Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Uzemněný dreamliner může testovat nové baterie. Poletí nejdříve v dubnu

aktualizováno 
Boeing může začít testovat upravené baterie pro svůj nejnovější letoun 787 Dreamliner. Pokud všechny testy i letové zkoušky dopadnou dobře, mohly by se dreamlinery vrátit do provozu ve druhé polovině dubna.

Boeing 787 Dreamliner, nejmodernější dopravní letadlo současnosti, je o krok blíž k návratu do provozu. Letadla byla uzemněna v lednu 2013 především kvůli problémům s bateriemi. Společnost Boeing v úterý 12. března získala souhlas amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) a může přikročit k testům nově upravených baterií.

Boeing 787 Dreamliner při prvním startu.

Boeing 787 Dreamliner si zopakuje testovací lety.

FAA zakázal provoz dreamlinerů v lednu letošního roku poté, co u několika letadel explodovaly lithium-iontové baterie a v jednom případě způsobily požár. Po dvou měsících Boeing předložil návrh na úpravu problémových baterií a FAA jej v úterý schválil.

V návrhu jsou dvě možné varianty úprav. Ta jednodušší obnáší výměnu kontejneru baterie za odolnější a pevnější. Druhá varianta počítá s kompletním "přestavěním" celých baterií, především s vylepšenou izolací jednotlivých článků a se zdokonaleným větracím systémem. Změny by měly zabránit přehřívání baterií a eliminovat riziko zkratu. V případě, že už ke zkratu dojde, měly by úpravy zabránit vznícení dalších článků.

Boeing 787 Dreamliner v tovarne boeingu

Dreamliner v továrně Boeingu

Dvacet testů a letové zkoušky

V nejbližších dnech projdou prototypy baterie sérií dvaceti laboratorních testů. Na jejich průběh budou dohlížet odborníci z FAA. "Pokud baterie některým z testů neprojdou, vrací se návrh zpět na rýsovací prkno," uvedl Rick Larssen, člen Výboru pro dopravu a infrastrukturu.

Reportáž:

Po testech přijdou na řadu letové zkoušky. Prozatím byly povoleny testovací lety dvou letounů, kdy každý z nich je osazen odlišným prototypem baterie. Boeing použije jak tovární testovací letoun, tak jiný stroj, který byl původně určen pro polskou společnost LOT.

"Nepustíme letadlo zpátky do provozu, dokud si nebudeme jisti, že nová konstrukce baterií zajistí bezpečnost stroje i cestujících," řekl americký ministr dopravy Ray LaHood.

Návrat na oblohu? Nejdříve v dubnu, když to dobře půjde

Boeingy 787 jsou vybaveny dvěma totožnými li-ion bateriemi, z nichž jedna je umístěna na přídi letounu a druhá na zádi. Přední baterie poskytuje elektrickou energii pro chod přístrojů v kokpitu, baterie na zádi se využívá především při spouštění pomocné energetické jednotky (APU).

Boeing 787 Dreamliner na ploše ruzyňského letiště

Boeing 787 Dreamliner na ploše ruzyňského letiště (prosinec 2012)

Pokud testy dopadnou dobře, vydá FAA certifikaci pro nový typ baterie a Boeing bude moci provést výměnu na padesáti strojích, které jsou od ledna uzemněné. Do provozu by se dreamlinery podle Larssena mohly vrátit ve druhé polovině dubna, nebo na začátku května.

Úterní stanovisko FAA potěšilo nejen společnost Boeing a její akcionáře, ale také aerolinie, které už dreamlinery využívají. "Doufáme, že se naše letadla vrátí do vzduchu co nejdříve," prohlásili například zástupci All Nippon Airways s tím, že na prvním místě je však samozřejmě bezpečnost provozu.




Nejčtenější

„Neříkej, že už to děláme!“ Tahák šéfa Facebooku ukazuje, čeho se bál

Mark Zuckerberg vypovídá před americkým Kongresem. Jeho poznámky unikly na...

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf sociální sítě Facebook, vypovídal dlouhé hodiny před americkými kongresmany v...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...



Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Konec DVB-T vysílání nezruší povinnost platit koncesionářské poplatky

Konec DVB-T vysílání na povinnosti platit koncesionářské poplatky nic nemění.

S přechodem na nový vysílací standard DVB-T2 přijdou někteří diváci o televizní příjem. Změní se něco z hlediska zákona...

Další z rubriky

Policie ani nevyjela a unesené dítě našli. Bezpečné město podle Huawei

Kužník Jan: Huawei helma pro nevidomé.

Navigační přilba pro nevidomé, pátrání po zmizelém dítěti bez nasazení policistů v terénu, rychlý internet v 85...

Jak funguje parní raketa, která má dokázat, že je Země placatá

Američan Mike Hughes a jeho vlastnoručně vyrobená raketa (6. března 2018)

V noci na neděli v Mohavské poušti vyletěla do vzduchu parní raketa Mikea Hughese. Byť údajný důvod jeho startu byl...

Evropě se zpozdil čas. Proč vaše trouba spoléhá na spolupráci 25 zemí?

Kvůli snížené frekvenci proudu v evropské elektrické síti se některé hodiny po...

Budíky, mikrovlnné trouby a další domácí spotřebiče se od ledna zpozdily o šest minut za přesným časem. Může za to spor...

Najdete na iDNES.cz