Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nukleární balistické rakety na kolejích. Ruský vlak posledního soudu

aktualizováno 
Rusko pokračuje ve vývoji železničního raketového vlaku Barguzin. Podle plukovníka Vladimíra Nestrova, citovaného tiskovou agenturou RIA Novosti, ruská raketová vojska speciálního určení zavedou vlak do výzbroje v roce 2020.

Raketový vlak 15P961 Moloděc v muzeu | foto: Vitaly V. Kuzmin, CC BY-SA 3.0

Podle Nestrova, vedoucího oddělení pro školení a výcvik ruských raketových vojsk, ruská armáda dokončila schématický návrh Barguzinu a připravuje technologickou dokumentaci. Výzvou se stane systém výcviku a školení.

„Musíme myslet dopředu... Dobře si uvědomujeme, že budeme potřebovat specialisty, kteří budou provozovat tento nový raketový komplex, a proto v blízké budoucnosti zahájíme speciální kurzy pro nové odborníky,“ uvedl Nesterov.

Železniční raketový komplex Barguzin pojme v šesti standardních vagonech šest mezikontinentálních střel RS-24 Jars (SS-27 Mod 2). Barguzin nahradí raketový vlak 15P961 Moloděc, který dokázal převážet tři střely RT-23UTTH Moloděc (SS-24 Scalpel).

Ruská armáda vlak Moloděc stáhla z výzbroje v roce 2005 v rámci dohody o snížení počtu strategických zbraní (START II). Nová smlouva START III, podepsaná v roce 2010 v Praze, však nezakazuje vývoj nových raketových systémů.

Sovětský svaz a následně Rusko provozovaly dvanáct souprav vlaků Moloděc. Deset souprav bylo sešrotováno, dvě skončily v muzeu. Podle zastánců nový komplex Barguzin svého předchůdce překoná v přesnosti zásahu cíle, dostřelu i celkové účinnosti.

Vlak Barguzin má Rusku zajistit schopnost patřičné odpovědi, podobně jako například jaderné ponorky, na jaderný útok na své území. Výhodou raketového vlaku je velká mobilita, což zajišťuje značnou šanci přežití prvního jaderného útoku protivníka.

Práce na komplexu Barguzin začaly v roce 2012. V roce 2014 bylo rozhodnuto o využití raket RS-24 Jars. V roce 2018 se očekává dokončení vývojových prací a v roce 2020 zařazení do služby. Ruská armáda plánuje provozovat až pět komplexů Barguzin do roku 2040.

Původní rakety RT-23UTTH Moloděc měřily na délku 19 m a vážily 104 t. Hmotnost raket vyžadovala zapřáhnutí tří diesel-elektrických lokomotiv DM62, aby se celá souprava vůbec rozjela. Jen pro obsluhu lokomotiv bylo třeba vyčlenit sedm lidí. V systému Moloděc byly ještě zařazeny vagony s generátorem elektrické energie, velitelský vagon a servisní vagon.

Střely RT-23UTTH vyžadovaly speciální rozměrné vagony, což ve spojitosti s dalšími konstrukčními rysy komplexu Moloděc (tři lokomotivy na velmi krátkou soupravu) usnadňovalo odhalení vlaku leteckými nebo kosmickými prostředky průzkumu. Nyní bude situace jiná.

Na rozdíl od svého předchůdce Barguzin získá standardní železniční vagony. Je to možné díky použití raket Jars, které jsou sice delší (21 m), ale startovací hmotnost rakety je pouze 49 tun. Rakety Jars jsou schopny na cíl dopravit čtyři samostatně naváděné hlavice s jadernou náloží o síle 100 až 300 kt. Přesnost zásahu je 150 až 250 metrů. Dolet střely je přibližně 12 000 kilometrů.

Cílem konstruktérů je maximálně znesnadnit detekci. Počítá se tedy s přidáním falešných vagonů a také s vývojem speciální výkonné lokomotivy. Celý komplex by tak mohla „nenápadně“ táhnout pouze jediná lokomotiva.

Výhodou nového vlaku Barguzin jsou nové navigační systémy raket Jars. U komplexu Moloděc inerciální navigační systémy raket RT-23UTTH vyžadovaly zadání bodu výchozího startu. Proto bylo po celé trase vyznačeno několik míst, odkud šel provést odpal raket. V případě vlaku Barguzin lze odpalovat rakety prakticky z jakéhokoliv místa na trati.

Fotogalerie

Výzvou bude ale konstrukce celého komplexu. Původní Moloděc byl postaven v Dněpropetrovsku na Ukrajině. Dnes již samozřejmě vzhledem k napjatým ukrajinsko-ruským vztahům není výroba na Ukrajině možná.

Podle velitele strategických raketových vojsk, generálplukovníka Sergeje Karakajeva, se díky zavedení pěti železničních raketových pluků (každý s jedním komplexem Barguzin), zvýší v roce 2020 počet divizí raketových vojsk speciálního určení ze současných dvanácti na třináct.

Barguzin má však v Rusku i své odpůrce. Ruský vojenský analytik Alexander Konovalov, prezident moskevského soukromého Institutu pro strategická studia, označil vývoj vlaku jako zbytečně drahý a neodpovídající současným potřebám. „Uděláme lépe, budeme-li rozvíjet telekomunikační systémy, bezpilotní letadla a přesné zbraně, nikoli podobná monstra,“ řekl před časem Konovalov.

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní verzi najdete zde.

Autor:



Nejčtenější

Nejšťastnější americká stíhačka. Pilot ji opustil, a tak přistála sama

Convair F-106A Delta Dart

Před téměř půlstoletím se stal v americké Montaně zázrak. Z nebe se snesl na pšeničné pole proudový letoun, který byl...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



Vyfotil jeden jediný atom. Stačil běžný foťák a složitá past

Snímek zachycující jediný atom stroncia v tzv. iontové pasti. Atom je uprostřed...

Atomy jsou pouhým okem neviditelné, to víme všichni. Ale pokud je správně nasvítíte a připravíte pro ně vhodné...

Apple HomePod ničí dřevěný nábytek. Dávejte ho jinam, radí výrobce

Takto dopadl povrch dřevěného nábytku při testu HomePodu magazínem Wirecutter.

S prvními zahraničními recenzemi a s prvními aktivními uživateli chytrého reproduktoru HomePod se ukázal jeden nečekaný...

Je budoucnost ve dřevě? Vědci z něj vytvořili nečekaně odolný materiál

Dřevo pevné jako železo? (ilustrační foto)

Dřevo je levný a užitečný materiál, ovšem nepříliš tvrdý, což ho pro některá využití diskvalifikuje. Vědci nyní ale...

Další z rubriky

Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...

Sovětské tajné služby cvičily teroristy a v ČSR využívaly komunisty

Z výstavy Republika - Prezidentská standarta

Imperiální choutky sovětského Ruska a jeho tajných služeb ve dvacátých letech minulého století v ČSR zahrnovaly i...

Nejšťastnější americká stíhačka. Pilot ji opustil, a tak přistála sama

Convair F-106A Delta Dart

Před téměř půlstoletím se stal v americké Montaně zázrak. Z nebe se snesl na pšeničné pole proudový letoun, který byl...

Najdete na iDNES.cz