Blíží se konec produktů pro spotřebitele v Microsoftu?

Blíží se konec produktů pro spotřebitele v Microsoftu? | foto: iDNES.cz

Zahoďte Bing, Surface a Xbox, chtějí investoři po šéfovi Microsoftu

  • 51
Microsoft měl vždy řadu velkých investorů, kteří měli vlastní názor na další směřování firmy. Dva z nich dali při změně vedení dost hlasitě najevo, že by se firma měla zaměřit na svůj hlavní zdroj příjmů, tedy prodej firemního software.

Změnu ve stylu IBM, tedy firmy, která se vzdala všech vedlejších produktů a soustřeďuje se na prodej software dalším firmám, požadují někteří investoři po nově zvoleném šéfovi Microsoftu. Společnost by podle nich měla opustit vyhledávač Bing, tablet Surface, konzoli Xbox a patrně i mobily Nokia a s tím související služby. Píše o tom deník Washington Post.

Jak se měnil šéf Microsoftu

Dva velcí investoři si myslí, že nový ředitel Microsoftu Satya Nadella jim bude mnohem lépe rozumět, co se týká jejich názorů na další směřování firmy. Ve firmě je přes dvacet let, ale poslední dobou byl zodpovědný za serverovou a cloudovou část Microsoftu, která firmě vydělává 20 miliard dolarů (asi 400 miliard korun). Když říkáme velcí, tak myslíme ty investory, kteří se dostali do správní rady společnosti, byť zastupují podíl v řádech procent na všech akciích společnosti.

Hlavním trnem v oku těchto investorů je ztrátový projekt tabletů Surface. Ten je úzce spojen s osobností odcházejícího šéfa Steva Ballmera, jež jej někdy až nekriticky podporoval. Jen na neprodaných tabletech firma tratila asi 900 milionů dolarů (cca 18 miliard korun).

Ale nejsou to jen tablety. Například divize Windows musí již několik let čelit propadu zisků. Ještě v roce 2011 firmě přinášela profit kolem 12,3 miliardy dolarů (cca 250 miliard korun), zatímco v minulém roce byl výsledek asi o třetinu menší. Podle Washington post se na poklesu podíleli v podstatě jen spotřebitelé. Prodej Windows do firem příliš zasažen nebyl.

On-line služby firmy, kam patří i vyhledávač Bing, také prodělávají, byť se jejich ztráta rok od roku zmenšuje. Loni to bylo 1,3 miliardy USD (asi 26 miliard korun).

Změny postupně

I kdyby se Nadella nyní rozhodl k radikální změně, nebude to tak jednoduché. Dosavadních dvě desetiletí se předchozí šéfové firmy Gates a Ballmer snažili firmě vtisknout ráz univerzální společnosti, která má co nabídnout jak firmám, tak spotřebitelům. Pokud by firma ukončila aktivity mířené na konečné spotřebitele, v podstatě by tím popřela předchozí vývoj.

Proces by to byl poměrně zdlouhavý, protože by bylo třeba najít partnery, kteří by služby a produkty převzali, případně by tyto aktivity firma musela pomalu utlumit. V konečném důsledku by to mohlo pro firmu znamenat vysoké ztráty. K tomu by se zbavila služeb, které jí sice vydělávají málo, či vůbec, ale na druhou stranu z nich má vedlejší benefity v podobě marketingových a dalších dat.

Navíc se v poslední době stále více služeb kdysi určených čistě pro firemní účely dostává do rukou běžných uživatelů a tak by se firma mohla připravit o možné další potenciální zákazníky.

To vše si zajisté uvědomuje i Nadella, který asi nebude ochoten hned měnit strategii firmy, byť se mu někdy v budoucnu může hodit, že má pro případné změny nějaké zastánce ve správní radě společnosti. Nejdříve se musí podrobně seznámit s filozofií přístupu ke koncovým zákazníkům, což mu má pomoci pochopit i Bill Gates, který je jeho oficiálním poradcem, a potvrzuje tak svůj vliv ve firmě, i když zůstává za scénou.

Přesto musí Nadella účinně čelit staré i nové konkurenci. I proto při nástupu do funkce řekl: "Náš průmysl nelpí na tradicích - respektuje pouze inovace."