Astronauti vyfotili z vesmíru úchvatnou polární záři, podívejte se

15:22aktualizováno  15:22
Fotografie polární záře z dosud neznámého úhlu poslala ve čtvrtek posádka Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Astronauti z raketoplánu Atlantis je pořídili při dokumentování opravy stanice.

Polární záře, jak ji vyfotili astronauti ze stanice ISS. | foto: NASA

Polární záři zachytili astronauti nejprve úplnou náhodou. Fotili ukotvení nákladového prostoru raketoplánu Atlantis, když stroj spolu s ISS přelétl nad jižní polokouli. Nad zemským povrchem se přitom ukázal zelený světelný pruh.

Další snímky už vznikly záměrně. Na fotografiích pořízených jedním z členů posádky Atlantisu je vidět také sensorický nástavec OBSS upevněný na robotickém rameni (to už je mimo záběr) a část křídla raketoplánu.

Polární záře, jak ji vyfotili astronauti ze stanice ISS.
Posádky reketoplánu Atlantis a stanice ISS během společného jídla.

Polární září se nazývají světelné úkazy, které se objevují ve výšce asi 80 až 1 000 kilometrů nad zemským povrchem, nejčastěji ve 100 kilometrech. Ze závoje z červeného, zeleného i fialového světla se obvykle mohou těšit obyvatelé polárních oblastí.

A jak polární záře vzniká? Na Slunci se vlivem nerovností v magnetickém poli objevují sluneční skvrny, u kterých vznikne jedna masivní erupce. Mrak částic slunečního větru tvořený protony, elektrony a alfa částicemi pak letí vesmírem a když se setká s magnetickým polem Země a s atomy dusíku a kyslíku v její atmosféře, vzniká spektakulární hra světel.

Zatmění Slunce přerušilo bitvu (ilustrační snímek)
„Noc uprostřed dne“ ukončila válku. Jak antický génius tipnul zatmění?

Úplné zatmění Slunce patří mezi nejpopulárnější astronomické úkazy, které lze na Zemi pozorovat. Ale pokud byste nevěděli, že Měsíc právě zakryl sluneční...  celý článek