Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Anonymita uživatelů e-mailu Centrum.cz může být ohrožena

  11:00aktualizováno  11:00
E-mailové adresy zřízené na serveru Centrum.cz nejsou dostatečně chráněny a jsou lehce získatelné třetí osobou. Redakce Technet.cz má k dispozici jednoduchý skript, který po umístění na jakékoliv webové stránky odhalí e-mail návštěvníka přicházejícího ze stránek Centrum.cz.

E-mailové adresy zřízené na serveru Centrum.cz nejsou dostatečně chráněny a  jsou lehce získatelné třetí osobou. Redakce Technet.cz má k dispozici jednoduchý skript, který po umístění na jakékoliv webové stránky odhalí e-mail návštěvníka přicházejícího ze stránek Centrum.cz.

Tímto způsobem je například možné přesně vyhodnocovat chování konkrétního uživatele, stopovat jeho pohyb na upravené webové stránce a následně mu posílat cílené reklamní e-maily.

Sen všech marketingových firem

Demonstrujme si problém e-mailové služby Centrum.cz na zcela smyšleném příkladu. Představte si, že si chcete koupit auto a na svém oblíbeném vyhledávači najdete stránku bazaru, který auta nabízí. Zkusmo zadáte značku, kterou hledáte, nabídka vás ale nezaujmete a tak po minutě stránku opouštíte. Jaké je ale vaše překvapení, když během několika okamžiků přijde do vaší soukromé emailové schránky dopis, ve kterém vás autobazar ubezpečuje, že auto, které jste hledali (je tu dokonce váš přesný dotaz), pro vás zdaleka není ani zdaleka tak výhodné, jako jiná auta, která jsou právě ve slevové akci…

Znechuceni email smažete a lámete si hlavu nad tím, jak se k vašemu soukromému emailu mohli tak rychle dostat? Bohužel, velmi jednoduše. Prodejce má na svém serveru jednoduchý skript, který z vaší pouhé návštěvy zjistil, jaká je vaše přezdívka a tedy i mailová adresa. A ta je odteď v prodejcově databázi a každý měsíc vás čeká nová nabídka. Stačila k tomu „originální metoda zabezpečení“ na stránkách vyhledávače a běžný prohlížeč internetových stránek.

Jak to celé funguje

Řekněme, že klepneme na odkaz obsažený v jakékoli stránce A, který vede na stránku B. Náš prohlížeč si pamatuje adresu poslední stránky A, a v hlavičce http požadavku tuto adresu v parametru referer předá spolu s dalšími informacemi serveru, od kterého žádá stránku B. Znamená to, že provozovatel onoho serveru získá přesné informace o tom, ze které stránky k němu vede odkaz. To je často užitečné pro statistické účely: autor zjistí, kdo na něj odkazuje. Pokud přistupujeme z libovolného vyhledávače, server může zjistit, jaký výraz uživatel hledal, což je opět velmi užitečné pro marketingové a reklamní statistiky a další optimalizaci.

Potud je všechno v pořádku. Provozovatel ví, odkud návštěvník přišel, ale neví, kdo návštěvník je. Může zjistit jeho IP adresu (případně IP adresu jeho poskytovatele připojení), zjistí zemi, ze které se připojuje, dokonce i typ prohlížeče a operační systém. To všechno jsou údaje svou povahou spíše nesoukromé.

Uživatelé služeb Centrum, především ti, kteří jsou trvale přihlášení pod svým jménem, si možná všimli, že v adresovém řádku mohou neustále vidět svoje uživatelské jméno:

Uživatelské jméno 

V tomto případě jde o experimentální přezdívku x.periment. Ukážeme si, kdo všechno se k této přezdívce bude moci dostat. Nezapomínejme přitom, že tato přezdívka je přímo svázána s emailovou adresou, v tomto případě x.periment@centrum.cz. Kdokoli zjistí přezdívku, zná tak zároveň emailovou adresu. Nemluvě o tom, že mnoho uživatelů má přezdívky ve tvaru jméno.příjmení, nebo více či méně odpovídající jejich jménu a příjmení.

Jako přihlášený uživatel využíváme můžeme využívat i obsáhlý katalog stránek nebo fulltextové vyhledávání. Zjistíme, že adresa se stala mnohem složitější, nicméně pořád zde je v nezměněném, nezakódovaném tvaru naše přezdívka:

Uživatelské jméno 

Na první pohled se pořád neděje nic nepatřičného. Problém nastane ve chvíli, kdy opustíme „bezpečné“ vody portálu centrum.cz, protože se rozhodneme klepnout na některý z odkazů. Ano, přesně tak, v parametru referer se uložila adresa, kterou vidíme v adresovém řádku přohlížeče. Pokud provozovatel stránek používá některý z programů pro sledování statistik, může bez potíží zjistit naše uživatelské jméno a tím pádem i emailovou adresu.

A nejen to. Od této chvíle nás má takříkajíc na mušce: ví, kdy a na kterou stránku se podíváme. Dokonce si nás může označkovat (tzv. cookie – obvyklá a ničím výjimečná nebo zvlášť nebezpečná praxe) a sledovat podrobně naše chování.

Reakce Centra.cz

Na problém mě upozornil blogger Pachollini ve svém článku Centrum.cz vážně narušuje soukromí svých uživatelů. Vysvětluje zde, proč se jedná o problém hodný pozornosti. Zeptal jsem se proto na technické lince portálu Centrum.cz, zda o tomto problému vědí (odkázal jsem přitom na korespondenci, kterou s nimi údajně od podzimu 2005 vedl i blogger Pachollini). Dostal jsem velmi podrobnou odpověď:

„Systém hashovaní je (s úpravami) na službě email od úplného začátku provozu Centra - tzn.od podzimu 1999. Za tuto dobu se tento systém dostal do pozornosti odborníků z internetu několikrát. Je totiž pravdou, že jeho řešení je originální a z mnohých pohledů neobvyklé. Při jeho tvorbě jsme v první řadě hleděli na bezpečnost. Proto se např.nepoužívají cookies, které jsou rizikem při použití počítače jiným uživatelem apod.“ říká jednatel společnosti NetCentrum, s.r.o. Oldřich Bajer.

To je skutečně pravda. Není zřejmě způsob, který by umožnil komukoli přihlásit se na váš účet bez znalosti hesla. O to zde ale nejde. Problém spočívá v tom, že je narušena anonymita uživatelů, servery třetích stran totiž mají k dispozici data, která obvykle k dispozici nedostanou – email svých návštěvníků. Po upřesnění otázky se mi zatím odpovědi nedostalo.

Je otázkou diskuze a nahlížení, nakolik soukromá informace uživatelův email je, ovšem je zřejmé, že některým uživatelům toto může vadit. V úvodu uvedený přiklad s automatizovanou, cílenou reklamou z autobazaru budiž odstrašujícím příkladem. Jiní mohou považovat zpřístupnění přezdívky za maličkost, která si pozornost ani nezaslouží.

Vyzkoušejte si sami

Potřeboval jsem ověřit, zda jde skutečně v praxi získat adresu návštěvníka mých stránek. Založil jsem proto na centrum.cz již zmíněnou experimentální přezdívku x.periment a přihlásil se k Emailu.

I poté, co z emailu vyskočím, řekněme do katalogu nebo do vyhledávání, stránky si pamatují moji přezdívku a přihlášení trvá. To má mnoho výhod a rozhodně to přispívá k uživatelovu pohodlí. Daň za to je ovšem částečná ztráta soukromí ve vztahu ke třetím stranám. Můžete si to sami vyzkoušet.

Na stránce http://referer.xf.cz běží jednoduchý php skript. V podstatě nedělá nic jiného, že zobrazí informace, které má k dispozici každý server, na který při svém brouzdání internetem přijdete. Takto bude stránka vypadat, pokud na ni přijdete z vyhledávače Google:

Test 

My se ale na stránku vydáme přes vyhledávání Centrum.cz. Ujistěte se, že jste přihlášení (1.), a poté hledejte „referer.xf.cz“ (2.) a potvrďte klepnutím na Hledat.

hledat 

Stránka v době tvorby článku ještě nebyla zaindexovaná, ale nevadí, stačí klepnout na vyznačený odkaz, referer funguje stejně.

Přechod na jméno

A je to tady. Na pokusné stránce se objeví nejen naše přezdívka již ve zmiňovaném parametru referer, ale i naše emailová adresa. Jednoduchý skript totiž podle adresy, ze které jsme přišli, zjistil, že přistupujeme z centrum.cz, a že má tedy šanci získat naše podrobné údaje. To se mu povedlo a zobrazil naše uživatelské jméno i adresu.

Jméno a adresa

Zároveň skript okamžitě zaslal na tuto adresu email. Tento postup si můžete sami vyzkoušet! Dokázal jsem tak na jednoduchém příkladu, že zneužití této chyby je velmi snadné a v praxi možné. A co je z pohledu uživatele pravděpodobně nejhorší, tyto informace nemusí být zobrazeny. Firma může na svých stránkách skript provozovat bez vědomí návštěvníka, a to mnohem sofistikovanějším způsobem. Může informace ukládat do databáze spolu s dalšími údaji.

Zneužití je možné i zpětně. Mnoho rozšířených programů pro statistiky totiž zapisuje informace z referer parametru do logovacích souborů. Ty může firma analyzovat i zpětně, a získat tak citlivé informace zde. Nejde přitom o žádný nový trik, webmaster toto dokáže během několika málo minut. Myslím, že je důležité, aby si uživatelé byli tohoto rizika vědomi a sami zvážili, zda pro mě může představovat hrozbu nebo nepříjemnosti.

Jak se bránit?

Některé prohlížeče umožňují předávání informací v parametru referal vypnout. Jiným řešením je odhlašovat se ze svého účtu, kdykoli není přihlášení zapotřebí. Skutečně by však situaci vyřešil pozměněný „systém hashování“, který portál centrum používá. Jak se bránit si můžete přečíst i v tomto článku.

Přečtěte si také:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Diskové úložiště
Víte v jaké kondici je váš HDD či SSD? Zeptejte se správného programu

Data. Chcete-li je mít jak v peřince, potom jistě pravidelně zálohujete. Můžete se však spolehnout na výdrž samotných diskových úložišť? To prozradí HDD...  celý článek

Ilustrační foto
Uložte si obsah obrazovky na později či pro kamaráda

Zapomeňte na klávesu Print Screen, screenshoty se dnes pořizují zcela jinak – snadněji, automaticky a to třeba včetně celé webové stránky. Perličkou je možnost...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.