Britský betonový obrněnec Bison měl zastavit německé výsadkáře

aktualizováno 
Během bitvy o Británii, která vypukla před 77 lety a při níž mnozí z ostrovanů už pomýšleli na nejhorší, se objevila obrněná vozidla s betonovým "pancířem". Měla bránit především letiště proti případným německým výsadkům.

Betonový obrněný vůz Bison | foto: Simon Q, CC BY-NC 2.0

Když se Němci v poslední třetině astronomického jara 1940 řítili Francií, bylo snad už každému ve Spojeném království nadmíru jasné, že na konci září 1938 jejich představitel něco zanedbal. Po porážce Francie se pak Velká Británie jevila jako logické pokračování expanze, přestože v červnu německá generalita s takovým vývojem příliš nepočítala a očekávala spíše uzavření separátního míru. Běh dějin se však těmto plánům vyhnul velikým obloukem a 10. července 1940 začala letecká Bitva o Británii. Obránci během ní německou invazi dokonce vážně očekávali. I když na místech obeznámených se skutečným stavem věcí panika vyloženě nepropukala, bylo činěno vše pro zvýšení obranyschopnosti země, včetně využití improvizovaných prostředků.

Fotogalerie

Brity strašily představy výsadků na letištích, které německé výsadkové jednotky už úspěšně praktikovaly při dobývání Norska v dubnu. Na jejich likvidaci by byly optimální zbraní tanky nebo obrněné automobily. Tato technika se mohla v prostoru letiště a jeho okolí operativně pohybovat a přitom své posádky účinně krýt proti většině druhů zbraní výsadkářů. Jenže obránci trpěli akutním nedostatkem obrněnců, mnoho jich ztratil už ve Francii expediční sbor (BEF, British Expeditionary Force). ), kdy část byla ztracena v boji, část při ústupech a pro zbytek nebyly kapacity při evakuaci z Dunkerque.

Nedostatek obrněné techniky měl v té zoufalé době spasit stejně zoufalý nápad. Přišla s ním stavební společnost Concrete Ltd., či spíše jeden ze dvou zakladatelů společnosti, Charles Bernard Mathews. Jak již název napovídá, firma měla co do činění s betonem - vyráběla prefabrikované betonové a železobetonové stavební elementy. Nápad Mathewse spočíval ve výrobě obrněných automobilů s betonovou nástavbou, která byla jednoduchá na výrobu a zároveň šetřila „vzácné“ kovy - v tomto případě myšleno pancéřovou ocel.

Marhews společně s Johnem G. Ambrosem (spoluzakladatel Concrete Ltd. v roce 1919) sloužili za první světové války jako důstojníci u Sboru královských ženistů (Royal Engineers), kde navrhli jednoduchá betonová kulometná hnízda stavěná z prefabrikátů. Během války pak jejich výroba běžela ve dvou velkých betonárkách ve Francii. A betonové obrněné vozidlo, vzniklé ve Velké Británii o více než dvě dekády později, nebylo vlastně nic jiného, než obdobné, ale navíc mobilní kulometné hnízdo.

Bison

Mathewsovy betonové obrněné vozy dostaly jméno Bison dle ochranné známky společnosti Concrete Ltd. (ta mimo jiné působí dodnes pod názvem Bison Manufacturing Limited). Jejich řešení se vyznačovalo až prostou jednoduchostí, výrobce použil starší (mnohdy značně ojeté, avšak funkční) dvounápravová a třínápravová užitková vozidla (6x4 a 4x2), ze kterých odstranil užitkovou nástavbu, karoserii kabiny a jiné zbytečné věci a na takto získaných podvozcích zhotovil nástavby z betonu.

Tloušťka „betonového pancíře“ byla 6 palců (přibližně 150 mm), při testech odolával střelbě protipancéřovým střelivem z kulometu BREN. Většina zdrojů uvádí použití nevyztuženého betonu, někdy se ovšem píše o železobetonu. Ve skutečnosti mohly existovat obě varianty. Detaily výroby těchto improvizovaných bojových prostředků nenávratně upadly do zapomnění, i celkový objem produkce Bisonů se udává v širokém rozmezí 200 až 300 kusů.

Dle hrubého dělení existovaly tři typy Bisonů, ale typů nákladních vozidel sloužících jako donory podvozků bylo mnohem více. I Bisony v jedné typové skupině mohly vykazovat nápadné diference tvarové, rozměrové a další.

Na tři typy se Bisony dělily podle základních znaků řešení betonových nástaveb. Typ 1 měl plně uzavřenou kabinu řidiče a malý oddělený bojový prostor shora uzavřený pouze plachtovinou, typ 2 měl naopak kabinu shora zakrytou plachtovinou a betonem shora zakrytý bojový prostor. Nejvyzrálejší typ 3 měl kabinu i bojový prostor řešený v jednom celku a tento celek byl betonem shora uzavřený, komunikace obsluhy zbraní s řidičem tak mohla být bezprostřední.

Betonový obrněný vůz Bison

Betonový obrněný vůz Bison (typ 3), zajímavý je také čtyřmotorový dopravní dvouplošník de Havilland D.H.86 Express a vzadu dvoumotorový bombardér Douglas A-20 Havoc s příďovým podvozkem.

Předchozí popis rozdělení na jednotlivé typy je třeba brát s rezervou. Prostory bez betonové střechy někdy byly zakryty pletivem, a tato zakrytí (plachtovinová i pletivová) sloužila jako ochrana proti vhození ručních granátů do interiéru (granát se odrazil, případně sklouzl).

Vstup posádky se řešil padacími dveřmi (poklopem) v dřevěné podlaze, u některých vozů s otevřenými sekcemi (pravděpodobně u těch z počátku výroby) byly stupačky přes boční stěnu. Posádka se skládala ze dvou mužů v kabině řidiče a minimálně dvou mužů v bojovém prostoru (u větších vozidel se jich tam pak vešlo mnohem více).

Předpokládané bojové nasazení

Je třeba zdůraznit, že bojové nasazení vozů Bison by se lišilo od nasazení klasických obrněných vozidel. S pohybem se počítalo pouze v omezeném rozsahu. Při případném německém výsadku by Bison zpravidla najel na svou pozici, odkud by vedl z bojového prostoru kulometnou palbu na nepřítele, přičemž přesunů během boje by se konalo minimum. Ostatně letité a nepříliš silné motory by nějaké divoké akce těžkých betonových vozů ani neumožňovaly, ale na jejich občasnou jízdu po rovných površích leteckých základen byly dostatečné. Navíc se Bisony mohly rozmístit po ploše tak, že by přistávajícím výsadkovým kluzákům či motorovým dopravním letadlům hrozily kolize s touto tvrdou hmotou.

Vedle toho se vozidla Bison v menším měřítku nacházela i u jednotek Domobrany (Home Guard), kde strážila křižovatky silnic na anglickém venkově. Většina Bisonů byla zrušena pravděpodobně až po válce, ale je pravda, že po bitvě o Británii už byla jejich existence vcelku zbytečná, a tak je ochrana leteckých základen držela pouze v záloze.



Nejčtenější

Nelíbí se mi, kam se internet vydal, říká vynálezce WWW. Chce to změnit

Tim Berners-Lee představuje vizi nového, decentralizovaného internetu...

V roce 1990 spustil první webový server a odstartoval tak revoluci. Díky němu se internet rozšířil do celého světa, do...

Mučení a vraždu novináře prý nahrály hodinky Apple. Nejspíš to bylo jinak

Apple Watch 2

Údajná vražda opozičního saúdskoarabského novináře Džamála Chášakdžího na konzulátu v Turecku vyvolává mezinárodní...



Ve věku 65 let zemřel na rakovinu Paul Allen, s Gatesem založil Microsoft

Paul Allen na snímku z prosince 2017.

Ve věku 65 letech zemřel v pondělí spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen. Miliardář, filantrop a hledač lodních...

Návrat „imperialistického brouka“? Výzkumný program USA vzbudil obavy

Program „Hmyzí spojenci“ má změnit škůdce v pomocníky v zemědělství.

Skupina vědců v časopise Science varuje před možným zneužitím amerického výzkumného programu, který vyvíjí zcela nový...

Grafika snů: podrobné srovnání RTX 2080 s GTX 1080Ti

Porovnání grafických karet s čipem Nvidia GeForce RTX 2080 a GTX 1080Ti (vpravo)

Porovnali jsme novou grafickou kartu RTX 2080 s předchozí špičkou GTX 1080Ti. Výsledky jsou zajímavé a ačkoli v mnoha...

Další z rubriky

Mučení a vraždu novináře prý nahrály hodinky Apple. Nejspíš to bylo jinak

Apple Watch 2

Údajná vražda opozičního saúdskoarabského novináře Džamála Chášakdžího na konzulátu v Turecku vyvolává mezinárodní...

Fyzici slibovali bombu velkou jako ananas. Boj o německou „atomovku“

Rozebírání výzkumného jaderného reaktoru Haigerloch spojeneckými odborníky a...

Ve věku 99 let zemřel 21. října 2018 Joachim Rǿnnengerg, velitel norského komanda, které zaútočilo na továrnu...

Dlouho financoval KSČ, ale stal se nepohodlným. Případ Zdeněk Toman

Zdeněk Toman

Důvody útěkářů z ČSSR nebyly vždy politické. To byl zřejmě i případ prvního šéfa československé zpravodajské služby...

České porodnice nedodržují standardy pro podporu kojení, ukázal průzkum
České porodnice nedodržují standardy pro podporu kojení, ukázal průzkum

Jak před pár dny informoval portál iDNES.cz, porodnice by podle UNICEF a Světové zdravotnické organizace měly dodržovat 10 kroků, které vedou k úspěšnému kojení. Podle průzkumu iniciativy Šestinedělky a České ženské lobby však všechny tyto kroky nedodržuje žádná z českých porodnic.



Najdete na iDNES.cz