Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Boeing 787 se musí každých osm měsíců restartovat, jinak spadne software

  10:31aktualizováno  10:31
Primitivní chyba v palubním softwaru letadla Boeing 787 Dreamliner může podle amerického úřadu pro bezpečnost v letectví způsobit ztrátu kontroly nad strojem. Na vině je špatně zvolený způsob ukládání času. Po 248 dnech se musí software restartovat.

Letounům Boeing 787 hrozí chyba, která může mít za následek ztrátu kontroly nad letounem. Není ale důvod k panice. | foto: montáž: Pavel Kasík, Technet.czProfimedia.cz

Americký Federální úřad pro letectví (Federal Aviation Administration, FAA) varoval, že by u moderního letounu Boeing 787 Dreamliner mohlo dojít k podobné chybě, jaké se obávali programátoři na konci roku 1999 (dokument v angličtině je k dispozici zde).

V padesátých letech 20. století se muselo s počítačovou pamětí šetřit a řešení vyhradit pro rok jen dvě číslice (“89") místo číslic čtyř (“1989") se zdálo jako dobrý nápad. Prvního ledna roku 2000 však datum dosáhlo hodnoty „00“ a všichni se báli, co to může způsobit.

Boeing 787 Dreamliner

Na ruzyňském letišti poprvé přistál linkový letoun Boeing 787 Dreamliner polské

Moderní americký tryskový dopravní letoun vyráběný od roku 2007, létá od roku 2009. Takto vypadá uvnitř.

Podobně nedostatečná prozíravost programátorů teď komplikuje provoz Dreamlineru.

„Vydáváme důležité upozornění pro Boeing typu 787. U těchto letounů je nutné provést pravidelnou deaktivaci elektrického proudu. [Bylo totiž zjištěno, že] modely 787, které jsou zapnuty nepřetržitě po dobu delší než 248 dnů, ztratí naráz dodávku střídavého kvůli souběžné deaktivaci všech generátorů,“ varuje zpráva. „Tento jev je způsoben interním softwarovým počítadlem, které přesáhne svou vyhrazenou kapacitu (v originále: overflow) po 248 dnech nepřetržitého provozu.“

Proč k problému dochází a proč není důvod k panice

Přetečení, v angličtině „overflow“, je mezi programátory velmi známý typ chyby. Dojde k němu ve chvíli, kdy pro určitou proměnnou (v tomto případě číslo) vyhradí nedostatečně velký úsek paměti. Neprogramátoři si mohou představit počítadlo ujetých kilometrů. Pokud má šest číslic, může zobrazit maximálně 999 999 ujetých km. Po ujetí dalšího kilometru se počítadlo vynuluje, nemá totiž další cifru, aby ukázalo 1 000 000, ukáže pouze šest nul. Auto, které pětadvacetkrát objelo svět, se tak najednou „tváří“ jako nové.

V případě Boeingu 787 jde zřejmě o chybu proměnné pro ukládání čísel, která má 32 bitů a může tak uložit maximálně čísla menší než 231 = 2147483648. To odpovídá přibližně 248 a půl dni, pokud číslo vyjadřuje setiny sekundy.

01.května 2015 v 14:06, příspěvek archivován: 05.května 2015 v 09:46

248 days == 2^31 100ths of a second. even in 2015, our airplanes have integer overflow bugs https://t.co/6Z8d4y9gjM

Katastrofický scénář tedy vypadá takto: 1. ledna technici nahodí letadlo 787, které pak osm měsíců létá, aniž by kdy byla přerušena dodávka proudu. Šestého září krátce po poledni je letoun ve vzduchu, když tu náhle... počítadlo setin sekundy přeteče vyhrazený prostor, systém zahlásí chybu a generátory se přepnou do režimu „failsafe“, což v tomto případě znamená vypnuto. Protože počítadlo se rozběhlo pro všechny generátory ve stejnou chvíli, ve stejnou chvíli také přeteče. Pokud je v tuto chvíli letoun ve vzduchu, přišel o dodávku elektrické energie a, jak uvádí zpráva, „piloti mohou ztratit nad letadlem kontrolu“.

Federální úřad pro letectví (FAA) považuje situaci za natolik kritickou, že zprávu vydal ještě před obvyklým připomínkovým řízením. Boeing podle svého vyjádření pracuje na softwarové aktualizaci, která chybu opraví. „Zpráva FAA mluví o jevu, který nastal v laboratoři. Simulace potvrdila, že by k tomu mohlo dojít [... ale] žádný reálný letoun zatím takovouto situaci nezaznamenal,“ napsal Boeing ve vyjádření pro The Guardian.

Všechny letouny, kterých se tato zpráva týká, již podle záznamů Boeingu provedly nařízený restart systému. Než bude restart potřeba znovu, bude již zřejmě k dispozici aktualizace softwaru.

V případě „problému roku 2000" se ukázalo, že panika z jevu nazvaného Y2K vysoce překročila skutečné dopady. Až na několik lokálních incidentů nedošlo k žádným nehodám globálního charakteru. Chyba programátorů Boeingu ale ukazuje, že i 15 let poté - v době, kdy už se s pamětí nemusí šetřit tak úzkostlivě - se stále mohou objevit nečekané chyby při ukládání času. Další podobný problém nás čeká v lednu 2038. Času je, zatím, dost.

Autor:



Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Hlavního strážce před rakovinou známe už 40 let. Ale neumíme ho využít

Bílkovina p53 se váže na snímku k DNA (oranžová šroubovice nahoře), aby...

Gen, který hraje nejdůležitější roli v boji proti rakovině, známe už desetiletí, ale v moderní cílené léčbě se...



V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Má po světě 76 pomníků. V ČR je ale „Osvoboditel sedláků“ neznámý

Před 100 lety zemřel Osvoboditel sedláků Hans Kudlich

7. října 1848 byl rakouským Říšským sněmem schválen zákon o zrušení roboty, jehož návrh v červenci téhož roku podal...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Další z rubriky

Musk získal povolení na stavbu tunelu pro část potrubní pošty pro lidi

Hyperloop Transportation Technologies

Projekt Hyperloop, který má posílat lidi v kapslích v nízkotlakovém potrubí, ještě nikdy nebyl tak blízko realizaci.

Největší problém umělé inteligence: nelze zjistit, „proč“ se rozhodla

Technický ředitel společnosti Fujitsu, Dr. Joseph Reger

Umělá inteligence a strojové učení jsou budoucností průmyslu. Přináší však s sebou problémy, které zatím v oblasti...

OBRAZEM: Vrtulníky Kamov, zbraň proti ponorkám i polním škůdcům

Kamov Ka-27

Před sedmdesáti lety vzlétl první experimentální vrtulník Ka-8 ruského konstruktéra Kamova, z jehož kanceláře pak...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.