Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


„Pokud to není Boeing, tak neletím.“ Firma slaví 100 let

aktualizováno 
Před sto lety se začala psát historie firmy Boeing, jednoho z nejslavnějších leteckých výrobců všech dob. Podívejte se na fotografie zobrazující některé významné historické okamžiky, ale především zajímavé stroje z její produkce.

Americká společnost Boeing je známá hlavně jako výrobce dopravních letadel, ale její výrobní program je mnohem širší. Firma, založená 15. července 1916 v Seattlu Williamem Edwardem Boeingem, totiž vyrábí i vojenská letadla a další techniku včetně radarů, a angažuje se také v kosmickém výzkumu. Boeing například v minulosti dodával techniku pro Apollo, později stavěl raketoplány a podílel se na budování Mezinárodní vesmírné stanice.

Nejznámější je přeci jen jako výrobce letadel, ať už civilních nebo vojenských. Jeho továrny dnes opouštějí jak obří modely 747 Jumbo Jet (nyní i ve variantě 747-8 se zvýšenou kapacitou) a moderní dálkové 787 Dreamliner, tak menší stroje řady 737. Boeing ale díky pohlcení, tedy slušněji řečeno nákupu dalších amerických společností do nedávna vyráběl či vyrábí například také velkokapacitní vojenský transportní letoun C-17 Globemaster, bojové letouny F-15 Eagle a F/A-18 Hornet či vrtulníky AH-64 Apache.

Právě na trhu civilních dopravních letadel dnes musí Boeing tvrdě bojovat s konkurencí představovanou evropským Airbusem. Nejnovější prodloužený Jumbo Jet byl vlastně přímou reakcí na Airbus A380, největší stroj svého druhu, zařazený do služby před devíti lety. Ale i u menších letadel je evropská konkurence nepříjemná a firmy se každoročně přetahují v počtu objednávek i dodaných strojů. Loni například Boeing dodal 762 letadel, o 127 víc než soupeř, kterému se však sešlo víc objednávek.

Ještě koncem 70. let to přitom na trhu dopravních letadel vypadalo poněkud jinak. Vedle sovětské konstruktérské školy, která se uplatňovala hlavně za železnou oponou, měl Boeing dva soupeře přímo na domácí půdě - Lockheed a McDonnell Douglas - a také rozdrobenou evropskou konkurenci. Přesto si ale udržoval náskok, který vyústil v dominaci.

If it's not Boeing, I'm not going

Pokud to není Boeing, tak neletím.

Fanoušci nosí trička a kšiltovky s výmluvným heslem. Ve firemním obchodě firmy najdete tento slogan vytištěný doslova na všem.

Znáte historii tohoto hesla? Napište nám na redakce@technet.cz.

Lockheed měl sice nadějný Tristar z roku 1970, komerčního úspěchu s ním ale nedosáhl a nakonec se v polovině 80. let z civilní sféry stáhl. A McDonnell Douglas, který navázal na existenci firmy, jež dala světu první moderní dopravní letadlo (Douglas DC-3), se nakonec v roce 1997 stal součástí Boeingu. Tato fúze přitom byla jen jednou z několika podobných operací v historii společnosti ze Seattlu.

Už v roce 1960 Boeing „spolkl“ výrobce vrtulníků Vertol Aircraft Corporation, v polovině 90. let pak Boeing získal leteckou a vojenskou část společnosti Rockwell, která vyráběla mimo jiné balistické střely Minuteman.

Dnešní gigantická firma, která zejména v USA zaměstnává skoro 160 000 lidí a její roční obrat se blíží stovce miliard dolarů (více než dvojnásobek českého státního rozpočtu), přitom vyrostla ze skromných začátků. William Boeing propadl létání v roce 1910, kdy se poprvé setkal s aeroplánem na letecké show. Spolu s inženýrem Conradem Westerveltem v roce 1916 vyrobil první vlastní hydroplán pod značkou B&W. Pana inženýra však v zápětí osud odvál jinam, a tak William Boeing zůstal na založení později tak slavné firmy sám.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autoři:



Nejčtenější

Bitcoin ztrácí. Ze 150 na 1 000 dolarů jej přitom dostal jeden člověk

(Ilustrační snímek)

Začátek třetího týdne nového roku není pro kryptoměny vůbec příznivý. Prakticky všechny ztrácejí na své hodnotě....

Odtud prý NASA vysílala falešné záběry z přistání na Měsíci

Lunar Crater

K nejbližšímu městu je to téměř 130 kilometrů. Okolo není nic než poušť a pár kusů dobytka, který se popásá na...



Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...

Jak ulovit patnáctku. Američané nabídli sto tisíc dolarů a marně čekali

MiG-15bis, se kterým ulétl severokorejský stíhač No Kum-sok do Jižní Koreje,...

Během korejské války chtěli Američané vypsáním vysoké finanční odměny zlákat některého z pilotů MiGu-15 k úletu na svou...

Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům

Souboj racionality a emocí (ilustrační foto)

Dohodnout se s tím, kdo s vámi nesouhlasí, je nesmírně těžké. Fakta budou dost možná překřičena emocionální reakcí....

Další z rubriky

Nezvyklá podívaná: Řada strojů uklízí přistávací dráhu na letišti

Čistící stroje odklízí sníh na Letišti Václava Havla 17.1.2018.

Husté sněžení se v minulých dnech nevyhnulo ani Letišti Václava Havla v Praze. Díky kamerám Slow TV a našim fanouškům...

„Nikam nejdu, nemám nabité vložky.“ Hledání i slepých uliček na CES 2018

Tvůrce (na snímku) to myslel dobře, ale dýchací usínací robot je podle nás...

CES je přehlídkou, na které během pár dní uvidíte statisíce produktů a možná stejný počet slepých uliček. Dobré nápady...

Bojíte se lithia? GP představilo bezpečnou powerbanku pro cestovatele

Powerbanka TravoSafe založená na NiMH akumulátorech

Powerbanka TravoSafe má sice vzhledem ke své velikosti poměrně malou kapacitu, v jejích článcích však není žádné...

Najdete na iDNES.cz