Astronomové objevili nový druh planet, galaktické Bludné Holanďany

aktualizováno
Nově objevený druh planet nepatří k žádné planetární soustavě, nepohybují se po oběžných drahách kolem svých mateřských hvězd, jen se osaměle toulají Mléčnou dráhou.

Ilustrace samostatně pohybující se planety bez mateřské hvězdy | foto: Credit: NASA/JPL-Caltech

Jde o temná nebeská tělesa o velikosti srovnatelné s planetou Jupiter, volně plující galaktickým prostorem. Stejně jako většina známých planet pravděpodobně vznikla v okolí hvězd, odkud byla později vyvržena souhrou gravitačních sil.

Objev vychází z rozboru pozorování centrální výdutě Mléčné dráhy, uskutečněných v letech 2006 a 2007 japonskými a novozélandskými astronomy.

Planetární tuláci

Analýza vědců z americké University of Notre Dame odhalila ve vzdálených místech galaxie 10 případů takových planet zhruba o velikosti Jupiteru. Rozlišovací schopnost použitých zařízení bohužel nedovolovala detekci těles menších rozměrů. Autoři studie se ovšem domnívají, že osamělých planet se v naší galaxii nachází mnohem více.

"Naše výsledky ukazují, že planetární systémy se často stávají nestabilními, planety mohou být z míst svého zrození přitom vymrštěny ven, jak se dostávají do těsné blízkosti s jinými planetami," vysvětluje David Bennett, který se podílel na studii uveřejněné v květnovém vydání časopisu Nature.

Autoři studie se domnívají, že osamělých planet se v naší galaxii nachází mnohem více.

Uvedený objev nejen potvrzuje existenci volně se potulujících planet, ale rovněž naznačuje, že by nemělo jít jen o ojedinělé případy. Zdá se, že podobná tělesa jsou v naší galaxii poměrně běžným jevem.

Astronomové jsou dále přesvědčeni, že jejich objev zavrhl hypotézy o izolovaném vzniku potulných planet, tím tedy v podstatě padá možnost, že by tyto planety mohly vzniknout jinde než v blízkosti svých mateřských hvězd. Kdyby tomu tak bylo, muselo by jich podle astronomů být mnohem méně.

Sčítání planet

"Náš průzkum je jako sčítání lidu. Rozebrali jsme část galaxie na vzorky a na základě zjištěných dat jsme schopni odhadovat celkové počty v galaxii," pokračuje dále Bennett.

"Naše studie se netýká planet s hmotnostmi menšími než Jupiter a Saturn, ale teorie předpokládají, že méně hmotné planety jako Země by měly být od svých hvězd vyvrhovány častěji, a tedy být mnohem běžnější než volně plující Jupitery."

V budoucnosti má NASA v plánu do kosmu vyslat novou observatoř, která by se měla intenzivně zabývat hledáním extrasolárních planet. Jde o infračervený teleskop Wide Field Infrared Survey Telescope (WFIRST), který má k pozorování využívat tzv. metody gravitačních mikročoček, která byla mimochodem použita i v právě zmíněném výzkumu. Tím by se mohla významně zvýšit možnost detekce osamělých planetárních solitérů, snad i o velikosti Země.

Zdroj: www.nd.edu

Zatmění Slunce přerušilo bitvu (ilustrační snímek)
„Noc uprostřed dne“ ukončila válku. Jak antický génius tipnul zatmění?

Úplné zatmění Slunce patří mezi nejpopulárnější astronomické úkazy, které lze na Zemi pozorovat. Ale pokud byste nevěděli, že Měsíc právě zakryl sluneční...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Sputnik 1 na oběžné dráze
Pražské planetárium zve na setkání s ruským kosmonautem

V úterý 19. září od 18 hodin pořádá Hvězdárna a planetárium hlavního města Prahy veřejnou diskuzi s kosmonautem a ředitelem Roskosmosu pro pilotované kosmické...  celý článek

Zeleninové hranolky

Hranolky nemusí být zabijákem diety.