Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se, co dokáže Boeing Dreamliner, když v něm nejsou cestující

  0:05aktualizováno  0:05
Bojová zatáčka, natažení na 30 stupňů, letmé přistání a další „akrobatické“ kousky předváděli zkušební piloti Boeingu 787-9 Dreamliner na leteckém veletrhu Airshow ve Farnborough.

Než si pustíte video z letové ukázky, přečtěte si, na co se vlastně budete dívat. Let v originále popisuje Steve Taylor, prezident Boeing Business Jet. Jelikož však často používá slangové výrazy, máme pro vás stručnější popis i s vysvětlivkami.

Fotogalerie

Hned po vzletu pilot Dreamliner takzvaně natáhne na 30 stupňů. To znamená, že příď směřuje vzhůru a drak letounu svírá se zemí úhel 30 stupňů. Maximum (takzvaný Body Angle Limit) u většiny dopravních letadel je přitom jen 20 stupňů a běžně se s vámi letadlo nenakloní více než 15 stupňů. Každopádně díky velkému sklonu si můžete dobře prohlédnout hřbet letadla a krásný tvar křídla.

Vše o Dreamlineru

V následujících sekundách (čas videa od 0:20) předvádí Dreamliner zatáčku s náklonem kolem 60 stupňů (takzvaný High bank). Běžně dopravní letadla točí zatáčky s náklonem cca 25 - 30 stupňů, což způsobuje přetížení cca 1,1 G. Při 60 stupních může být přetížení až 2 G. To je takřka bojová zatáčka, tedy manévr, který běžně používají bojoví piloti. I dopravní letadla jsou každopádně na podobné manévrování konstruována.

Dále pilot předvádí skutečně výrazné zásahy do řízení letounu, což dobře ukazuje jednu z filozofií Boeingu: pilot musí mít vždy plnou vládu nad letounem. Firma se stále drží zásady, že letadlo má řídit pilot a ne počítač. Nové Boeingy (B-777 a B-787) již sice mají plně elektronické řízení (tzv. fly-by-wire), ale letadlo udělá přesně to, co mu pilot řekne. Počítač sice řízení vykonává, ale nezasahuje do něj.

Podle filozofie Airbusu stroj pilotovi nedovolí udělat to, co počítač vyhodnotí jako nebezpečný zásah do řízení.

Panorama Boeing 787 Dreamliner

Boeing 787 Dreamliner poprvé v Praze v barvách LOT.

Přibližně v čase 1:10 Dreamliner předvede manévr nazývaný touch and go (letmé přistání). Komentátor Boeingu při tom použije výraz, že stroj sedl „přímo na číslech“. Je to slangový a málo používaný výraz, který  v přeneseném významu znamená, že sedl naprosto přesně. V tomto konkrétním případě však letoun skutečně přistane přesně na číselném označení dráhy, a tedy na samém jejím začátku.

Tento manévr se používá například v případě, že je potřeba využít jen krátkou část dráhy, takzvaně s krátkým výběhem po přistání.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Před 100 lety se narodil Henry Ford II, vnuk slavného Henryho
Před 100 lety se narodil Henry Ford II., vnuk průkopníka automobilového průmyslu

VIDEO 4. září 1917 se narodil Henry Ford II. Po 2. světové válce nahradil ve vedení společnosti Ford svého dědečka a zakladatele firmy Henryho Forda. Za jeho...  celý článek

Síla závodního dronu spočívá ve výkonném motoru a dobře zvolené vrtuli. Jan...
Sport budoucnosti, při kterém se ani nepohnete. Závody superrychlých dronů

Video, které uvidíte, není nijak zrychlené. Jde o reálný záznam toho, co před sebou v brýlích pro virtuální realitu vidí Jan Mittner, když se svým dronem létá...  celý článek

Testovací dráha soutěže kapslí pro systém Hyperloop
Potrubní pošta pro lidi Hyperloop přesáhla 320 km/h, návrh je 1 300 km/h

Myšlenka Elona Muska na dopravu lidí pomocí kapslí ve speciálním potrubí dostává stále reálnější obrysy. V rámci jedné ze soutěží týmů, které pracují na...  celý článek

Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak
Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak

Chcete porod bez léků a věčného vyrušování, jenže lékaři vás označí za alternativní matku.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.