Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Amerika odtajňuje legendární Oblast 51. Skutečně tam měli "UFO letouny"

  13:35aktualizováno  13:35
CIA odtajnila některé informace o základně Area 51 v Nevadě, často spojované se zkoumáním létajících talířů. Z nově dostupných dokumentů vyplývají fascinující detaily o vývoji titanového špionážního letadla A-12, zaměřeného proti Sovětům. Maskovaly ho makety neexistujících letounů roztodivných tvarů.

Prototyp letounu A-12 | foto: via National Geographic

Snad žádná vojenská základna není tak slavná jako ta, jejíž existenci dosud USA oficiálně nepřiznaly. Area 51 (Oblast 51) v nevadské poušti je populárním předmětem diskuzí nejen ufologů. Magazín National Geographic, vycházející z nově odtajněných dokumentů CIA, ukázal, že na padesát let starých zvěstech o havárii mimozemské lodi je přeci jen špetka pravdy.

Americká vláda se v roce 1963 skutečně pokusila utajit podrobnosti o letounu, který havaroval ve státě Utah (který sousedí s Nevadou). Dle dnes dostupných informací šlo o špionážní letadlo A-12, v té době možná nejvyspělejší leteckou technologii na planetě.

Okamžité provizorní zamaskování trosek letounu

Okamžité provizorní zamaskování trosek letounu

Na místo havárie rychle dorazila početná jednotka

Na místo havárie rychle dorazila početná jednotka

Superšpión, který obelstil radary i družice

Podle mnohých byl nadzvukový letoun A-12 prvním skutečně "stealth" letounem, vyhýbajícím se radarové detekci. Byl vyroben z titanu (titan tvořil až 90 % konstrukce) a bylo nutné pro něj vyvinout nové typy paliv. Při jeho rychlosti přes 3,2 Machu (cca přes 3400 km/h, podle výšky) přelétl celé Spojené státy za přibližně hodinu. V maximální rychlosti přitom dokázal podle odtajněných dokumentů letět mnohem déle.

Tajný vývoj letounu A-12 probíhal v šedesátých letech právě na základně Area 51 pod krycím jménem OXCART. Odtajněné dokumenty CIA související s tímto projektem naleznete na stránkách CIA.gov.

Specifikace letounu A-12

Specifikace letounu A-12

Specifikace letounu A-12

Specifikace letounu A-12

Specifikace letounu A-12

Specifikace letounu A-12

Pamětníci v dokumentu National Geographic "Area 51 Declassified" vzpomínají na přísná (a často vtipná) protišpionážní opatření, která na základně panovala. Například, aby se vojáci vyhnuli zvědavým objektivům sovětských družic, zjistila americká rozvědka přesné časy, kdy je na Oblast 51 vidět ze kterého sovětského satelitu.

"Na ranním bezpečnostním setkání nám dali rozpis sovětských družic, které nad námi ten den letěly," vzpomíná T. D. Barnes, bývalý specialista ze základny Area 51. "Byl to jako jízdní řád autobusů, dokonce jsme věděli, které satelity měly infračervené senzory nebo jaký to byl typ."

Na základě těchto rozvrhů museli pracovníci na Area 51 uklidit rozpracované prototypy do hangárů, kdykoli nad nimi prolétal některý ze satelitů. I přes velkou pečlivost ale Sověti podle kontrarozvědčíků získali kresbu, která nepochybně zobrazovala letoun A-12. Experti v CIA si lámali hlavu, jak se jim to podařilo. Řešení bylo až jednoduché: stojící letouny nechaly na ranveji "stín", který se sovětům ukázal na infračervených snímcích. Zastíněná část asfaltu totiž měla nižší teplotu než bezprostřední okolí, na které dopadalo slunce. I po odklizení letadel do hangáru tak na venkovní ploše zůstal teplotní obtisk, který sovětská družice mohla zaznamenat.

Ke zmatení Sovětů sloužily makety UFO letadel

"Docela jsme si s tím vyhráli," vzpomíná expert ze základny Area 51 na špionážní a kontrašpionážní hry kolem letounu A-12.

A-12 - radarové testování

Američané hbitě přišli s vtipným protiopatřením. Vyrobili velké množství různých maket letadel, od základních strojů až po zcela neuvěřitelné konstrukce jak ze sci-fi filmu. Ty pak umístili na kolečka a zastiňovali jimi asfalt.

Spolu se skutečným letadlem je pak samozřejmě uklidili do hangáru, kdykoli se blížila sovětská družice. Makety byly stejně tajné jako samotná letadla. Sověti tak viděli plnou ranvej stínů po letadlech všech tvarů a typů.

Někdy dokonce američtí vtipálci pod motory makety nažhavovali asfalt, aby to vypadalo, že motory jsou funkční a stroj právě přistál. "Docela jsme si s tím vyhráli," vzpomíná Barnes. Podle jeho informací Sověti projekt neodhalili dřív, než byl v polovině šedesátých let odtajněn.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Miroslav Krále za kniplem Siebel Si 204 ve kbelském muzeu
Letadlem „rozháněl“ bruslaře na rybníku a málem ho sestřelil Mustang

Láska ke zbraním ho na letňanském letišti za 2. světové války málem přivedla do náruče gestapa, ostrý jazyk jen o pár let později ukončil jeho krátkou kariéru...  celý článek

V uplynulých dnech byli pražští taxikáři vůči řidičům Uberu i agresivní.
Proč Uber tak děsí taxikáře? Jak porušuje zákon, není jasné

Agresivní odpor taxikářů vůči řidičům služby Uber v mnohém připomíná ničení strojů za průmyslové revoluce. O co vlastně jde? Složitý spor mezi „starým“ a...  celý článek

Testovací dráha soutěže kapslí pro systém Hyperloop
Potrubní pošta pro lidi Hyperloop přesáhla 320 km/h, návrh je 1 300 km/h

Myšlenka Elona Muska na dopravu lidí pomocí kapslí ve speciálním potrubí dostává stále reálnější obrysy. V rámci jedné ze soutěží týmů, které pracují na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.