Astronomové objevili hvězdný systém se třemi super-Zeměmi

aktualizováno
Tým evropských astronomů pod vedením Michela Mayora z ženevské hvězdárny oznámil další pokrok ve výzkumu extrasolárních planet. Seznam exoplanet se opět rozrostl, tentokrát o tři planety typu Neptuna.

Trojice super-Zemí, autor: ESO | foto: Credit: ESO

Michel Mayor požívá mezi lovci exoplanet velké vážnosti. Jak by také ne, vždyť to byl právě on, kdo v roce 1995 (spolu s Didierem Quelozem) našel u hvězdy 51 Pegasi vůbec první planetu za hranicemi naší sluneční soustavy.

Mayor ale neusnul na vavřínech, exoplanetám se stále věnuje a jeho výzkumná skupina je tu opět s dalším významným úlovkem. Pomocí spektrografu HARPS Evropské jižní observatoře se vědcům nyní podařilo odhalit trojnásobný systém tzv. super-Zemí v okolí hvězdy HD 40307.

Objev umožnila lepší technika

"S nástupem mnohem přesnějších zařízení, jako je například spektrograf HARPS 3,6metrového teleskopu ESO v La Silla, můžeme nyní objevit menší planety s hmotnostmi mezi 2 a 10ti násobky hmotnosti Země," tvrdí Mayorův kolega Stéphane Udry.

Právě takové planety nazýváme super-Země, jsou sice často mnohonásobně větší než Země, ale ne zas tak velké jako Uran nebo Neptun (asi 15 hmotností Země). Dosud bylo objeveno více než 270 exoplanet (zanedlouho jich bude už tolik, že přestane mít smysl je počítat), většinou ale jde o planety velikosti Jupitera či Saturnu, těch menších je podstatně méně.

Vysoce citlivý spektrograf HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher) pracuje metodou změn radiálních rychlostí. Využívá faktu, že každá planeta svou přítomností narušuje pohyb své mateřské hvězdy. Vzniklé odchylky jsou ovšem velmi malé, a tedy obtížně měřitelné, hodnoty se pohybují v několika metrech za sekundu.

HD 40307 a její planety

Až na objevené exoplanety není hvězda HD 40307 na první pohled ničím zvláštní. Nachází se v souhvězdí Mečouna a Malíře (souhvězdí jižní polokoule) 42 světelných let daleko od nás a je jen o něco málo těžší než Slunce. Nové planety mají hmotnosti 4,2, 6,7 a 9,4krát větší než Země, jejich oběžné doby jsou 4,3, 9,6 a 20,4 dní. Jejich objevení je výsledkem pětiletého monitorování pohybu HD 40307.

"Je jasné, že tyto planety jsou jenom špičkou ledovce," říká Mayor. "Analýza všech hvězd, které HARPS prozkoumal, ukazuje, že asi třetina všech Slunci podobných hvězd má buď super-Země, nebo planety typu Neptuna s oběžnou dobou kratší než 50 dní."
Jestli hostí planety téměř každá hvězda a kolik, to prozatím Michel Mayor neví: "Ještě nemůžeme znát odpověď, ale děláme velké pokroky."

Zdroj:  www.eso.org