Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Uzemněný dreamliner může testovat nové baterie. Poletí nejdříve v dubnu

aktualizováno 
Boeing může začít testovat upravené baterie pro svůj nejnovější letoun 787 Dreamliner. Pokud všechny testy i letové zkoušky dopadnou dobře, mohly by se dreamlinery vrátit do provozu ve druhé polovině dubna.

Boeing 787 Dreamliner, nejmodernější dopravní letadlo současnosti, je o krok blíž k návratu do provozu. Letadla byla uzemněna v lednu 2013 především kvůli problémům s bateriemi. Společnost Boeing v úterý 12. března získala souhlas amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) a může přikročit k testům nově upravených baterií.

Boeing 787 Dreamliner při prvním startu.

Boeing 787 Dreamliner si zopakuje testovací lety.

FAA zakázal provoz dreamlinerů v lednu letošního roku poté, co u několika letadel explodovaly lithium-iontové baterie a v jednom případě způsobily požár. Po dvou měsících Boeing předložil návrh na úpravu problémových baterií a FAA jej v úterý schválil.

V návrhu jsou dvě možné varianty úprav. Ta jednodušší obnáší výměnu kontejneru baterie za odolnější a pevnější. Druhá varianta počítá s kompletním "přestavěním" celých baterií, především s vylepšenou izolací jednotlivých článků a se zdokonaleným větracím systémem. Změny by měly zabránit přehřívání baterií a eliminovat riziko zkratu. V případě, že už ke zkratu dojde, měly by úpravy zabránit vznícení dalších článků.

Boeing 787 Dreamliner v tovarne boeingu

Dreamliner v továrně Boeingu

Dvacet testů a letové zkoušky

V nejbližších dnech projdou prototypy baterie sérií dvaceti laboratorních testů. Na jejich průběh budou dohlížet odborníci z FAA. "Pokud baterie některým z testů neprojdou, vrací se návrh zpět na rýsovací prkno," uvedl Rick Larssen, člen Výboru pro dopravu a infrastrukturu.

Reportáž:

Po testech přijdou na řadu letové zkoušky. Prozatím byly povoleny testovací lety dvou letounů, kdy každý z nich je osazen odlišným prototypem baterie. Boeing použije jak tovární testovací letoun, tak jiný stroj, který byl původně určen pro polskou společnost LOT.

"Nepustíme letadlo zpátky do provozu, dokud si nebudeme jisti, že nová konstrukce baterií zajistí bezpečnost stroje i cestujících," řekl americký ministr dopravy Ray LaHood.

Návrat na oblohu? Nejdříve v dubnu, když to dobře půjde

Boeingy 787 jsou vybaveny dvěma totožnými li-ion bateriemi, z nichž jedna je umístěna na přídi letounu a druhá na zádi. Přední baterie poskytuje elektrickou energii pro chod přístrojů v kokpitu, baterie na zádi se využívá především při spouštění pomocné energetické jednotky (APU).

Boeing 787 Dreamliner na ploše ruzyňského letiště

Boeing 787 Dreamliner na ploše ruzyňského letiště (prosinec 2012)

Pokud testy dopadnou dobře, vydá FAA certifikaci pro nový typ baterie a Boeing bude moci provést výměnu na padesáti strojích, které jsou od ledna uzemněné. Do provozu by se dreamlinery podle Larssena mohly vrátit ve druhé polovině dubna, nebo na začátku května.

Úterní stanovisko FAA potěšilo nejen společnost Boeing a její akcionáře, ale také aerolinie, které už dreamlinery využívají. "Doufáme, že se naše letadla vrátí do vzduchu co nejdříve," prohlásili například zástupci All Nippon Airways s tím, že na prvním místě je však samozřejmě bezpečnost provozu.



Nejčtenější

Vdechl život zapomenuté technologii, na jeho hodiny je pořadník

Moderní digitrony jsou nádherným designovým prvkem.

Historická technologie ve zcela moderním precizním provedení. Digitronové hodiny „Nixie Clock“ Dalibora Farného slaví...

Byl to nejbohatší šlechtic své doby, teď archeologové objevili jeho hrobku

Díváte se na takzvaný radarogram. To je výstup z měření georadarem na profilu...

V následujících dnech se dozvíme, zda tušení týmu českých archeologů, že objevili dosud neznámou hrobku nejbohatšího...



Prehistorický Google Earth. Zjistěte, kde byste byli před miliony let

Ancient Earth

3D mapa naší planety inspirovaná glóbem Google Earth vás zavede do minulosti. Projděte si jednotlivá historická období...

Fascinující paradox: český kutil vyrábí funkční parní stroje ze skla

Skleněné parní stroje z dílny Michala Zahradníka

Michal Zahradník je český sklář osmé generace. Od roku 1991 kromě obvyklých sklářských výrobků ve své dílně vyrábí i...

Eurotank bude německo-francouzský hybrid. Demonstrátor už jezdí a střílí

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Až 5000 tanků v hodnotě 75 miliard eur by měly dle německých prognóz nakoupit v příštích 20 až 30 letech evropské...

Další z rubriky

Dobito za hodinu. Najeli jsme tisíc kilometrů v novém elektrickém nissanu

Nissan Leaf

Vyzkoušeli jsme nový elektromobil Nissan Leaf. Podívejte se na naši stručnou videoreportáž po ujetí bezmála tisícovky...

Čínský supersmartphone má problém. Ošálí ho obyčejná fotografie

OnePlus 6 lze odemknout přiložením prstu nebo skenováním tváře

OnePlus 6 je výborně vybavený smartphone, který má stejně jako loňský 5T funkci Face Unlock, tedy autorizaci majitele...

Elektrický Nissan Leaf má jeden pedál na všechno a jezdí za pár korun

Nový Nissan Leaf

Na jedno nabití ujede přes 200 kilometrů a i doma jej stihnete dobít přes noc. Při jízdě si užíváte ticha v kabině,...

5 mýtů o nakažení klíšťatech: Pozor si dejte i na zahradě
5 mýtů o nakažení klíšťatech: Pozor si dejte i na zahradě

Klíšťová encefalitida nás neohrožuje pouze v lese nebo na louce. Klíšťata se totiž běžně vyskytují v městských parcích, na zahradách nebo zatravněných hřištích. O klíšťové encefalitidě bohužel koluje dalších několik mýtů. Znáte je?

Najdete na iDNES.cz