Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Americká Nevada jako první na světě povolila provoz robotických aut

aktualizováno 
Jako ve sci-fi příběhu si možná zanedlouho budou připadat řidiči v americkém státě Nevada. Vedle lidí tam od 1. března dostanou oprávnění k řízení vozila i roboti, respektive automobily, které se řídí samy.

Pokud se vydáte do Nevady, nemělo by vás překvapit, že vás může míjet auto bez řidiče.

Od 1. března budou mít robotické automobily ve státě Nevada červené SPZ.

Od 1. března budou mít robotické automobily ve státě Nevada červené SPZ.

Umožní to minulý týden vydaná prováděcí vyhláška, která dala rámec dříve přijatému zákonu, který dovoloval provoz automaticky řízených strojů na veřejné komunikaci. Americký stát se tak stal zemí zaslíbenou pro různé testovací vozy firem, které automatické řidiče vyvíjejí. Poděkovat mohou především firmě Google, která pomohla zákon prolobovat.

Google testuje samořídící automobily již řadu let. Firma k tomu využívala silnice v Kalifornii a právě v Nevadě. Její systém spolu s dalšími soutěžil v projektu DARPA Challenge, který je určen pro automobily, jež mají místo řidiče automat. DARPA je přitom organizace vyvíjející systémy pro americkou armádu.

Bez nehody tyto robotické automobily najezdily již stovky tisíc kilometrů. Doposud je musel jistit i řidič, který mohl v případě nastávajících problémů zasáhnout.

Poznáte je podle červené

Nevada je tak první země na světě, která provoz podobných strojů na svých komunikacích umožňuje. Nebude to však zadarmo. Každý provozovatel takového vozidla bude muset podle serveru Singularityhub.com pojistit stroj na 1-3 miliony dolarů proti škodám, které by mohl způsobit.

Poznávacím znamením testovaného automatického auta bude červená SPZ. Po dokončení testovací fáze a ověření schopností vozila bude moci jeho provozovatel zažádat tamní dopravní inspektorát o přidělení neonově zelené značky. To bude znamenat, že automobil s automatickým řízením splnil všechny požadavky a může být provozován bez podrobné kontroly úřadů.

Musí znát cestu, předpisy i odhadovat nebezpečí

Že řízení automobilu není zase až tak jednoduchá věc, nás přesvědčují nebezpečné situace, kterých jsou účastníci silničního provozu svědky dnes a denně. Automaticky řízené auto přitom musí zvládnout nejen odvézt pasažéra či náklad z jednoho místa na druhé, ale i vyřešit případné problémy.

Z tohoto důvodu je vybaveno detailní mapou, která vychází z Google Street View. Obraz získaný kamerou s vysokým rozlišením se tak může porovnávat s tím, který má auto uložené v paměti. Tato kontrola a GPS souřadnice pak určují, kde přesně se automobil nachází.

Na záběrech z kamery také musí automobil rozpoznat dopravní značky, pruhy na komunikaci i silnici samotnou.

Automaticky řízený automobil musí umět ropoznávat statické i pohybující se...

Automaticky řízený automobil musí umět ropoznávat statické i pohybující se předměty, odhadnout jejich dráhu a vyhnout se tak potenciální kolizi.

Řada laserových a radarových systémů kolem celého vozidla pak sleduje reálnou situaci, vzdálenosti a ve spolupráci s počítačovým programem odhaduje potenciální kolizi se statickými i pohybujícími se předměty a účastníky provozu. Podle toho pak upravuje dráhu i rychlost.

Robotická auta zatím příliš nehledí na krásu, ale budoucím požadavkem zajisté bude ukrytí kamer a měřicích přístrojů ze speciální střešní konzole do automobilu.

Automatické automobily už za pár let

Auta bez řidiče jsou zatím určeny pouze k testovacím jízdám automobilek a výzkumných týmů, není ale tak daleko doba, kdy se prosadí do provozu. Nebude to však jeden velký skok, ale postupné zavádění různých poloautomatických režimů, které budou přebírat jednu činnost lidského řidiče za druhou. Už nyní vám třeba správně vybavený automobil sám zaparkuje nebo pomůže s rozjezdem do kopce. Odhaduje se, že už kolem roku 2020 by se mohly začít v komerčním provozu objevovat první robotická auta.

Navzdory mnoha obavám by to mohlo přinést mnohem plynulejší provoz a také méně dopravních nehod.

Vývoji toho, co bychom mohli nazvat automatickým řidičem, se věnuje řada vědeckých i komerčních skupin včetně samotných automobilek. Vedle již zmíněného Google se ve vývoji angažuje i Microsoft a samozřejmě spousta méně známých firem a univerzitních týmů.

I v Česku je najdeme. Třeba takový projekt Roboauto, který loni vyhrál první místo v soutěži Robotour 2011 ve Vídni.

Autor:


Nejčtenější

Vyřešil jsem nejslavnější záhadu, tvrdí devadesátiletý britský matematik

Britský matematik Michael Atiyah (2018)

Britsko-libanonský matematik Michael Atiyah tvrdí, že našel důkaz jednoho z nejslavnějších nevyřešených matematických...

Zelená Sahara, o hodinu delší den a rozpad Afriky. Co čeká naši planetu?

Budoucnost

Na základě současných poznatků dokážou vědci odhadnout, co se stane v daleké budoucnosti. Připravili jsme pro vás výběr...



Pohozeni v jednom hrobě. Po 400 letech vracíme dívce a chlapci tvář

Odhalení podoby dvou chlapců a devčete

Na začátku byla náhoda. Stavba rodinného bazénu u domku v Táboře odhalila kosterní pozůstatky tří lidí. V těchto dnech,...

Po 50 letech se poletí k Měsíci, vesmírným turistou bude japonský miliardář

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude...

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude japonský miliardář Júsaku Maezawa....

Nejlepší editor fotek zdarma: nemusí se instalovat a vznikl v Praze

Ivan Kuckir, autor programu Photopea.com

Potřebujete otevřít a upravit PSD soubor, ale nemáte po ruce Photoshop? Tato překvapivě svižná online aplikace zvládne...

Další z rubriky

Skoro špionážní větroň. Amatéři překonali rekord letounu U-2

Kluzák Perlan 2

Větroň Perlan 2 se nad Andami vznesl do výšky nad 23 kilometrů a překonal tak mimo jiné i oficiální rekord ve výšce...

Armáda služebníků od LG pomůže s nákupem, odnese kufry a ukáže cestu

Nývlt Václav: LG CLOi

Některé již jezdí po světě, jiné na první úkoly teprve čekají. Centrální část stánku společnosti LG na veletrhu IFA...

Zakázat, povolit, zakázat. Plány na zbraně musely znovu z internetu

Před navržením Liberatoru Defense Distributed vytvořila návrhy na výroby 3D

Soud v USA předběžným opatřením zabránil zveřejnění digitalizovaných plánů na výrobu zbraní. Dokumenty si však stačily...

Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku
Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku

Jedním z nejčastějších sociálních problému, se kterými se dnes potkávají Češi, je pád do dluhové pasti. A může za to hlavně nedostatečná finanční gramotnost, na kterou se ve školách trochu zapomíná. Trénujte ji se svými dětmi už od předškolního věku a ušetříte jim tak v budoucím životě spoustu potíží. Kdy a jak můžete děti finančně vzdělávat?

Najdete na iDNES.cz