Má Země druhý Měsíc? Ne, i když to tak vypadá

aktualizováno  8:03
NASA objevila vesmírnou skálu, kterou by si mohl leckdo spojit s druhým Měsícem. Asteriod totiž po určitou dobu bude kroužit kolem Země podobně jako naše oběžnice.

Byl by to asi objev tisíciletí, kdyby se podařilo objevit dalšího souputníka Země, který by mohl být nazýván druhý Měsíc. Ale Země má jen jeden takový satelit a nezmění to ani objev nového tělesa, označovaného jako 2016 HO3 nebo HO3.

Druhý Měsíc?

Malý asteroid, pravděpodobně o velikosti 40 - 100 metrů, má takovou orbitu, že se drží v blízkosti (z vesmírného pohledu) Země a z našeho pohledu to dokonce může vypadat, že krouží kolem nás. HO3 však obíhá okolo Slunce, nikoli Země, a to po mírně jiné dráze.

Asteroid, který byl poprvé spatřen v dubnu 2016, má dráhu velmi podobnou Zemi. Má poměrně malý sklon k rovině ekliptiky, tedy k rovině oběžné dráhy Země kolem Slunce, zhruba jen osm stupňů.

Průměrná vzdálenost asteroidu od Slunce je jen o kousek větší než vzdálenost naší planety. Slunce tak oběhne za asi 365,93 dne a to je jen o 16,6 hodiny více, než má pozemský rok, který trvá 365,24 dne.

Vzhledem k tomu, že se pohybuje na nakloněné a eliptické oběžné dráze, někdy je o něco blíže ke Slunci a pohybuje se o něco rychleji než Země, a někdy je zase dále a pohybuje se pomaleji. Nikdy se však nedostane blíže než asi 14 milionů kilometrů od Země, nebo dále než asi 40 milionů kilometrů. Pohyb tělesa přitom může vyvolávat dojem, že obíhá i kolem Země.

I když asteroid nemůžeme nazývat dalším měsícem Země, oficiálně se taková blízkozemní planetka nazývá kvazisatelit. Jednu takovou již objevili astronomové před koncem tisíciletí. Jmenuje se 3753 Cruithne a původně to byl volně letící asteroid, který zachytila gravitace Slunce a Země.

Aktualizováno: Doplnili jsme video

Tuto nylonovou taštičku použil první muž na Měsíci Neil Armstrong k uložení...
Taštička s měsíčním prachem a pohnutou historií se prodala za miliony

Necelých dvě stě položek spojeným s lidským dobýváním vesmíru se dražilo ve čtvrtek večer v newyorské pobočce aukční sítě Sotheby’s. Podle očekávání padla...  celý článek

Ilustrace sondy Cassini mířící do meziprostoru mezi Saturnem a jeho prstenci.
Sonda Cassini po 20 letech služby shořela v atmosféře Saturnu