Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Aplikace pro Windows 8 dělá v Česku i dvanáctiletý. Zkuste to také

aktualizováno 
Ředitel české herní firmy, dvanáctiletý programátor a manažer startupu, který vyvíjí aplikace pro telefony, tablety a počítače. Tři různé pohledy na tvorbu softwaru pro Windows 8.

Hra Robotek od společnosti Hexage | foto: Hexage

Podle Microsoftu není příliš složité vyrobit pro nové rozhraní Windows 8 (dříve Metro) jednoduchou aplikaci, kterou pak můžete nabídnout prostřednictvím digitálního obchodu Windows Store celému světu.

Tří lidé zastupují různé pohledy na tento proces. David Peroutka z firmy Hexage  vydává herní aplikace pro Windows 8, které vydělávají. Firma slaví celosvětově úspěchy i na platformách iOS a Android. Dvanáctiletý Daniel Zikmund zase nabídne pohled programátora začátečníka a David Šmehlík z Druidly ukáže, jaké zkušenosti mají s projektem, který byl s Windows 8 od začátku. 

Proč si vybrali Windows 8?

Oslovení vývojáři se shodují na tom, že systém Windows 8 nabízí univerzální prostředí, které jim umožňuje jednoduše upravovat aplikace pro stolní i mobilní verze. Důvodů, proč si vybrali Windows 8, je však více.  

Jak na aplikace ve Windows 8

Jak je jednoduché vytvořit aplikaci pro Windows 8 vám poradí i speciální stránky na této adrese.

"Systém je krásně propojen s mobilními Windows Phone, proto není těžké aplikace upravit tak, aby fungovaly na obou platformách," tvrdí dvanáctiletý Daniel Zikmund, který má na kontě již několik aplikací. Je to přitom začátečník, který dříve zkoušel jen základní programování webů v HTML.

"Ze současného pohledu byla volba Windows 8 zajímavá především z důvodu rychlého vývoje aplikací na této platformě. Dovolilo nám to poměrně rychle verifikovat technologickou část projektu," odpověděl na toto téma David Šmehlík. "Co se týče obchodní stránky, pro koncové klienty jsou samozřejmě stále nejdůležitějšími platformami iOS a Android, ač cítíme, že se po W8 začínají ptát," dodává.

"Je to ze všech platforem ta nejuniverzálnější, protože spojuje možnosti desktopu s výhodami mobilních operačních systémů a jejich ovládacích prvků," vysvětluje David Peroutka. Jejich hry jsou vytvořeny tak, aby hráči mohli libovolně kombinovat dotykové ovládání s klávesnicí pro rychlé pokyny, nebo s myší pro přesnější klikání. Protože Hexage chce mít vyvíjené hry na každé důležité platformě, byla podle jejich vyjádření podpora Windows 8 samozřejmostí. Systém Windows 8 jim umožnil vstup na PC a celou generaci nových ultrabooků a tabletů.

"U nás hrál velkou roli fakt, že jsme hry pro Windows 8 nestavěli od základů," vzpomíná zakladatel Hexage. Jejich tituly jsou totiž od začátku koncipovány jako multiplatformní. "Podpora Windows 8 pro nás znamená 'jenom' novou komponentu do našeho systému," vysvětluje. Konverze jim tak zabere přibližně tři až čtyři týdny. "Výroba samotné hry trvá podstatně déle," popisuje svou zkušenost zástupce herních vývojářů z Hexage.

Pochvaluje si také, že pokud je aplikace napsaná pro nové rozhraní, není nutná žádná speciální úprava pro Windows RT. Důležité je jen myslet na výkon obou platforem. "V případě real-time aplikací, které jsou citlivější na výkon, je nutné testování na RT zařízení. K tomu, aby stejná aplikace běžela i na Windows Phone 8, jsou už potřeba určité drobné úpravy. V podstatě se ale dá říct, že 99 procent aplikace je sdíleno mezi oběma platformami," popisuje své zkušenosti Peroutka.

Vývoj aplikací

Není těžké vyvinout aplikaci pro nové rozhraní Windows 8. Ale někdy je třeba mít za sebou zkušeného programátora, nebo podporu Microsoftu.

Navrhněte aplikaci

a vyhrajte tričko

Staňte se na chvíli návrhářem aplikací pro nové uživatelské rozhraní Windows 8. Pošlete nám svůj nápad, a pokud jej vyhodnotíme jako zajímavý, můžete vyhrát unikátní tričko, které vzniká pouze pro tuto příležitost.

Nápad by neměl obsahovat jen několikaslovné obecné vyjádření, ale především popis funkčnosti aplikace. Čím podrobnější, tím lepší.

Druhé kolo soutěže má stejné podmínky, jako to původní (podrobnosti zde), jen s tím rozdílem, že uzávěrka je 31. dubna.

Své návrhy na aplikace v kategoriích Produktivita, Multimédia a obsah a Hra posílejte na adresu soutez@technet.cz

"Vzhledem k tomu, že teprve začínám, dá mi každá aplikace hodně práce, ale to se snad v budoucnu zlepší," svěřuje se se svými pocity dvanáctiletý programátor Daniel Zikmund.

Výhodu má i v tom, že jeho bratr je Microsoft Student Partner a zabývá se programováním pro všechny platformy Microsoftu. Může tak Danielovi poradit.

To profesionálové si musí poradit sami, i když ani u nich to neplatí úplně.

"Bez české pobočky bychom to nedokázali," říká o podpoře ze strany Microsoftu David Šmehlík z Druidly. "S nimi jsme vyřešili počáteční problémy," doplňuje a zároveň dodává, že z globálního hlediska je to trochu horší. Jsme totiž stále poměrně malý trh.

Ostatně podporu českého Microsoftu chválí i Zikmund: "Podpora je určitě výborná. Dobrou motivací pro vývojáře jsou soutěže a další akce, které pravidelně pořádá."

Druidly

Druidly

Schvalování aplikací

Vývoj aplikací pro Windows 8 není jen programování. Je třeba také dodržet určitá pravidla, aby se aplikace nakonec dostala k uživatelům. Největší zkušenost s tím mají pánové z Druidly, kteří Windows 8 zkoušeli už od vývojových verzí.

"V současné době platforma překonala různé porodní bolesti. Schvalování již běžně funguje do několika hodin či pár dnů," vysvětluje Šmehlík. Mnohem delší je podle něj třeba schvalovací proces v App Storu pro iOS. Přesto vidí ještě některé nedostatky. "Problém je spíš v podpoře České republiky ze strany globálního Microsoftu. Například reklamní formáty jsou v Česku stále nedostupné," říká spolumajitel Druidly.

Jak uspět

Uspět mezi množstvím aplikací, které nyní nabízí Windows Store prý lze. David Peroutka si myslí, že recept je v zásadě jednoduchý. Prý stačí jen vytvářet aplikace, které lidé budou potřebovat, nebo je budou chtít používat. Dobrým indikátorm je, že se aplikace líbí vývojářům samotným. "Nezáleží na tom, jestli mají Windows 8, Windows Phone, nebo jiné zařízení. Někde se ale musí začít, a vývoj pro Windows 8 poskytuje velice příjemné zázemí pro takový start," chválí Peroutka.

Výhodou může být i relativně menší množství prográmků, které tato platforma oproti konkurenci nabízí. " Windows 8, a stejně tak i Windows Phone, jsou na poli mobilních platforem jedny z nejmladších, a proto je mnohem větší šance vytvořit něco nového a prosadit se s tím," radí Daniel Zikmund.

Aplikace Daniela Zikmunda

Aplikace Daniela Zikmunda

"Šanci na úspěch má v podstatě každý, ale menší počet aplikací pro Windows až tak důležitý není," myslí si naopak David Peroutka z Hexage a radí, že je třeba si uvědomit, že Windows Store a moderní rozhraní Windows 8 (živé dlaždice), jsou zaměřené spíše na uživatelsky příjemné aplikace a nenáročné hry. "Jde především o zpřístupnění počítače co nejširší vrstvě uživatelů. Pro náročnější uživatele je určen desktop," uzavírá Peroutka.

Nelze zapomínat ani na obchodní stránku. "Pro koncové uživatele jsou samozřejmě stále nejdůležitějšími platformami iOS a Android," připomíná David Šmehlík z Druidly. "Zajímavostí ale je, že některé klientské aplikace jsou opravdu stahovanější na Windows Storu než v ostatních obchodech," sděluje své zkušenosti Šmehlík.

Vzdělání

Vyzkoušet si to můžete i vy. Český Microsoft pořádá vzdělávací akce pro amatéry i zkušenější programátory. Kdy se objeví ve vašem okolí, si můžete najít zde.

Napiště nám své zkušenosti s programováním pro Windows 8 a Windows Phone 8, Android či iOS.

Soutěž a článek vznikly ve spolupráci s firmou Microsoft.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Smajlíky mohou komunikaci zrychlit, ale také způsobit nedorozumění.
Internetový smajlík slaví 35 let. Podívejte se, které kandidáty porazil

Původně měl usměvavý smajlík :-) označovat každou zprávu, která není myšlena vážně, zatímco zamračeným emotikonem :-( měly být označeny ostatní zprávy....  celý článek

Ilustrační foto
Velký únik. Údaje poloviny Američanů jsou zřejmě na prodej

Tento měsíc došlo v USA po napadení společnosti Equifax k úniku soukromých dat až 143 milionů lidí. Není to sice největší únik v dějinách, ale dost možná je...  celý článek

Budova společnosti Google.
Google na poslední chvíli bojuje proti obří pokutě od Evropské komise

Google se odvolal proti pokutě od Evropské unie za údajné zneužití monopolního postavení.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.