Protagonisté druhé série seriálu Ajťáci

Protagonisté druhé série seriálu Ajťáci | foto: Channel 4

Ajťáci: Zkusili jste to vypnout a zapnout?

  • 267
O žádném jiném oddělení, o účtárně ani o personálním, nekolují ve firmách takové drby a legendy jako o IT oddělení. Ajťáci jsou prý arogantní, líní, neochotní a rádi se vysmívají běžným počítačovým uživatelům. Zeptali jsme se ajťáků, co z toho je pravda.

"PŘED OTEVŘENÍM ÚST ZAPNI MOZEK", varuje nápis na dveřích IT oddělení v jedné pražské firmě. Svérázný smysl pro humor, to je jedno z poznávacích znamení ajťáků, zaměstnanců, kteří mají ve velkých firmách na starosti výpočetní techniku.

"Pro ostatní lidi je ajťák někdo, kdo sedí celý den na židli a nic nedělá," říká programátor Lukáš Grulich. Tahle obecně rozšířená představa je asi důvodem, proč o ajťácích koluje tolik drbů, legend a často i pomluv.

Ajťáci jsou zkrátka jiní, i když spousta zaměstnanců by raději řekla divní. Podle jedné britské studie z roku 2007 si téměř polovina zaměstnanců nadnárodních firem ve Velké Británii stěžuje na neefektivní práci IT oddělení a třetina je považuje za brzdu firemních úspěchů.

Podle firemních legend jsou to líní, neochotní podivíni, kteří většinu dne proflákají na internetu, na pracovišti mají šílený nepořádek, cpou se čínou z bistra a smějí se běžným uživatelům za to, že si neumějí poradit s banálními problémy. A co je na tom všem nejhorší, ajťákům je úplně jedno, co si o nich ostatní myslí. Pokud jde o jejich osobní život, jsou to prý nepoužitelní, nespolečenští tvorové, kteří i po třicítce bydlí u rodičů, volný čas tráví u počítače (jak jinak) a nejradši ze všeho sledují televizní seriály. Jejich nejoblíbenějším pořadem je pak logicky britský sitkom IT Crowd, u nás známý jako Ajťáci, který si z jejich světa dělá legraci.

"Zkusili jste to vypnout a zase zapnout?" je údajně jejich nejčastější rada na řešení problémů s počítačem.

"Oni si z toho v seriálu dělají legraci, ale ono to opravdu ve třetině, možná polovině případů pomáhá," říká IT specialista Martin Vávra, který pracuje v IT oddělení jedné telemarketingové firmy.

A co pomluva, že mají na pracovišti slušně řečeno nepořádek? "Žijeme ve virtuální realitě. Estetika je až na jednom z posledních míst, na prvním je práce," vysvětluje hezky po ajťácku.

Zaměstnanci si ajťáků často neváží a navíc po nich chtějí i práci, která jim nepřísluší. "Volali nám, že je potřeba vyměnit baterky v hodinách na recepci nebo že jim je vedro a máme jít do kotelny zapnout klimatizaci," říká Vávra. "Předpokládají, že tohle taky děláme."

Celé téma čtěte ve čtvrtek v Magazínu DNES

Ilustrační foto

Jaká pomluva se ajťáků nejvíc dotýká? A proč mají rádi seriál, který je zesměšňuje? Navštívili jsme typické IT oddělení, sestavili jejich slovník a vyzpovídali i jednu ajťačku.

Líbí se vám seriál? Opravdu takhle funguje IT oddělení? Podělte se s ostatními čtenáři v diskuzi o své názory.