Barack Obama a John MacCain

Barack Obama a John MacCain | foto: Profimedia.cz

Barack Obama použil speciální program pro hledání nerozhodnutých voličů

  • 19
Letošní prezidentské volby v USA byly nejen nejdelší v celé historii, ale využívaly i počítačové předpovědi. Oba kandidáti, jak Barack Obama, tak John McCain, využívali ve svých kampaních všech dostupných informačních zdrojů včetně speciálního softwaru pro získání co největšího počtu voličů.

Tým Baracka Obamy se zaměřil na nejmodernější analytické technologie v oblasti sociologického výzkumu, které jsou známé z komerční oblasti a používají se na průzkum trhu. Washingtonská společnost Strategic Telemetry, která se podílela na organizaci kampaně, v ní využila analytický software od firmy SPSS.

Pomocí něj bylo analyzováno množství dat o občanech USA získané například z amerického Úřadu pro statistiku práce, ale i ze soukromých výzkumných firem jako Experian nebo Acxiom. Cílem bylo předpovědět, jak budou občané/voliči reagovat na různá témata kampaně. Koho zajímá spíše terorismus, koho ekonomická krize a koho Irák? Tyto informace pak Obamův tým použil při tzv. micro-targetingu. Jinými slovy, Obama tak mohl své projevy a další výstupy přesně zacílit na vybrané skupiny nerozhodnutých voličů.

Program Clementine použitý při prezidentských volbách v USA
Náhled programu Clementine, který využil Barack Obama při prezidentských volbách k hledání neoslovených voličů.

Metoda micro-targetingu, kterou při své volební kampani využil, je podle odborníků jednou z nejúčinnějších. Program Clementine, který pro "předpovídání" využil, pracuje s různými druhy algoritmů. Využívá regresní analýzu (tj. vyhodnocení stavu a odhad stavu na základě zkušeností z minulých let a aktuálního vývoje), diskriminační analýzu (tj. statistická metoda užívaná v sociologii, umožňující rozlišení dvou nebo více skupin lidí-objektů) a jiné.

Dá se jen velmi obtížně zjistit, kterou z metod Obama v jednotlivých státech použil. Je totiž docela dobře možné, že například v Ohiu použil regresní analýzu a v Texasu naopak diskriminační. Výhodou micro-targetingu je, že mohl tyto metody využívat podle jednotlivých skupin voličů. Existuje i možnost, že nejlepší metodu si podle databáze dat vybere software sám. Doporučí nejlepší možnosti a sestupně je seřadí. Jednou z variant je i kombinovat několik algoritmů současně.
 
Firma Strategic Telemetry si pravděpodobně provedla micro průzkum a podle situace z minulých voleb si vytvořila profil nerozhodnutého voliče. V kombinaci s rozsáhlými databázemi, které má nyní k dispozici z dat ze sčítání lidu, marketingových databází a jiných populačních databází byla schopna tato data analyzovat a vytvořit si skupiny voličů, kteří se k profilu těch nerozhodnutých blíží. Tyto informace byly následně využity při vytváření modelů, které pomáhají zacílit volební hesla v kampaních.

Program Clementine použitý při prezidentských volbách v USA
Screenshot programu Clementine

„Data využitá ze sčítání lidu, údajů z komerčně dostupných marketingových databází a jiná populační data byla kombinována a analyzována z mnoha různých hledisek – např. jaké časopisy lidé čtou, jaká auta vlastní a jak dlouho dojíždějí do práce. Tyto informace jsou zohledněny v modelech, které pomáhají zacílit volební hesla v kampaních,“ vysvětluje Jan Řehák, ředitel SPSS CR.

V České republice se podobné metody asi jen tak používat nebudou. "Neexistují zde totiž podobně obsáhlé databáze informací jako v USA. Komerční sféra si v tomto ohledu zachovává jistý náskok, protože se zde například v marketingu detailní analýzy a předpovědi chování lidí již běžně používají,“ dodává Řehák.

Software Clementine se dá využít i k analýze textů, blogů a názorů, které lidé vyjadřují na webových stránkách například v diskuzích. Jeho vývoj trvá již 40 let.