. Hlavní část trosek se našla o několik kilometrů dále než ocasní část, která se z letounu oddělila jako první. Co mohlo vést k takovému poškození letadla?
Ocas se od ruského airbusu oddělil ještě za letu. Co to mohlo způsobit?

Ocas se od ruského airbusu oddělil ještě za letu. Co to mohlo způsobit? | foto: Reuters

K „utržení“ části letadla může vést několik věcí: vážná závada, respektive selhání konstrukce, nebo výbuch uvnitř letadla. Teorii o explozi nově podporují záběry z amerického satelitu, které zachycují tepelnou stopu naznačující výbuch (více zde).

Letecká historie zná případy, kdy k podobně vypadajícím nehodám vedly obě příčiny. V roce 1985 havaroval v Japonsku Boeing 747 poté, co během stoupání přišel o část ocasních ploch, následkem čehož došlo ke značné ztrátě řiditelnosti. Po téměř půlhodinovém „boji“ s poškozeným letadlem piloti nakonec nedokázali zabránit havárii a letadlo s více než 520 lidmi na palubě se zřítilo na úpatí hory Fudži.

Vyšetřování ukázalo, že letadlo sedm let před nehodou při přistání „škrtlo“ zádí o ranvej (došlo k takzvanému tailstriku). Následná oprava byla provedena špatně, letadlo však létalo další roky, dokud vlivem namáhání materiálu nepovolila opravená část a nezpůsobila odlomení části řídicích ploch.

Tragédie na Sinaji

Pro příklad destrukce po výbuchu na palubě nemusíme chodit daleko. V roce 1972 se u Srbské Kamenice na Děčínsku zřítila DC-9 jugoslávské společnosti JAT. Letoun havaroval po výbuchu bomby v předním zavazadlovém prostoru. Výbuch způsobil narušení trupu, poškodil řízení a neovladatelné letadlo se rozlomilo. Na zem trosky dopadly téměř bez dopředné rychlosti. Nehodu tehdy přežila pouze jediná osoba, letuška Vesna Vulovičová.

Havarovaný airbus si v roce 2001 „škrtl zadkem“ o ranvej

Teorii o závadě podporuje především fakt, že havarovaný ruský airbus měl také nehodu, při níž byla poškozena záď. Letadlo při tvrdém přistání v Káhiře 16. listopadu 2001 „škrtlo“ zádí o ranvej. Nejde o až tak výjimečnou událost – zejména u delších letadel, což A321 je, k tomu čas od času dochází. Letadla se po opravě mohou vrátit do provozu a dále létají, což byl i případ tohoto stroje.

„Letadlo během ILS přiblížení (přístrojové přiblížení, při němž je letadlo rádiovým signálem naváděno na dráhu jak směrově, tak výškově) začalo oscilovat kolem sestupové roviny. Posádka se snažila o manuální korekci, což vedlo k tvrdému přistání a nárazu ocasní části do země. Letadlo bylo poškozeno, nicméně bylo schopné pojíždění na stojánku, kde cestující normálně vystoupili,“ popisuje nehodu specializovaný server AVHerald.com.

Stroj byl opraven a vrácen do provozu. Jak rozsáhlé bylo poškození a jakým způsobem byla provedena oprava, zatím není známo. Letadlo v té době provozovala libanonská letecká společnost Middle East Airlines.

Stroj létal na Blízkém Východě a v Rusku

Havarovaný A-321 EI-ETJ.

Pohled do historie letounu by mohl budit určitou nedůvěru. Podle serveru Aviation-safety.net byl vyroben v roce 1997, do roku 2003 létal u Middle East Airlines, poté jej provozovaly střídavě Saudi Arabian Airlines, turecké Onur Air a syrské Cham Wings Airlines, načež si jej v roce 2012 začala pronajímat ruská společnost Kolavia / Metrojet / Kogalymavia.

Provoz v zemích Blízkého východu a v Rusku by mohl vyvolávat otázky ohledně údržby a revizích letounu. Nicméně to, že letadlo bylo provozováno v těchto zemích, ještě nemusí nutně znamenat, že tam procházelo i údržbou a pravidelnými revizemi. Vliv na to, kdo se o letadlo stará, může mít i stát registrace.

Trosky ruského letounu dopadly do pouště:

Podle Irů za letadlo odpovídaly ruské aerolinky

Havarovaný airbus nesl imatrikulační značky nejprve Francie (F-OHMP), pak Turecka (TC-OAE) a od roku 2012 Irska (EI-ETJ). Podle informací serveru The Irish Times byla za údržbu stroje v poslední době odpovědná ruská letecká společnost. Deník uvádí, že letecké úřady Irska a Ruska se v roce 2002 dohodly, že za údržbu v Irsku registrovaných a v Rusku provozovaných strojů bude odpovídat právě Rusko.

Irsko se přesto bude podílet na vyšetřování. Irský úřad pro vyšetřování leteckých nehod vyslal 2. listopadu do Egypta své zástupce, kteří se stanou členy vyšetřovací komise. Tu povedou Egypťané (stát, kde k nehodě došlo); dále v ní budou Rusové (stát provozovatele) a Francouzi s Němci (stát výrobce).

Aerolinky zveřejnily dokumenty o údržbě

O letadla se smí starat pouze certifikovaná střediska, a to pouze na takové úrovni, k níž mají oprávnění. Velké revize, takzvané A, B a zejména C a D-checky (k nimž dochází pravidelně po určitém počtu nalétaných hodin), dělají pouze některé aerolinie. Musejí při nich dodržovat postupy přesně dané výrobcem, který je také schvaluje.

Při nejzevrubnějším D-checku se letadlo rozebírá (Technet před časem byl u toho) a prohlíží doslova až „na kost“. K odhalení případných skrytých vad nebo únavy materiálu se dnes provádí diagnostika pomocí rentgenu nebo ultrazvuku. Tyto velké revize se provádějí pravidelně po cca 6-10 letech (záleží na předpisech výrobce, ale také na aerolinkách). To znamená, že havarovaný airbus od tailstriku v roce 2001 měl projít minimálně jedním D-checkem.

Společnost Metrojet na svém webu zveřejnila záznamy o údržbě letounu (stránka v ruštině, dokumenty v balíku však jsou v angličtině). Ty se však týkají poměrně nedávné minulosti havarovaného letadla. Poslední velkou revizí, C-checkem, podle těchto dokumentů úspěšně prošlo u údržby Turkish Airlines (Turkish Habom) v lednu až březnu 2014 a další byla naplánována na začátek roku 2016. Podrobná dokumentace k dřívější údržbě stroje k dispozici není.

Pilot: Na závadu to nevypadá

Od teorie o špatně provedené opravě se začínají odklánět i někteří odborníci. Pilot a letecký publicista Ladislav Keller se domnívá, že i kdyby k selhání dávno opravených dílů došlo, nebyla by destrukce tak rychlá a tak rozsáhlá. Podle fotografií z místa nehody je totiž zřejmé, že se od letadla oddělila celá ocasní část. „Ani v případě letu Japan Airlines se neodlomila celá ocasní část, ale pouze kýlovka,“ upozorňuje Keller. Připomíná také, že japonský boeing nehavaroval hned, ale piloti jej po poměrně dlouhou dobu dokázali udržet ve vzduchu.

Bývalý pilot se proto kloní spíše k teorii o výbušnině. Podle fotografií se totiž zdá, že trosky ruského airbusu jsou v ocasní části zohýbané směrem zevnitř ven, což nasvědčuje explozi uvnitř trupu. Pokud v letadle došlo k výbuchu na zádi, mohlo to v první řadě vést k poškození ocasních ploch a řízení (což mohlo způsobit prvotní prudké stoupání, patrné ze záznamů o letu dostupných např. na Flightradaru).

Následovalo by odlomení poškozené ocasní části vlivem namáhání za letu, prudká dekomprese kabiny a téměř neřízený pád, což odpovídá i dostupným informacím o razantní ztrátě výšky a poklesu dopředné rychlosti. Keller podotýká, že v takovém případě by cestující i posádka následkem dekomprese velmi rychle ztratili vědomí – piloti by si ani nemuseli stihnout nasadit kyslíkové masky. Proto se možná ani nepokusili letadlo ze strmého sestupu vyvést, natož aby vyslali tísňové volání.

Na informace můžeme čekat týdny

Na vyslovení jakýchkoli závěrů je však v tuto chvíli příliš brzy a vše jsou to pouze spekulace. Více informací poskytne především analýza záznamů letových zapisovačů, zejména záznamníku hovoru v pilotní kabině. Ta může trvat až několik týdnů.

Na mechanickou závadu lze usoudit jak podle protokolů o údržbě a revizích letounu, tak především na základě ohledání trosek (mikrotrhliny, únavové lomy). Pokud v letadle došlo k výbuchu, odhalí to také expertizy – stopy by byly jak mechanické (průrazy, zohýbání trosek), tak chemické (ohoření a zakouření částí letadla, chemické stopy výbušnin). V tuto chvíli však nezbývá než čekat, s jakými poznatky přijde egyptsko-rusko-irsko-francouzská vyšetřovací komise.

  • Nejčtenější

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Před 100 lety padl světový rekord v délce letu vrtulníkem

v diskusi nejsou příspěvky

20. dubna 2024

Duben 1924 přinesl další mírný progres lidských schopností v oblasti létání. Světový rekord v délce...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi nejsou příspěvky

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...