Korporátní giganti Amazon a Google vedou záškodnickou válku už delší dobu. Symbolem jejich sváru jsou digitální asistentky, ovšem kromě toho bojkotují výrobky druhé strany nebo videa na svých zařízeních. Konkurenční boj na nejvyšší úrovni se nyní začíná přesouvat i na novou frontu: videoportály.
Holding Alphabet (mateřský konglomerát Googlu) disponuje největší současnou videoplatformou: YouTube. Jeho neochvějným postem videojedničky má Amazon v plánu otřást, a to skrze službu Twitch, kterou dostal pod svá křídla před čtyřmi lety.
Z hráčského webu na YouTube II.
Uživatelskou základnou platformy Twitch jsou hráči, kteří zde streamují hraní počítačových her. Pověst a vizuál stránky byl proto do akvizice Amazonem v roce 2014 ryze hráčský a přitahoval i velmi úzkou a specifickou skupinu lidí. Ovšem zaměření služby se neustále rozšiřuje a dnes tu najdete řadu jiných videí: od kulinářství, přes malování obrazů po každodenní vlogy. A Amazon chce rozjet videokolotoč ve velkém.
Rekordní akvizice Amazonu: za 970 milionů dolarů koupil službu Twitch |
Podle reportu agentury Bloomberg nabídl Twitch nejznámějším youtuberům kontrakty v řádech milionů dolarů, pokud přejdou na jejich službu. Údajně hovoří i s celebritami a jinými umělci, od Gigi Gorgeous po Willa Smithe (který se chystá na bungee jumping z vrtulníku nad Grand Canyonem).
Hovoří se o prvních, kteří finančním svodům Amazonu neodolali. Na Twitchi najdete hrát GuitarHero Tannera Braungardta, amerického prankstera s více než 4 miliony odběratelů na YouTube. Na nabídku platformy kývla i Národní basketbalová asociace, která bude streamovat některé zápasy. Další budou zřejmě následovat.
Kdo se nejvíc vzpírá reklamě?
Twitch sice za obrem YouTube ve sledovanosti zaostává, tvůrcům ovšem nabízí jiné výhody. Od jiných než reklamních zisků v podobě předplatného, po angažovanou live komunitu, která videa sleduje online. V tomto ohledu Twitch YouTube jednoznačně předčí.
Navíc má oproti YouTube jednu velkou výhodu. Většinovým publikem jsou mladí chlapci a muži, které reklama často míjí, protože se častěji než jiné skupiny obyvatel různými nástroji vyhýbají reklamě a méně sledují televizi. Pokud chce tedy firma prezentovat produkt této cílové skupině, Twitch nabízí mnohem výhodnější oslovení. „Existuje několik značek, které se velmi zajímají o oslovení hráčské komunity,“ cituje Bloomberg Justina Wardena, šéfa marketingové agentury Ader Inc.
Herní „televizi“ Twitch sleduje více lidí než CNN |
Cíle nemá Amazon nízké: report Bloombergu s odvoláním na tři přítomné informoval o nedávném sezení, kde šéf Twitche Emmett Shear oznámil za cíl miliardu dolarů z prodeje reklam - tedy dvojnásobek současného. Mezi výhody tzv. každodenních youtuberů řadí Amazon i product placement. Tedy že youtuber (tedy twitcher) natočí video o rozbalování zboží a do linku pak dá odkaz na produkt na Amazonu.
YouTube se samozřejmě brání a svým současným hvězdám nabízí údajně nemalé peníze za to, pokud svůj obsah nebudou sdílet i s konkurencí. Kvůli problémům, jako je omezování obsahu nebo neustálé upravování řadícího algoritmu, ovšem řada méně známých osobností hledá plnohodnotnou náhradu. Amazon se nyní snaží, aby ji viděli v Twitchi.
YouTube nemůže zaplatit všem a s případným masivním přelivem je proto možné, že s malými rybami odejdou i velké, byť se to nyní může zdát jako sci-fi. Jednou však možná Google zalituje, že se při akvizici Twitche nesnažil více a nespojil službu se svým YouTube. Při dalším soupeření o sportovní síť televize Fox, kde mezi zájemci jsou právě i Amazon a Alphabet, tak možná budou padat závratné sumy.