Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Aero „oprášilo“ Albatrosa. Letoun L-39 NG bude cvičit i bojovat

  15:00aktualizováno  15:00
Společnost Aero Vodochody se pustila do projektu zásadní modernizace letounu L-39. Podívejte se, jakých změn se populární Albatros dočkal.

Na letecké airshow v britském Farnborough vodochodské Aero ve středu 16. července 2014 poprvé veřejně představilo projekt cvičného proudového letounu L-39NG. Máme pro vás informace přímo z místa.

Nový letoun L-39 NG

Jak je jasné z typového označení, jde o novou generaci založenou na stroji L-39 Albatros. Změna by měla být ovšem více než kosmetická: modernizací prošla většina systémů letounu a dotknou se v určité míře i konstrukce (hlavně tedy použitých materiálů).

Výsledkem by mělo být snížení hmotnosti, zvýšení výkonu (rychlosti i doletu) při současné nižší spotřebě paliva a usnadnění obsluhy i pilotáže.

Nový letoun L-39 NG nabídne například technologii „mokrého křídla“ (palivovou nádrž integrovanou v křídle), průhledový displej, vystřelovací sedadla pro bezpečné opuštění stroje i při nulové rychlosti a v nulové výšce a další nové prvky.

Zaplnit místo na trhu

Z komerčního hlediska chce Aero údajně využít prostor, který na trhu vzniká po zastarávajících letounech L-39 a dalších tréninkových letounech.

Fotogalerie

„Strategie firmy je taková, že chceme nadále rozvíjet linii letounu pro základní výcvik, ale i pro výcvik pokračovací,“ řekl dříve viceprezident pro vojenský program Aero Vodochody Petr Kudrna.

Podle Ladislava Šimka, prezidenta AERO Vodochdy AEROSPACE a.s., je L-39 NG průlomovým letounem nejen z pohledu firmy, ale i pro celý český letecký průmysl: „Stroj navazuje na výrobu a prodej 2 960 letadel pro více než 30 zemí po celém světě. Projekt L-39 NG umožní zákazníkům v první fázi vyměnit nejprve motor, který zastarává nejrychleji, a následně i celé letadlo.“ V příštích patnácti letech by totiž mělo dosloužit kolem 60 procent používaných tréninkových proudových letadel.

„Nabídneme stávajícím uživatelům řešení jejich dosluhujících flotil L-39, ale zároveň očekáváme řadu nových zájemců,“ dodal Šimek. Společnost očekává získání všech certifikátů a oprávnění a první dodávky zákazníkům v roce 2017.

Zásadní výhodou novinky by měla i nadále být snadná údržba i provoz, kterými jsou stávající L-39 pověstné. Náklady na pořízení letadla jsou podle Šimka oproti srovnatelné konkurenci o polovinu až dvě třetiny nižší a ještě větší rozdíl má být v provozních nákladech letounu.

L-39 NG tedy nemíří jen ke stávajícím uživatelům L-39, ale i do zemí, kde například ještě nemají vybudované vojenské letectvo.

„Do projektu je zapojena řada českých leteckých firem jak v oblasti výroby strukturálních částí, tak vývoje systémů a avioniky,“ dodává Šimek.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Před 100 lety se narodil Henry Ford II, vnuk slavného Henryho
Před 100 lety se narodil Henry Ford II., vnuk průkopníka automobilového průmyslu

VIDEO 4. září 1917 se narodil Henry Ford II. Po 2. světové válce nahradil ve vedení společnosti Ford svého dědečka a zakladatele firmy Henryho Forda. Za jeho...  celý článek

Eureka Park a část startupů z Francie.
Deset českých startupů pojede v lednu do Las Vegas. Můžete to být vy

Agentura CzechInvest vybere deset začínajících firem, které budou vystavovat v obřím start-up pavilonu na veletrhu CES 2018 v Las Vegas. CES je největší...  celý článek

Nývlt Václav: Smart Garden
V chytré zahrádce s chytrou půdou vypěstujete bylinky i ve sklepě

Berlín (Od zpravodajů Technet.cz) Pokud máte štěstí, bylinky si vypěstujete na zahradě či na balkoně. S „chytrou zahrádkou“ však můžete zahradničit i v kuchyni, na chodbě nebo ve sklepě -...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.