Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se na legendu B-25. Bombardér, který zachránili hasiči

aktualizováno 
Zrcadlově lesklá létající legenda B-25J Mitchell byla vyrobena v roce 1945. Stroj se nikdy nepodíval do boje, ale jeho minulost je i tak velmi zajímavá. Nakonec doputoval až k firmě Red Bull, v jejíchž barvách přiletěl i do České republiky. Podívejte se na něj podrobně na našich fotografiích.

Po přistání kontroluje člen posádky příďový podvozek. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Dodnes létající letadla z druhé světové války mají za sebou mnohdy těžko uvěřitelnou historii. Bombardér B-25J Mitchell sériového čísla 44-86893 není výjimkou.

Fotogalerie

Byl vyroben v roce 1945 a bojového nasazení se už nedočkal. Po svém prvním letu krátce sloužil jako platforma pro testování elektroniky. Od prosince 1957 do roku 1958 byl stroj uložen na základně Davis Monthan. V květnu 1959 byl přestavěn na "práškovací letadlo". V pumovnici i jinde na vhodných místech přibyly nádrže na postřiky, na křídlech rozstřikovací zařízení.

Veřejné mínění se ale obrátilo proti letecké aplikaci zemědělských postřiků. V roce 1965 letoun kupuje společnost Aircraft Specialties. Stroj přestaví na tanker pro hasiče, ale vlastní ho jen krátkou dobu. V roce1969 skončí Mitchell na hřbitově letadel v Arizoně, kde je uložen až do roku 1976.

V roce 1977 stroj kupuje firma John J. Stokes/Cen-Tex Aviation. Zprovozní ho a přestaví k hašení požárů z výšek. Nasazen ale nikdy nebyl. Naopak, od hasičů putoval Mitchell ještě přes dalšího majitele až k firmě Red Bull. Nejprve prošel úplnou rekonstrukcí, při které byl zcela přeměněn na civilní verzi. Po rekonstrukci došel Red Bull k názoru, že jeho B-25J Mitchell je schopen přeletět přes severní Atlantik do Evropy, a tak se letoun roku 2001 přestěhoval na letiště v Salzburgu.

Základní technické údaje:

Pohon: dva čtrnácti válcové dvouhvězdicové motory Wright R-2600 Cyclone
Max. výkon jednoho motoru: 1700 hp
Zdvihový objem jednoho motoru: 42,6 l
Cestovní rychlost: 400 km/h
Maximální rychlost: až 580 km/h
Spotřeba: 550 l/hod + 8l oleje
Objem nádrží: 3600l
Rozpětí: 20.62 m
Délka: 16.15 m
Výška: 4.8 m
Bojová posádka: 5 členů (pilot, druhý pilot, bombometčík, navigátor, spojař 

Momentálně je tento stroj jedním ze čtyř letu schopných exemplářů mimo území USA. Přitom bylo vyrobeno 4318 Mitchellů ve verzi B-25J. Pilotem tohoto stroje je Hans Palaske. Na vlastní oči jste jej mohli tuto legendu na Dnech NATO 2012 a to jak na statické ukázce, tak i při letu.

Historické ohlédnutí

  • Bombardér byl pojmenován po nebojácném důstojníkovi amerického vojenského letectva.
  • Z pohledu laika se vyráběly typy s prosklenou a neprosklenou přídí (celkem 19 verzí). 
  • Mitchelly sloužily jako takzvané střední taktické bombardéry. Později se používal  jako silně vyzbrojený bitevní letoun s neprosklenou přídí.
  •  405 kusů B-25G bylo vyzbrojeno ručně nabíjeným (standardním) kanónem M4 ráže 75 mm. Kanon byl protažen celým letadlem (délka 2,97m, hmotnost téměř 410 kg). Jeden náboj vážil téměř 7 kg. V přídi byly ještě dva pevné kulomety ráže 12,7 mm.
  • V Pacifiku proslul B-25 hloubkovými nálety na japonská plavidla.
  • Mitchell se dokonce používal jako noční stíhací letoun.
  • Letouny B-25 sehrály roli v psychologickém Doolitlově bombardování Tokia krátce po vstupu USA do 2. světové války.
  • Stroje B-25 byly nasazeny v roce 1941, 11 let před dodnes používanými B-52. Vyráběly se do roku 1945. Z aktivní služby byly poslední letouny vyřazeny v Indonésii, a to až na samém konci 70. let.
  • Celkem bylo vyrobeno 11 433 kusů všech verzí, které létaly ve více než dvaceti různých letectvech.
  • Mnohé B-25 byly vybaveny radiolokátory a hlubinnými náložemi či raketami k boji proti ponorkám.
  • Několik stovek kusů používala i britská RAF. Letoun také sloužil v tehdejším SSSR, Kanadě, Číně či v Nizozemské Východní Indii.
  • V roce 1945 v husté mlze narazil B-25 do 79. patra Empire State Building v New Yorku (podrobnosti v článku Štístko. Přežila náraz letadla do mrakodrapu i pád výtahu ze 75. patra).


Nejčtenější

Vyřešil jsem nejslavnější záhadu, tvrdí devadesátiletý britský matematik

Britský matematik Michael Atiyah (2018)

Britsko-libanonský matematik Michael Atiyah tvrdí, že našel důkaz jednoho z nejslavnějších nevyřešených matematických...

Zelená Sahara, o hodinu delší den a rozpad Afriky. Co čeká naši planetu?

Budoucnost

Na základě současných poznatků dokážou vědci odhadnout, co se stane v daleké budoucnosti. Připravili jsme pro vás výběr...



Pohozeni v jednom hrobě. Po 400 letech vracíme dívce a chlapci tvář

Odhalení podoby dvou chlapců a devčete

Na začátku byla náhoda. Stavba rodinného bazénu u domku v Táboře odhalila kosterní pozůstatky tří lidí. V těchto dnech,...

Po 50 letech se poletí k Měsíci, vesmírným turistou bude japonský miliardář

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude...

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude japonský miliardář Júsaku Maezawa....

Nejlepší editor fotek zdarma: nemusí se instalovat a vznikl v Praze

Ivan Kuckir, autor programu Photopea.com

Potřebujete otevřít a upravit PSD soubor, ale nemáte po ruce Photoshop? Tato překvapivě svižná online aplikace zvládne...

Další z rubriky

OBRAZEM: Létající unikáty v Mladé Boleslavi, přijel i prezident Masaryk

HISTORICAL AIRSHOW 2018 – 12. DOBOVÝ LETECKÝ DEN v Mladé Boleslavi

Legendární stíhačka Lockheed P-38 Lightning, dopravní Boeing 737 ultramoderní čtvrté generace a vystoupení leteckých...

U Londýna krouží nejmodernější éra současnosti a sedí model superstíhačky

An Airbus 400M lands after a flying display at the Farnborough Airshow in...

V pondělí byl ve Farnborough u Londýna zahájen letošní ročník jednoho z největších tradičních mezinárodních aerosalonů....

Koncentráky, Stalin a Arabové mají svůj podíl na vzniku Izraele

Parník Exodus 1947 poté, co nad ním převzali kontrolu Britové

Izrael mohl vzniknout v Jižní Americe či Africe, nakonec však byla zvolena horká půda pravlasti Izraelitů. K založení...

Najdete na iDNES.cz