Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Amazon i iTunes diskriminují Čechy a odmítají je. To by teď mělo skončit

aktualizováno 
Chcete si koupit zboží například na anglickém e-shopu, protože je tam výrazně levnější než v Česku? Teoreticky to není žádný problém. Prakticky se vám může stát, že vás obchod jednoduše odmítne obsloužit, protože jste z České republiky.
On-line obchodování v rámci EU bude možná otevřenější pro české zákazníky (ilustrační foto)

On-line obchodování v rámci EU bude možná otevřenější pro české zákazníky (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Takovéto případy by se už neměly stávat. Návrh europoslankyně za KDU-ČSL Zuzany Roithové chce zákazníky evropských e-shopů zrovnoprávnit. Zavádí povinnost elektronických obchodů zasílat digitální i fyzické zboží po celé Evropě bez výjimek.

Europarlament přijal koncem března směrnici o právech spotřebitelů, která představuje výraznou revizi spotřebitelské legislativy za poslední desetiletí. "Usilovala jsem o to, aby se do směrnice dostalo i významné zlepšení pro bezpečné on-line obchodování," říká Roithová. Jakožto reprezentantka voličů z České republiky vnesla do směrnice perspektivu malé země, jejíž obyvatelé jsou v zahraničních obchodech často diskriminováni.

Roithová uvádí studii Eurostatu, podle které se téměř třetina všech přeshraničních internetových nákupů neuskuteční, neboť je zákazník prodejcem odmítnut: "Nejčastěji se tak děje v případě spotřebitelů z nových členských států ve střední a východní Evropě. Řada zahraničních internetových obchodů stanovila umělé bariéry. Tomu by teď měla nová směrnice zabránit."

"Pokud má jednotný trh fungovat, pak musíme rušit veškeré hranice a bariéry. A to i na internetu. Praxe internetových obchodů jako iTunes či Amazon, které diskriminovaly české spotřebitele, tak brzy skončí. Evropský parlament totiž odhlasoval můj pozměňovací návrh na právo spotřebitelů na dodání zboží či služeb do každého členského státu při nákupu on-line, pokud je to technicky proveditelné a spotřebitel je ochoten hradit případné dodatečné náklady," říká Zuzana Roithová.

Překládat nemusím, obsloužit ano

Směrnice najde zřejmě příznivou odezvu zvláště u menších států EU, které nejsou pro e-shopy tak významné, aby se jim věnovaly. Stává se tak, že v německém obchodě nemůžete zaplatit českou kreditní kartou, nebo že chráněný digitální obsah stáhnete v Británii, ne však v Česku. Právě těmto nerovnostem chce Roithová zamezit.

Návrhy

Další změny, které by nová směrnice přinesla.

  • podnikatel nebude moci skrývat svou identitu
  • spotřebitel bude chráněn před "dodatečnými poplatky"
  • pokud hodnota zboží přesáhne určitou částku (např. 1000 Kč), bude náklady spojené s reklamací hradit prodejce
  • k prokázání elektronické objednávky bude stačit e-mail

V krátkém rozhovoru Roithová pro Technet.cz upřesnila, že provozovatelé e-shopů nebudou mít povinnost svoje stránky překládat nebo nějak je cizincům z EU přizpůsobovat. "Ale pokud nabízejí nějaké zboží, tak nebudou moci zakazovat jeho zasílání do některých zemí EU. Mohou si pochopitelně stanovit cenu poštovného, která náklady pokryje," upřesnila Roithová. Doufá, že reforma si získá mezi uživateli internetu ohlas a tím pádem jí budou nejen české instituce věnovat větší pozornost. Směrnice totiž zatím jen prošla prvním čtením.

Evropský parlament v něm odhlasoval kompletní návrh výboru IMCO, který obsahoval všechny tyto návrhy Zuzany Roithové. Nyní začne jednání s Radou EU o jejím souhlasu s návrhem směrnice. "Věřím, že Česká republika bude hájit zájmy spotřebitelů a naši pozici v Radě v plném rozsahu podpoří," dodává Zuzana Roithová, která se v oblasti internetových práv dlouhodobě angažuje. Povedlo se jí například prosadit prohlášení proti skrytém vyjednávání dohody ACTA.

V dalších odstavcích se směrnice zabývá ochranou spotřebitele digitálního obsahu:  "Spotřebitelé, kteří si zakoupí hudbu, filmy, nebo počítačové programy získají pro případ reklamace stejná práva jako u běžného zboží. Prodejci navíc budou mít vyšší informační povinnost u digitálního obsahu, počítačového vybavení i elektroniky, kdy předem (například na obalu nebo v e-shopu) budou muset poskytnout dostatečně podrobné informace o vzájemné interoperabilitě s jinými produkty. Nemělo by se tak stávat, že si spotřebitel koupí zboží, které nemůže na svém počítači používat, či že zakoupené CD nepřehraje ve svém autorádiu."

Zuzana Roithová, europoslankyně a kandidátka KDU-ČSL do eurovoleb 2009

Zuzana Roithová

Směrnice pamatuje i na neinternetové spotřebitele, kteří by měli získat větší právní jistotu při dodávce energií jako jsou voda, plyn či elektřina. Ty byly dříve z rozsahu spotřebitelské legislativy vyňaty.

Přísnější pravidla budou platit i na organizované prodejní zájezdy, které často zneužívaly neznalosti zejména seniorů, neboť spotřebitelé nově získají právo na odstoupení od smlouvy během 14 dnů. Senioři také ocení povinnost dobré čitelnosti smluvních a záručních podmínek, pro podvodníky tím zmizí možnost poskytovat důležité informace drobným písmem. Obchodníci budou mít důkazní povinnost, že informace byly čitelné.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Falešná stránka napodobující mBank
Pozor na podvodné SMS, mBanka varuje před novým útokem

Na zákazníky banky mBank cílí nový útok, který se z nich snaží vylákat přihlašovací údaje.  celý článek

Windows Subsystem for Linux umožní ve Windows spouštět nativně Linuxové...
Uživatelé Windows 10 mohou být nechráněni proti novému problému

Linuxový terminál, který Microsoft nově doplnil do Windows 10, způsobuje neočekávané problémy. Bezpečnostní odborníci varují před jeho zneužitím.  celý článek

Logo Pirate Bay
Stahujete z Pirate Bay? Zpomalí vám počítač, protože tajně těží kryptoměnu

Návštěvníci stránek torrentové sítě The Pirate Bay hlásí, že stránka jejich procesor využívá k těžbě digitálních měn.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.