Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Americká Nevada jako první na světě povolila provoz robotických aut

aktualizováno 
Jako ve sci-fi příběhu si možná zanedlouho budou připadat řidiči v americkém státě Nevada. Vedle lidí tam od 1. března dostanou oprávnění k řízení vozila i roboti, respektive automobily, které se řídí samy.

Pokud se vydáte do Nevady, nemělo by vás překvapit, že vás může míjet auto bez řidiče.

Od 1. března budou mít robotické automobily ve státě Nevada červené SPZ.

Od 1. března budou mít robotické automobily ve státě Nevada červené SPZ.

Umožní to minulý týden vydaná prováděcí vyhláška, která dala rámec dříve přijatému zákonu, který dovoloval provoz automaticky řízených strojů na veřejné komunikaci. Americký stát se tak stal zemí zaslíbenou pro různé testovací vozy firem, které automatické řidiče vyvíjejí. Poděkovat mohou především firmě Google, která pomohla zákon prolobovat.

Google testuje samořídící automobily již řadu let. Firma k tomu využívala silnice v Kalifornii a právě v Nevadě. Její systém spolu s dalšími soutěžil v projektu DARPA Challenge, který je určen pro automobily, jež mají místo řidiče automat. DARPA je přitom organizace vyvíjející systémy pro americkou armádu.

Bez nehody tyto robotické automobily najezdily již stovky tisíc kilometrů. Doposud je musel jistit i řidič, který mohl v případě nastávajících problémů zasáhnout.

Poznáte je podle červené

Nevada je tak první země na světě, která provoz podobných strojů na svých komunikacích umožňuje. Nebude to však zadarmo. Každý provozovatel takového vozidla bude muset podle serveru Singularityhub.com pojistit stroj na 1-3 miliony dolarů proti škodám, které by mohl způsobit.

Poznávacím znamením testovaného automatického auta bude červená SPZ. Po dokončení testovací fáze a ověření schopností vozila bude moci jeho provozovatel zažádat tamní dopravní inspektorát o přidělení neonově zelené značky. To bude znamenat, že automobil s automatickým řízením splnil všechny požadavky a může být provozován bez podrobné kontroly úřadů.

Musí znát cestu, předpisy i odhadovat nebezpečí

Že řízení automobilu není zase až tak jednoduchá věc, nás přesvědčují nebezpečné situace, kterých jsou účastníci silničního provozu svědky dnes a denně. Automaticky řízené auto přitom musí zvládnout nejen odvézt pasažéra či náklad z jednoho místa na druhé, ale i vyřešit případné problémy.

Z tohoto důvodu je vybaveno detailní mapou, která vychází z Google Street View. Obraz získaný kamerou s vysokým rozlišením se tak může porovnávat s tím, který má auto uložené v paměti. Tato kontrola a GPS souřadnice pak určují, kde přesně se automobil nachází.

Na záběrech z kamery také musí automobil rozpoznat dopravní značky, pruhy na komunikaci i silnici samotnou.

Automaticky řízený automobil musí umět ropoznávat statické i pohybující se...

Automaticky řízený automobil musí umět ropoznávat statické i pohybující se předměty, odhadnout jejich dráhu a vyhnout se tak potenciální kolizi.

Řada laserových a radarových systémů kolem celého vozidla pak sleduje reálnou situaci, vzdálenosti a ve spolupráci s počítačovým programem odhaduje potenciální kolizi se statickými i pohybujícími se předměty a účastníky provozu. Podle toho pak upravuje dráhu i rychlost.

Robotická auta zatím příliš nehledí na krásu, ale budoucím požadavkem zajisté bude ukrytí kamer a měřicích přístrojů ze speciální střešní konzole do automobilu.

Automatické automobily už za pár let

Auta bez řidiče jsou zatím určeny pouze k testovacím jízdám automobilek a výzkumných týmů, není ale tak daleko doba, kdy se prosadí do provozu. Nebude to však jeden velký skok, ale postupné zavádění různých poloautomatických režimů, které budou přebírat jednu činnost lidského řidiče za druhou. Už nyní vám třeba správně vybavený automobil sám zaparkuje nebo pomůže s rozjezdem do kopce. Odhaduje se, že už kolem roku 2020 by se mohly začít v komerčním provozu objevovat první robotická auta.

Navzdory mnoha obavám by to mohlo přinést mnohem plynulejší provoz a také méně dopravních nehod.

Vývoji toho, co bychom mohli nazvat automatickým řidičem, se věnuje řada vědeckých i komerčních skupin včetně samotných automobilek. Vedle již zmíněného Google se ve vývoji angažuje i Microsoft a samozřejmě spousta méně známých firem a univerzitních týmů.

I v Česku je najdeme. Třeba takový projekt Roboauto, který loni vyhrál první místo v soutěži Robotour 2011 ve Vídni.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Miroslav Krále za kniplem Siebel Si 204 ve kbelském muzeu
Letadlem „rozháněl“ bruslaře na rybníku a málem ho sestřelil Mustang

Láska ke zbraním ho na letňanském letišti za 2. světové války málem přivedla do náruče gestapa, ostrý jazyk jen o pár let později ukončil jeho krátkou kariéru...  celý článek

Nývlt Václav: Nanoleaf
V obýváku rozproudí večírek, v ložnici vášně. Aurora reaguje i na zvuk

Berlín (Od zpravodaje Technet.cz) LED panely chytrého osvětlení Nanoleaf Aurora jsou v prodeji i na našem trhu, díky novému modulu se nově naučily reagovat i na zvuk, zejména na hudbu.  celý článek

Eureka Park a část startupů z Francie.
Deset českých startupů pojede v lednu do Las Vegas. Můžete to být vy

Agentura CzechInvest vybere deset začínajících firem, které budou vystavovat v obřím start-up pavilonu na veletrhu CES 2018 v Las Vegas. CES je největší...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.