náhledy
Mezi nejvýznamnější dopravní letouny historie patří Boeing 747 Jumbo Jet. Jeho markantně zkrácená verze 747SP, pro někoho hezká, pro někoho méně, však očekávání výrobce nenaplnila. S jejím příběhem nás stručně seznámí tucet komentovaných fotografií. (Na úvodní fotografii z roku 2002 je Boeing 747SP společnosti South African Airways.)
Autor: Bob Adams, CC BY-SA 2.0
Boeing 747SP konstrukčně vycházel z Boeingu 747-100, což byla první sériově vyráběná základní verze Jumbo Jetu. Zkrácené jumbo bylo odpovědí na požadavky společností Pan Am a Iran Air z roku 1973 na dálkový letoun, který by hospodárněji využil svou kapacitu. Olbřímí přepravní kapacita původního Boeingu 747-100 byla pro některé dálkové linky zbytečně předimenzovaná, chtělo to dálkový letoun s kapacitou menší asi o 25 % cestujících. V podstatě šlo o to, zacelit díru v tomto parametru mezi Boeingem 707 a velkým Boeingem 747, kam už se ale draly třímotorové Douglas DC-10 a Lockheed L-1011 TriStar.
Autor: San Diego Air & Space Museum
První Boeing 747SP vzlétl 4. července 1975. Firma Boeing původně počítala s tím, že získá zákazníky až na dvě stě kusů těchto strojů, ale nakonec se jich vyrobilo pouze pětačtyřicet. Zkrácený model jumba tedy velká očekávání výrobce nenaplnil.
Autor: Aero Icarus, CC BY-SA 2.0
Písmena SP v typovém označení Boeingu 747SP znamenají „Special Performance“. Původně se měl typ značit – a během vývoje snad i značil – jako Boeing 747SB, kde SB představovalo „Short Body“. Přeznačení bylo nakonec šťastným krokem pro hlavního konstruktéra typu 747, který se jmenoval Joe Sutter, protože vtipálci si potom začali vysvětlovat SB jako Sutter's balloon.
Autor: FotoNoir, CC BY-SA 2.0
Oproti typu 747-100 byl typ 747SP kratší o více než 14 metrů (56,3 m vs. 70,66 m), na druhou stranu kvůli tomu dostal mohutnější vodorovnou ocasní plochu. Zkrátka trochu ztratil na kráse.
Autor: Bob Adams, CC BY-SA 2.0
Boeing 747SP v barvách Iran Air. Vedle Pan Am to byla právě tato společnost, jejíž zájem vyústil ke vzniku Boeingu 747SP. Společnost Iran Air plánovala nasadit zkrácená jumba především na linku Teherán – New York. Do roku 1979 byly do Íránu dodány čtyři exempláře Boeingu 747SP. V letech 1978 až 1979 však proběhla Íránská revoluce a letecké spojení s USA pozbylo aktuálnosti.
Autor: Aero Icarus, CC BY-SA 2.0
Boeing 747SP v barvách Korean Air Lines
Autor: Kambui, CC BY 2.0
Korean Air Lines později změnily jméno na Korean Air, došlo též ke změně barevného řešení jejích letadel, jak vidíme na tomto Boeingu 747SP.
Autor: contri, CC BY-SA 2.0
Boeing 747SP v barvách Syrian Air
Autor: Aero Icarus, CC BY-SA 2.0
Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) si v roce 1997 pořídil jeden olétaný Boeing 747SP od společnosti United Airlines (prvním uživatelem byl v letech 1977 až 1985 Pan Am) pro přestavbu na létající observatoř SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy). Přestavba stroje šla v německé režii (DLR - Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e. V.). Boeing 747SP SOFIA je angažován ve společném americko-německém programu pro výzkum vesmíru. Na fotografii je letoun ještě před úpravou (už s novým označením, ale stále ve zbarvení United Airlines), na zadní části trupu je černou barvou vyznačena plocha, kde je dnes odsuvný kryt uzavírající sekci s infračerveným teleskopem.
Autor: NASA
Létající observatoř SOFIA s viditelným infračerveným teleskopem v zadní části trupu. Teleskop byl instalován v roce 2004, po jeho instalaci se začalo opět létat ve zkušebním provozu až v roce 2007, teleskop byl poprvé v činnosti v roce 2010 (dlouhé časy mezi jednotlivými fázemi jdou na vrub problémům s financováním programu). To, co se může jevit jako zvláštní pravidelná textura na trupu v oblasti teleskopu, jsou proužky tkaniny k ověření aerodynamických vlastností zástavby. Po splnění tohoto úkolu ve zkušebním provozu byly proužky tkaniny samozřejmě odstraněny.
Autor: NASA / Carla Thomas
Boeing 747SP jako létající observatoř SOFIA. Menší letadlo je jeho předchůdce s podobnou funkcí označovaný jako KAO (Kuiper Airborne Observatory), ten vznikl modifikací prototypu připravované civilní verze Lockheedu C-141 Starlifter. NASA provozovala KAO v letech 1975 až 1995.
Autor: NASA / Eric James