Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Za pád 737 MAX v Indonésii může 9 chyb: Boeing, FAA, mechanici i piloti

Nehodu letounu Boeing 737 MAX indonéské společnosti Lion Air, který se loni v říjnu zřítil do Jávského moře, způsobily chyby v designu letadla, špatný výcvik pilotů a problémy s údržbou stroje. Uvedli to indonéští vyšetřovatelé v páteční závěrečné zprávě. Při nehodě zemřelo všech 189 lidí na palubě.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MV

Takže v zásadě nic nového, těch 31 ztracených stránek pobavilo :) Zajímalo by mně, co bude s tím člověkem, co měl ten deník na starosti. Nejspíše řekne, že k němu měl přístup větší počet osob a mohl to vyškubat kdokoliv... Nepřekvapilo by mně, kdyby tam byly problémy se senzorem zmíněny a kvůli finanční úspoře ho mechanici nevyměnili ale jen nějak opravili. Ale to už se asi nikdy nedozvíme :)

0 0
možnosti
JB

Podle textu neměl být vyměněný, ale zkalibrovaný, což by asi byla jediná logická oprava, takže to asi nebude úplně ono

0 0
možnosti
Foto

Odhalil jsem i desátou chybu. Můžou za to pasažéři. Věděli do jakého letadla nastupují, jaká společnost ho vlastní, jaká servisuje a kdo ho pilotuje. Je evidentní že se na let dostatečně nepřipravili. Kdyby nikdo z nich do letadla nenastoupil je pravděpodobné, že by k pádu vůbec nedošlo.

1 1
možnosti
AF

A14l82e67š 14F44r89ý82b98a

25. 10. 2019 23:28

Jednoznačně chyba stroje, vč. dokumentace.

Neinformovaní piloti s tím už nic udělat nemohli.

5 1
možnosti
JK

J38a64n 26K66u15l54í77s10e92k

26. 10. 2019 7:14

Kdyby to byli piloti, tak by si se závadou poradili lehce jako si s ní poradili piloti ze západních aerolinek.

To, že ten systém byl do kokpitu namontován, je jedna věc. Další věc je, že inženýři v Boeingu moc dobře vědí, že osoby pilotující jejich letadla v rozvojových zemích vlastně ani žádnými piloty nejsou. To vím z první ruky od někoho, koho znám velmi dobře.

Takže Boeing má na hlavě hned dvě zásadní kila másla: jedno je MCAS a druhé vědomí, že jejich letadla pilotují analfabeti, kteří vůbec neumí létat.

Článek ale nezmiňuje, že mechanici Lion Air nejen že neotestovali a nenakalibrovali vyměněný senzor, ale že senzor byl jednak starý a jednak zakoupen od nelegálního a necertifikovaného dodavatele.

To, co dnes vychází najevo, jsem už psal do zdejších diskuzí hned po neštěstí Ethiopian Air před půl rokem. A tahle havárie také měla ty samé příčiny s výjimkou vyměněného senzoru, ale zase piloti a mechanici včetně managementu aerolinky měli vědět, co se stalo s Lion Air a měli číst vyhlášku FAA. Takže v tomto případě za neštěstí může rovněž devět chyb.

A podrobný popis jak to s Lion Air bylo je popsán v článku NYT Magazine, už bylo zmiňováno minule, takže opakování matka moudrosti: https://www.nytimes.com/2019/09/18/magazine/boeing-737-max-crashes.html

PS: Docela jsem mile překvapen, že pan Kasík článek uveřejnil. Měl jsem pro něj připravenu odpověď na jeho soukromou e-mail, ale tímto musím svoji odpověď revidovat...

1 12
možnosti

Takže to, že letadla překvapivě nepadala v USA nebo v Evropě zjevně mělo svůj důvod. To jsem rád, že se mnou vyšetřovatelé souhlasí.

1 1
možnosti
AF

A46l42e34š 80F36r11ý23b17a

25. 10. 2019 23:32

Nojo, v USA si piloti povídali někde asi pod stolem, co se dá udělat aby to letadlo přece jen nespadlo.

Jenže všude se to nedozvěděli, a tak to spadlo.

0 2
možnosti
JS

J46i62ř71í 90S70e42h52n36a84l

25. 10. 2019 23:02

Celkem rozumna zprava, doporucuju precist original, to co je v clanku neni uplne presny. Body 1-5 jdou ciste za Boeingem, bod 9 z poloviny. 7 je chyba ex post, ze chybej papiry je samozrejme spatne a je otazka proc chybej, na druhou stranu zadny letadlo nespadne kvuli chybejicim papirum. Skutecna podstata bodu 7 je obsazena v bodu 6. Realne je tam chyb ktery to zpusobily jen 8 a 6 z nich zavinil Boeing.

Realne ta zprava znamena ze i kdyz chyby byly i jinde, jde to cely komplet za Boeingem. Ty chyby ne kterejch se Boeing nepodilel ve skutecnosti ovlivnily jen to, ze spadlo prave tohle konkretni letadlo. Bez nich by spadlo jiny, kde by ta koincidence nastala statisticky taky. Za me OK, zprava potvrzuje muj nazor na vec.

0 0
možnosti
JK

J27a39n 43K54u84l41í18s50e60k

26. 10. 2019 7:22

Musím vás opravit: letadlo skutečně může spadnout kvůli chybějícím papírům. Když například posádka přistane, zapíše závadu a letadlo uzemní a když někdo vyjme příslušnou stránku, tak příští posádka nemusí mít o závadě tušení. A to se zřejmě stalo a letadlo spadlo...

2 0
možnosti
PB

i když nějaký podíl na haváriích piloti, mechanici, aerolinky ze zemí s ne úplně největší důvěrou a hodnocením ( možná ) mají. Ale drtivě převažuje vina Boeingu. A FAA, "díky" jejich "laskavému" dohledu. Co na to cena akcií Boeingu ?

4 1
možnosti

Půjde nahoru. Boeing to nepoloží, letadla vyrábí dál a objednávky taky jedou dál.

0 0
možnosti
PS

Byla to vůle Boží.

0 0
možnosti
SN

Hlavní příčina je Boeing a jeho arogance v přístupu k bezpečnosti a procedůrám k jejich ověření.

2 0
možnosti
JF

Technici společnosti Lion Air se ve zprávě dočkali kritiky, že vadný stabilizační systém podle všeho při instalaci netestovali.

Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/technika/boeing-737-max-nehoda-chyby-designu-vycvik-pilotu-udrzba-vysetrovatele.A191025_113102_zahranicni_kha

Prosím, takhle fakt ne. Vždyť je to nesmysl.

0 0
možnosti
Foto

Správně je "vadný senzor". Opravil jsem, díky.

3 0
možnosti

Třetí pilot, který se v kokpitu mimo službu, ?

0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...