Apple Music bude vážnou konkurencí pro Spotify, Google Music a částečně i Tidal.

Apple Music bude vážnou konkurencí pro Spotify, Google Music a částečně i Tidal. | foto: Apple

Apple spustí celosvětové rádio a hudební službu se skvělým obsahem

  • 33
Úvodní přednáška na konferenci WWDC přinesla odpověď na otázku, co společnost Apple udělá se službou Beats Music, kterou loni koupila. Výsledek se jmenuje Apple Music a má stejnou měrou pamatovat na posluchače i tvůrce hudby. A navíc nabídne celosvětovou moderovanou rozhlasovou stanici.

Tím posledním začneme. Rozhlasová stanice Beats 1 bude vysílat živě 24 hodin denně, sedm dnů v týdnu. Budou ji moderovat tři moderátoři: Zane Lowe ze studia v Los Angeles, Ebro Darden z New Yorku a Julie Adenuga z Londýna. Do studií si budou zvát exkluzivní hosty z hudební branže a pouštět ručně sestavované hudební playlisty.

Prostřednictvím aplikace bude vysílání dostupné ve 100 zemích světa. Podrobnosti o žánrovém zaměření této stanice a kvalitativních parametrech vysílání zatím Apple nezveřejnil.

Celosvětovou rozhlasovou stanici Beats 1 bude z londýnského studia moderovat i Julie Adenuga.

Hudební odborníci a DJs vedle algoritmů

Jedním z příjemných překvapení „celosvětové hudební stanice“ jsou právě ručně vybírané skladby. Proud skladeb tedy nebude vybírat počítač, ale živí hudební znalci. Ti budou vybírat skladby i do žánrově zaměřených stanic v rámci služby Apple Music Radio. To bude skupina žánrových kontinuálně vysílajících hudebních stanic, které Apple upřesnil pouze obecným popisem „od indie rocku po vážnou hudbu, od folku k funku, každá odborně spravovaná“. Zda budou čistě hudební, nebo moderované, zatím není jasné. 

Hudební experti by měli stát i za playlisty v nové streamovací službě Apple Music. Ta pro stream zpřístupňuje celý hudební katalog iTunes (zhruba 30 milionů skladeb), včetně vašich vlastních nahrávek stažených z hudebních CD (ty samozřejmě nabídne jen vám).

Podobně jako hudební služba Tidal bude i Apple Music bude nabízet různorodé playlisty, kterými posluchačům pomůže objevovat nové interprety a alba, nebo zastane roli DJe při kulisním poslechu nebo třeba při party.

Mezi správci playlistů budou i redaktoři předních hudebních časopisů.

Playlisty budou rozděleny i podle příležitostí k poslechu - jízda do práce, oslava ...

Apple podle tiskové zprávy najal mnoho talentovaných hudebních specialistů z celého světa, kteří se budou podílet i na tvorbě personifikovaných playlistů. V sekci „For You“ bude posluchač nacházet playlisty sestavené na základě jeho předchozího poslechu a preferencí. A ačkoli nemůžeme očekávat, že se tým hudebních „kurátorů“ bude starat o každý jednotlivý playlist, budou z jejich nápadů v různé míře vycházet. 

S výběrem hudby také pomůže virtuální asistentka Siri. Pomocí přirozeně formulovaných dotazů typu „Siri, zahraj mi nejlepší skladby z roku 1983“ nebo třeba „Siri, pusť mi kytarový jazz“ si v okamžiku objednáte hudbu podle aktuální chuti. Upozornění: Siri zatím nefunguje v českém jazyce, akceptovat bude anglické příkazy. 

„Freemium“ nebude, exkluzivní obsah ano

V uplynulých měsících vynaložil Apple značné úsilí, aby omezil bezplatné tarify konkurenčních služeb. Zejména Spotify a YouTube totiž uspokojují obrovské množství posluchačů bezplatnými variantami svých služeb, které jsou sice doplněny reklamou, ale ta podle Applu i hudebních vydavatelství nedokáže přinést hudebníkům relevantní zisk. 

Exkluzivním obsahem láká posluchače i Tidal. Kombinace vysoké zvukové kvality (využívá bezztrátovou kompresi) pro náročné posluchače a hudební nabídka z produkce Roc Nation někdy vypadá poněkud nesourodě.

Čistě placené služby jako například Tidal nebo nový Apple Music tak musí posluchačům nabídnout i něco navíc. V případě Tidalu je to vysoká zvuková kvalita (bezztrátová komprese) a exkluzivní hudební videa, playlisty a přednostní uvolňování nových skladeb z vydavatelství Roc Nation rappera Jay-Z, který loni Tidal od původního majitele, společnosti Aspiro, koupil.

Apple Music chce mimo již zmíněných vlastností mezi ostatními hudebními službami zaujmout i pomocí „sociální“ funkce Connect. Jejím prostřednictvím budou moci interpreti fanouškům nabídnout zákulisní fotografie a videa, ukázky z připravovaných písní, texty nových písní a další exkluzivní multimediální obsah. Fanoušci budou moci tyto příspěvky komentovat a sdílet obvyklými kanály.

Všechny funkce budou dostupné v aplikaci Apple Music pro iPhone a iPad. Aplikace pro Apple TV a Android přijde později, na podzim letošního roku.

Zástupci Applu při představení několikrát zmínili, že by Apple Music měl být velmi zajímavý i pro interprety, a to nikoli pro „top-100“, ale pro všechny, jejichž hudba bude posluchače bavit. Žádné konkrétnější informace o jejich odměňování však firma ještě nezveřejnila.

Služba Apple Music bude spuštěna 30. června. Všichni zájemci mohou vyzkoušet tříměsíční bezplatný zkušební provoz a poté si ji za 10 dolarů za měsíc předplatit. Využít bude možné i patnáctidolarový rodinný balíček pro až šest rodinných příslušníků. Pro operační systém Android bude aplikace Apple Music uvolněna na podzim. 

Apple druhý červnový týden představil ještě novinky operačním systému Mac OS X a ukázal schopnosti iOS 9.