Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Americká Nevada jako první na světě povolila provoz robotických aut

aktualizováno 
Jako ve sci-fi příběhu si možná zanedlouho budou připadat řidiči v americkém státě Nevada. Vedle lidí tam od 1. března dostanou oprávnění k řízení vozila i roboti, respektive automobily, které se řídí samy.

Pokud se vydáte do Nevady, nemělo by vás překvapit, že vás může míjet auto bez řidiče.

Od 1. března budou mít robotické automobily ve státě Nevada červené SPZ.

Od 1. března budou mít robotické automobily ve státě Nevada červené SPZ.

Umožní to minulý týden vydaná prováděcí vyhláška, která dala rámec dříve přijatému zákonu, který dovoloval provoz automaticky řízených strojů na veřejné komunikaci. Americký stát se tak stal zemí zaslíbenou pro různé testovací vozy firem, které automatické řidiče vyvíjejí. Poděkovat mohou především firmě Google, která pomohla zákon prolobovat.

Google testuje samořídící automobily již řadu let. Firma k tomu využívala silnice v Kalifornii a právě v Nevadě. Její systém spolu s dalšími soutěžil v projektu DARPA Challenge, který je určen pro automobily, jež mají místo řidiče automat. DARPA je přitom organizace vyvíjející systémy pro americkou armádu.

Bez nehody tyto robotické automobily najezdily již stovky tisíc kilometrů. Doposud je musel jistit i řidič, který mohl v případě nastávajících problémů zasáhnout.

Poznáte je podle červené

Nevada je tak první země na světě, která provoz podobných strojů na svých komunikacích umožňuje. Nebude to však zadarmo. Každý provozovatel takového vozidla bude muset podle serveru Singularityhub.com pojistit stroj na 1-3 miliony dolarů proti škodám, které by mohl způsobit.

Poznávacím znamením testovaného automatického auta bude červená SPZ. Po dokončení testovací fáze a ověření schopností vozila bude moci jeho provozovatel zažádat tamní dopravní inspektorát o přidělení neonově zelené značky. To bude znamenat, že automobil s automatickým řízením splnil všechny požadavky a může být provozován bez podrobné kontroly úřadů.

Musí znát cestu, předpisy i odhadovat nebezpečí

Že řízení automobilu není zase až tak jednoduchá věc, nás přesvědčují nebezpečné situace, kterých jsou účastníci silničního provozu svědky dnes a denně. Automaticky řízené auto přitom musí zvládnout nejen odvézt pasažéra či náklad z jednoho místa na druhé, ale i vyřešit případné problémy.

Z tohoto důvodu je vybaveno detailní mapou, která vychází z Google Street View. Obraz získaný kamerou s vysokým rozlišením se tak může porovnávat s tím, který má auto uložené v paměti. Tato kontrola a GPS souřadnice pak určují, kde přesně se automobil nachází.

Na záběrech z kamery také musí automobil rozpoznat dopravní značky, pruhy na komunikaci i silnici samotnou.

Automaticky řízený automobil musí umět ropoznávat statické i pohybující se...

Automaticky řízený automobil musí umět ropoznávat statické i pohybující se předměty, odhadnout jejich dráhu a vyhnout se tak potenciální kolizi.

Řada laserových a radarových systémů kolem celého vozidla pak sleduje reálnou situaci, vzdálenosti a ve spolupráci s počítačovým programem odhaduje potenciální kolizi se statickými i pohybujícími se předměty a účastníky provozu. Podle toho pak upravuje dráhu i rychlost.

Robotická auta zatím příliš nehledí na krásu, ale budoucím požadavkem zajisté bude ukrytí kamer a měřicích přístrojů ze speciální střešní konzole do automobilu.

Automatické automobily už za pár let

Auta bez řidiče jsou zatím určeny pouze k testovacím jízdám automobilek a výzkumných týmů, není ale tak daleko doba, kdy se prosadí do provozu. Nebude to však jeden velký skok, ale postupné zavádění různých poloautomatických režimů, které budou přebírat jednu činnost lidského řidiče za druhou. Už nyní vám třeba správně vybavený automobil sám zaparkuje nebo pomůže s rozjezdem do kopce. Odhaduje se, že už kolem roku 2020 by se mohly začít v komerčním provozu objevovat první robotická auta.

Navzdory mnoha obavám by to mohlo přinést mnohem plynulejší provoz a také méně dopravních nehod.

Vývoji toho, co bychom mohli nazvat automatickým řidičem, se věnuje řada vědeckých i komerčních skupin včetně samotných automobilek. Vedle již zmíněného Google se ve vývoji angažuje i Microsoft a samozřejmě spousta méně známých firem a univerzitních týmů.

I v Česku je najdeme. Třeba takový projekt Roboauto, který loni vyhrál první místo v soutěži Robotour 2011 ve Vídni.

Autor:



Nejčtenější

„Neříkej, že už to děláme!“ Tahák šéfa Facebooku ukazuje, čeho se bál

Mark Zuckerberg vypovídá před americkým Kongresem. Jeho poznámky unikly na...

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf sociální sítě Facebook, vypovídal dlouhé hodiny před americkými kongresmany v...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...



Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Konec DVB-T vysílání nezruší povinnost platit koncesionářské poplatky

Konec DVB-T vysílání na povinnosti platit koncesionářské poplatky nic nemění.

S přechodem na nový vysílací standard DVB-T2 přijdou někteří diváci o televizní příjem. Změní se něco z hlediska zákona...

Další z rubriky

Bál se druhý pilot promluvit? Proč Sověti sestřelili let KAL 902

Letoun KAL 902 na hladině zamrzlého jezera

(2. díl) Před 40 lety sovětští stíhači sestřelili let korejských aerolinek KAL 902, který zabloudil nad sovětské území....

Operátoři chtějí spravovat i vaše domácí wi-fi sítě. Nejlépe za poplatek

Domácí wi-fi síť jako placená služba operátora? Na Floridě již běžná nabídka.

Zodpovědnost za kvalitu internetového připojení nemůže končit domovní zásuvkou, ale až každým připojeným zařízením. Na...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...

Volkswagen Golf 1.6 TDI 2017 ·...
Volkswagen Golf 1.6 TDI 2017 ·...

r.v. 2017, naj. 28 529 km, diesel
410 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz