Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Airbus: Letadla v roce 2050 budou ekologická, průhledná a bez zavazadel

aktualizováno 
"Jak by mělo vypadat létání v budoucnosti?" zeptal se Airbus 1,7 milionu cestujících z celého světa. Názory chce zohlednit při vývoji letadla budoucnosti. Z průzkumu vyplynul důraz na ekologický dopad cestování, bezpečnost a samozřejmě na pohodlí.

Létání v roce 2050 by podle cestujících mělo být klidnější, pohodlnější, ekologičtější a trvale udržitelné. "Svět se mění a my se musíme zapojit do diskuse," prohlašuje výkonný viceprezident Airbusu pro vývoj Charles Champion.

Méně čekání, více pohodlí a zábavy

Fotogalerie

Přání a představy dotazovaných lze rozčlenit do několika kategorií. Tou hlavní je samozřejmě pohodlí a klid nejen při samotném letu, ale také před ním a po něm. "Cestujícím vadí neustálé zdržování a zpoždění při odbavení, pasové kontrole, při čekání na odlet, během letu, kroužení kolem letiště před přistáním, čekání na zavazadla," vypočítává Champion.

Samotná letadla by se měla proměnit téměř k nepoznání. Místo současných kovových trupů připomínajících plechovky by letadla budoucnosti mohla mít "průhledné" trupy, díky nimž by se cestující mohli kochat pohledem do krajiny nebo do oblohy nad sebou. Holografické projekce by mohly být využity také k zábavě nebo k vytvoření zástěn poskytujících soukromí. Mezi návrhy se objevilo i zobrazování informací o průběhu letu.

Pohodlí na palubě
Pohodlí na palubě

Pohodlí a zábava na palubě letadla budoucnosti

Samozřejmostí je vyřešení palčivého problému současného létání: omezený prostor. Kromě prostornějších uliček i sedaček by letadla budoucnosti mohla nabídnout například pohodlnější přizpůsobivé sedačky z polymorfních materiálů. Zabudovaná technologie by měla být schopna odvádět tělesné teplo a přeměnit je na dále využitelnou energii.

Většina dotazovaných chce "zelenější" létání

Podle Airbusu však cestujícím nezáleží jen na vlastním pohodlí, ale i na vlivu na životní prostředí. "Cestující skutečně mají zájem o životní prostředí. 96 % řeklo: chceme zelenější a trvale udržitelné létání," konstatuje Champion. Letadla by díky využití nových technologií měla mít menší spotřebu paliva, produkovat méně hluku, emisí a dalšího odpadu. V rámci úspor paliva i času se také počítá například s možností, že odbavená zavazadla nepoletí s cestujícím v jednom letadle, ale budou poslána "za ním" dalším spojem.

Airbus - koncept létání budoucnosti

Airbus - koncept létání budoucnosti

Cestující by sice uvítali využití nových technologií a médií, na druhou stranu si však přejí zachování osobního kontaktu. Domnívají se také, že právě potřeba osobního kontaktu povede k ještě intenzivnějšímu využívání letecké dopravy. "Letectví samotné je vlastně takový world wide web," říká Champion. Osobní setkání při pracovních jednáních zkrátka sociální sítě a mobilní technologie nenahradí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Síla závodního dronu spočívá ve výkonném motoru a dobře zvolené vrtuli. Jan...
Sport budoucnosti, při kterém se ani nepohnete. Závody superrychlých dronů

Video, které uvidíte, není nijak zrychlené. Jde o reálný záznam toho, co před sebou v brýlích pro virtuální realitu vidí Jan Mittner, když se svým dronem létá...  celý článek

Eureka Park a část startupů z Francie.
Deset českých startupů pojede v lednu do Las Vegas. Můžete to být vy

Agentura CzechInvest vybere deset začínajících firem, které budou vystavovat v obřím start-up pavilonu na veletrhu CES 2018 v Las Vegas. CES je největší...  celý článek

Testovací dráha soutěže kapslí pro systém Hyperloop
Potrubní pošta pro lidi Hyperloop přesáhla 320 km/h, návrh je 1 300 km/h

Myšlenka Elona Muska na dopravu lidí pomocí kapslí ve speciálním potrubí dostává stále reálnější obrysy. V rámci jedné ze soutěží týmů, které pracují na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.