Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

... A je na baterky (8)

Vodíkové články v noteboocích? Několikahodinový provoz bez nutnosti připojení do elektrické sítě nemusí být fantazií.

Je libo trochu vodíku?

Takhle nějak by se vás mohl v budoucnosti zeptat prodavač v obchodě s elektronikou. Nebojte se, nechtěl by vás otrávit nebo něco podobného ani by si z vás nedělal legraci, ale nabízel by vám baterie, které jsou malé, výkonné, ekologické - tedy vodíkové články. Zejména na trhu notebooků by mohli právě tyto články způsobit skutečnou revoluci. Zatímco současné baterie vydrží tak okolo 3hodin provozu bez sítě, vodíkové články slibují provoz až desetihodinový.

Na druhou stranu je nutno říct, že palivové vodíkové články nejsou žádnou převratnou novinkou. Fungují totiž na principu převodu energie pomocí vodíku, který je znám už z poloviny 19. století. Novinkou v tomto směru je membránový palivový článek, který mění vodík na proud. V dnešní době se o těchto článcích mluví stále častěji zejména proto, že jejich budoucí využití není omezeno pouze na nějakou oblast "bateriového" trhu, ale mají univerzální uplatnění. Se svou výkonností jsou schopny nahradit i některé slabší vznětové a zážehové motory. Důkazem toho je velmi rozsáhlý výzkum prováděný automobilkou Daimler - Benz, která garantuje, že někdy okolo roku 2005 vyrobí automobil, který bude poháněn elektromotorem s vodíkovým palivovým článkem. Osobně si myslím, že to bude skutečně zlomový okamžik, protože velkou nevýhodou současných elektro - článků byl nízký výkon a trvanlivost. Odpověď na to, jak je to možné, je jednoduchá. Stačí si představit energii, kterou v sobě má vodíková puma a je asi každému jasné, kolik energie může poskytnout vodíkový článek. Firma Daimler - Benz uvádí, že její automobily s vodíkovými články budou mít až čtyřikrát větší dojezdovou vzdálenost než stávající elektromobily. Co je to ale platné, když to "nesouvisí" z mobilní technikou a malými bateriemi obecně. Zdání ale klame. Ve Fraunhoferově ústavu pro solární a energetické systémy ve Freiburgu si totiž řekli, proč bychom se nepokusili vyrobit obdobu automobilového palivového článku, jen v mnohem menším provedení. A tak vznikla myšlenka vodíkových článků pro notebooky. V době zvětšujících se displejů, CD - ROMek a DVDeček stále zůstává velkým omezujícím faktorem mobility právě výdrž akumulátoru (psal jsem o tom, již v minulých částech, např. v povídání o LCD displejích). Proč tedy nevybavit špičkovou techniku technologicky špičkovým napájením.

Je jasné, že myšlenka vodíkového článku není vůbec od věci a že její autoři vědí o čem mluví.

Jak vlastně funguje přeměna vodíku na elektrický proud?

Možná si někteří z vás všimli, že už v názvu niklmetalhydridových článků (o kterých jsme hovořili v minulé části) se vyskytuje slovo hydrid. Nejedná se přímo o vodík, ale je to v podstatě sloučenina vodíku s nějakým kovem (metal). Proces vzniku energie v tomto článku je vidět na obrázku. U vodíkového článku je princip podobný, ale mnohem jednodušší.

Jediné, co potřebujeme pro průběh katalytické reakce je vodík, kyslíkové elektroda, vodíková elektroda a polymerová membrána. Protože by však samotný vodík natropil více škody než užitku (zvlášť ve styku s kyslíkem, kdy je silně výbušný), je vázán v hydridu železa - metalhydridu. K tomu, abychom vůbec získali vodík, je zapotřebí přístroj zvaný elektrolyzér, který dokáže štěpit vodu na vodík a kyslík. Vyloučený vodík se poté skladuje v zásobníku připojeném k palivovému článku. V palivovém článku pak dochází k reakci mezi vyloučeným vodíkem a okolním vzduchem - a výsledkem této reakce je elektrický proud. Celá věc však není tak jednoduchá, jak by se mohlo na první pohled zdát. Uprostřed palivového článku je umístěna ještě tzv. polymerová membrána. Ta je skutečným místem, kde vzniká elektrický proud reakcí vodíku a kyslíku. Samotný palivový článek by ale nebyl schopen utáhnout některá energeticky náročnější zařízení - notebooky nevyjímaje. Proto se u notebooků používá zpravidla 5 palivových článků propojených mezi sebou. První palivové články pro notebooky byly představeny už počátkem minulého roku na hannoverském CeBITu. V současné době se celá záležitost nachází ve fázi hledání sponzorů, kteří by byly ochotni investovat do nové - a určitě perspektivní - technologie.

A jaká nás čeká budoucnost? Dozvíte se zítra.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

Kolik se dá za 7,5 miliardy dolarů (a tři léta) postavit rychlonabíječek? S...

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Smutné jaro v Tesle. Prodeje klesají, Musk se chystá propouštět ve velkém

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje zredukovat počty svých zaměstnanců o více než deset...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Renault se snaží znovu vynalézt MPV. Scénic proto elektrifikoval

Renault Scénic

VIDEO Je kategorie vozů MPV mrtvá? Statistiky naznačují, že ano. Jak má tedy vypadat rodinný vůz pro 20....

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 1 příspěvek

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi nejsou příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...