Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Řidička ujela od nehody, ale její chytré auto na ni zavolalo policii

  10:15aktualizováno  10:15
Americká řidička skončila ve vazbě poté, co způsobila nehodu a odjela od ní. Její auto vybavené chytrým bezpečnostním systémem ovšem informovalo policii, že je jeho majitelka v nesnázích. Zapírání nepomohlo. Ukázalo se navíc, že to ten den nebyla její první nehoda.

Palubní systém vozů Ford (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Haló, slyší mě někdo? Tady je policie. Měla jste nehodu?“

Záznam hovoru

Informaci přinesla lokální stanice WPBF. K události došlo počátkem prosince.

„Ne,“ odpovídá Cathy Bernsteinová, řidička černého Fordu. Je evidentně zaskočená, že jí operátorka volá. Netrvá dlouho a začne se do svého „ne“ zaplétat. Na opakované naléhání operátorky („Co se děje, madam? Madam? Haló?“) sice odpovídá, že je všechno v pořádku. Mimoděk však připustí, že „ten chlap, co do mě narazil, měl odbočit a neodbočil.“

Cathy Bernsteinová

Cathy Bernsteinová

„Takže jste byla účastnicí nehody?“ -„Ne!“ -„Narazilo do vás jiné auto?“ -„Ne!“ „Narazila jste do jiného auta?“ -„Ne,“ trvá řidička na svém. Ale operátorka už ví, že něco nesedí. „Zavolal mi váš vůz,“ vysvětluje řidičce. „Ten by nám nevolal, kdyby se nic nestalo.“

Chytré auto volá pomoc majitelům v nesnázích

Operátorka floridské policie měla pravdu. Vozidlo Ford Focus vybavené bezpečnostním systémem SYNC, volá na číslo 911 (americké nouzové volání) jen v případě vážné dopravní nehody. Otevře zároveň policii možnost mluvit přímo s lidmi uvnitř auta, takže v případě, že jsou zranění či zablokovaní, mohou snáze vysvětlit svou situaci. Zároveň policie dostane přesné informace o vozidle a polohu vozu získanou z GPS navigace.

V tomto případě auto bouralo dokonce dvakrát. Bernsteinová ujela od jiné drobné nehody a cestou způsobila novou, vážnější. Narazila zezadu do Anny Prestonové. Vzhledem k tomu, že Prestonová musela být převezena se zraněním zad do nemocnice, šlo evidentně o kolizi vážnější. Tomu odpovídalo i poškození aut. Vystřelil dokonce i airbag. Ford si to pochopitelně vyložil jako krizovou situaci a přivolal své majitelce „pomoc“.

Poškozené auto utajit nešlo

Policie byla přivolána k nehodě Prestonové, a nebylo tedy těžké dát si dvě a dvě dohromady. Operátorka se ženy přímo zeptá: „Ujela jste od nehody?“

„Ne... To bych nikdy neudělala,“ odpovídá po kratším zaváhání Bernsteinová.

Poškozený Ford Escort

Poškozený Ford Focus

Ale policisté už měli veškeré informace nutné k tomu, aby k Bernsteinům zajeli na návštěvu. Našli zde výrazně poškozený vůz, který jim nehodu nahlásil. Majitelka sice napřed tvrdila, že narazila do stromu, ale posléze se přiznala a policie ji zatkla a přepravila do vazby.

Systém oznamování nehod se chystá i do Evropy

Ujet od nehody a vyhnout se zodpovědnosti bude v budoucnosti téměř nemožné. Nové systémy v autech, ne nepodobné těm v letadlech, budou moci zaznamenat nejen průběh nehody (tzv. „černá skříňka“), ale také informovat policii či záchranné složky. Informace o poloze vozu získají z palubní navigace přes systém GPS, informace o povaze nehody zase zaznamená akcelerometr.

V Evropské unii je podle webu ZDNet zařazení do povinné výbavy naplánováno od roku 2018. Novinka bude nezbytnou součástí nových vozů. Původně byla změna naplánována už na rok 2015. Podle vyjádření EU by systém „112 eCall“, který automaticky zavolá k nehodě policii, měl ušetřit dva a půl tisíce životů ročně, neboť urychlí příjezd hasičů a záchranářů na scénu nehody.

Autor:



Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Hlavního strážce před rakovinou známe už 40 let. Ale neumíme ho využít

Bílkovina p53 se váže na snímku k DNA (oranžová šroubovice nahoře), aby...

Gen, který hraje nejdůležitější roli v boji proti rakovině, známe už desetiletí, ale v moderní cílené léčbě se...



V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...

Další z rubriky

Chytrých brýlí od Snapchatu jsou prý plné sklady a nikdo je nechce

Brýle Spectacles měly být hitem ... ale poptávka nesplnila očekávání výrobce.

Sluneční brýle Spectacles s vestavěnými kamerami pro záznam videa na sociální síť Snapchat vzbudily před rokem senzaci....

Proměnlivá křídla zanesou letadla dále a levněji

Morfující křídla od roku 2014 testuje v reálných podmínkách biz-jet Gulfstream...

Složitá mechanizace moderních křídel by se měla v relativně brzké budoucnosti změnit k nepoznání. Vývoj techniky údajně...

Bezmotorová stíhačka Luňák startovala i ze svislého visu pod vrtulníkem

LF-107 Luňák během převleku z Vajnor na letecký den do rakouského Welsu (rok...

Akrobatický Luňák patří mezi nejslavnější kluzáky v historii československého letectví. Ve své době upoutával pozornost...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.