Tajné atomové experimenty se poprvé dostaly na internet. Podívejte se

aktualizováno  22:49
Američané provedli během studené války více než tisíc atomových experimentů. Videozáznamy desítek z nich se nyní poprvé dostaly na veřejnost. Zasloužila se o to laboratoř Lawrence Livermore National Laboratory v Kalifornii, která videoklipy digitalizovala.
První testovací výbuch s kódovým označením Trinity (16. července 1945)

Ráno v 5:29, 16. července 1945 v Novém Mexiku, se udála jedna z nejvýznamnějších událostí 20. století. Vyvrcholil projekt Manhattan. Jeho výsledkem byl první výbuch atomové (v tomto případě plutoniové) pumy v dějinách lidstva.

„Atomová bomba učinila budoucí válčení neúnosným. Dovedla nás na okraj hory a teď je před námi úplně nová země,“ vzpomínal J. Robert Oppenheimer, jeden z amerických fyziků, kteří projekt vedli.

Videa, která ukazují sílu, krásu, hrůzu i historii

Po válce následovaly tisíce dalších atomových experimentů. Většina z nich byla utajená, tedy alespoň do té míry, do které něco takového, jako atomový výbuch, utajit lze.

Laboratoř Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL), která byla založena v roce 1952 při Kalifornské univerzitě za účelem „výzkumu a vývoje vědy a technologií souvisejících s národní bezpečností“, se dlouhodobě věnuje studiu a digitalizaci archivních materiálů. Nyní na YouTube zveřejnila 63 nových, dosud neznámých videoklipů s unikátními záběry z nukleárních experimentů.

Fotogalerie vybraných atomových výbuchů

„Tyto filmy jsou důležitou součástí naší historie. A dostali jsme se k nim právě včas,“ říká fyzik Greg Spriggs z Lawrence Livermore National Laboratory. „Řada těchto filmů by se za chvíli rozpadla. A přitom jsou to nenahraditelná data.“

Spriggs zdůrazňuje, jak důležité jsou tyto filmy pro budoucí výzkum. „Rozhodli jsme se provést analýzu těchto snímků z padesátých let novými nástroji. Získali jsme tak přesnější data, než ta, které byla dosud o těchto experimentech publikována.“

Nyní tak může data analyzovat kdokoli - jsou uveřejněna pod licencí public domain.

Needitované video: Operace Hardtrack-1 - Nutmeg 51538:

„Doufám, že už nikdy nebude atomová puma použita jako zbraň,“ řekl pro NPR Spriggs. „Myslím, že když tu historii zachytíme a ukážeme, jakou sílu tyto zbraně mají a jak destruktivní jsou, možná si lidé rozmyslí, než je znovu použijí.“

Aktualizace: Do článku jsme doplnili needitované video operace 51538. Opravili jsme popisek videa.

Laureáti Nobelovy ceny za fyziku 2017: Rainer Weiss, Barry Barish a Kip Thorne
Fyzika podle očekávání: Nobelovu cenu získali lovci gravitačních vln

Švédská královská akademie ocenila Nobelovou cenu za fyziku pro rok 2017 tři členy týmu, který jako první zachytili Einsteinem předpovězené gravitační vlny. Ze...  celý článek

Může jeden hlas něco rozhodnout?
Může jeden hlas něco změnit? Vědci hledají, co znamená „správně volit“