Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Bojíte se Googlu? Můžete osvobodit svá data a utéct ke konkurenci

aktualizováno 
Nechcete mít všechna data u jednoho velkého bratra? Společnost Google nabízí jednoduchý způsob, jak si z jejich serverů stáhnout všechna svá data. Můžete je zálohovat na svém počítači nebo utéci pryč. Google dokonce usnadní i přesun dat ke konkurenci.

Úprk z planety Google nemusí být zběsilý. Překvapivě jsou to právě programátoři Googlu, kteří vám jej usnadní

Pro někoho může být rozsáhlé portfolio služeb firmy Google užitečným způsobem, jak mít všechna svá data přístupná odkudkoli, na jednom místě a prostřednictvím jednoho přihlášení. Jiným ale všeobjímající Google připomíná příslovečného "Velkého bratra" - ví, co jeho uživatelé hledají, s kým si píší, na jaké reklamy klikají nebo dokonce co kupují a za kolik.

Co o mně Google ví?

Pomocí služby Google Dashboard vidíte, kde všude si u Googlu ukládáte informace.

Společnost Google zdůrazňuje, že ukládá data pouze pro statistické (někdy anonymizované) analýzy a výhradně se souhlasem uživatelů. I přesto se najdou lidé, kteří by rádi od Googlu "zdrhli". Jenže, pokud jste aktivními uživateli služeb, jako je Gmail, Google Reader, Google Docs nebo Picasa, nechcete ztratit všechna data, která jste do "cloudu" (on-line úložiště) nahráli.

Právě těm, kteří chtějí svá data přesunout jinam, slouží stránky Data Liberation Front. Provozuje je sama společnost Google - tým inženýrů dohlíží na to, aby mel uživatel co možná největší kontrolu nad svými daty.

Google Data Liberation Front

Google Data Liberation Front nabízí především informace a návody, případně i odkazy na konkrétní nástroje, jak svá data uložená na severech Googlu stáhnout nebo konvertovat.

  • Gmail - jedna z nejoblíbenějších služeb Google, a také ta, kde budou mít uživatelé asi nejvíce soukromých informací. Přestože Gmail je slavný především svým webovým rozhraním, jakýmkoliv klientem (např. Thunderbird) můžete stáhnout veškeré své e-maily (až 7,4 GB) do PC. Stejně tak je možné exportovat i kontakty a filtry. Alternativy k Gmailu: Yahoo Mail, Hotmail...
  • Kalendář - Google Calendar podporuje formát .ics a data lze tedy do služby importovat z mnoha programů, včetně Sunbirdu nebo Microsoft Outlooku 2007. Alternativy: Live Calendar, Facebook...
  • Picasa - u fotek, které jste nahráli do webových galerií Picasa, se předpokládá, že máte jejich kvalitnější kopie uložené na vlastním disku. Stáhnout je ale samozřejmě můžete, a to pomocí desktopové aplikace Picasa. Alternativy: Flickr, Rajče
  • Dokumenty: když Google koupil Writely a spustil on-line kancelářský balík, vypadalo to jako práce budoucnosti. Budoucnost si nicméně dává na čas a Google Docs zatím zdaleka nejsou standardem, přestože se zdá, že se na tomto poli schyluje k velkým pokrokům. Pokud chcete všechny své dokumenty stáhnout pěkně na svůj disk, můžete je hromadně exportovat a stáhnout ve formátu ZIP. Alternativy: ZoHo Docs, brzy možná také Docs.com
  • YouTube - veleúspěšná služba pro sdílení a prohlížení videoklipů patří k fenoménům posledních let. Google vám umožní stáhnout si vámi nahraná videa v MPEG-4 formátu (stáhnout si ostatně můžete i cizí videa). Alternativy: Vimeo, DailyMotion...

"Nechceme nikoho držet, pomůžeme vám utéci"

Pokud začnete hledat způsoby, jak svá data od Googlu získat zpět, případně převést ke konkurenci, můžete s překvapením zjistit, že nejvíce vám pomůže právě samotná firma Google. "Chceme, aby u nás lidé zůstávali proto, že jim nabízíme skvělé služby, ne proto, že u nás zůstat musejí," říká Alma Whittenová, která má v londýnské pobočce Google na starost otázky soukromí uživatelů. "Proto mám radost z našeho úsilí Google Data Liberation Front. Snažíme se uživatelům nabídnout snadné způsoby, jak svá data stáhnout k sobě na počítač. Nebo dokonce jak je přesunout jinam, pokud chtějí."

 Nebudeme vás lákat do pastí. Když se vám u Googlu nelíbí, usnadníme vám přechod k naší konkurenci.

Eric Smidt, CEO Google, o nebezpečí "lock-in"

Data Liberation Front je malý tým inženýrů společnosti Google, který vznikl v roce 2007. Jejich cílem je dohlížet na to, aby měli uživatelé služeb Google vždy možnost přesunout svá data jinam, pokud možno bez větších problémů.

Kdybyste se stěhovali z bytu a pan domácí řekl, že si s sebou nesmíte vzít své fotky nebo osobní věci, rozhodně by vás to nepotěšilo, slabší povahy by možná dokonce stěhování raději vzdaly. V elektronickém světě jsou vaše data často velmi účinnými rukojmími v rukách společnosti, které si vás chtějí zamknout ("lock-in") a nepustit. Tým Data Liberation Front (název je inspirován filmem Život Briana) chce zajistit, abyste se uzamčení necítili.

Má cenu od Googlu utíkat?

"To, že jste paranoidní, neznamená, že po vás nejdou," varuje oblíbené klišé. U společnosti Google, jejímž hlavním zdrojem příjmů jsou reklamy, panuje především názor, že veškeré informace, které o vás Google má, použije k inteligentnímu cílení reklam. V roce 2004 třeba vyvolala rozruch zpráva, že uživatelé Gmailu vidí vedle svých soukromých mailů reklamu, kterou počítač vybral na základě obsahu zprávy. Na tomto jednoduchém případu si můžete zběžně otestovat, jak se ke Googlu stavíte vy osobně.

Jste toho názoru, že takové cílení reklamy probíhá čistě statisticky? Nevadí vám, že nějaký počítačový program čte vaše soukromé údaje (je to koneckonců ten stejný počítač, který je musí přečíst už jenom kvůli tomu, aby je zobrazil)? Jste rádi, že vidíte reklamy, které jsou vám šité na míru? Pak budete pravděpodobně považovat i další služby za užitečné a neškodné.

Internetová armáda

Upsali jsme se dobrovolně, teď se od nás počítače učí a analyzují automaticky každé kliknutí. (více)

Pokud naopak máte nepříjemné svědění pokaždé, když o vás počítač ví zdánlivě víc, než jste mu řekli... Nebo pokud se neradi přihlašujete vlastním jménem, data máte nejraději u sebe na počítači a on-line úložištím se vyhýbáte jako upír česneku, pravděpodobně už víte, že svá data nechcete velkým firmám, jako je Google, svěřovat. Na to, aby vás přesvědčili, budou muset nabídnout opravdu lákavé služby.

Většina uživatelů ale ráda dává Facebooku, Googlu nebo Microsoftu osobní informace. Obvykle je to snadnější, než složitě řešit soukromí a diverzifikovat služby. Počítače se tak o nás každým písmenkem a každým kliknutím naučí něco nového a na oplátku nám nabízejí pohodlí.

Impérium společnosti Google

Nabídka služeb a produktů Google je opravdu široká: od e-mailu přes úložný prostor a galerii obrázků nebo videí až po kompletní historii navštívených stránek...

Reklamy a monetizace obsahu (AdWords), podrobné mapy a navigace (Google Maps), e-mail (Gmail), kancelářský balík (Google Docs, Google Calendar), sdílení videa (YouTube), obrázkové galerie a editace fotografií (Picasa), hardwarové řešení vyhledávání pro firmy (Google Search Solutions), prohlížeč internetu (Google Chrome), vyhledávání dat v rámci počítače (Google Desktop), on-line databáze knih (Google Books), obchodování (Google Checkout), mobilní telefony (Android), hlasové služby (Google Voice), blogovací služba (Blogger), agregátor zpráv (Google News), veřejné DNS servery (Google public DNS), zjišťování polohy mezi přáteli (Google Latitude), vývojářská platforma (Google Apps) a překladové nástroje (Google Translate). Testuje se nová komunikační platforma (Google Wave), vlastní operační systém pro netbooky (Google ChromeOS), rozjíždí se databáze lékařských údajů (Google Health), připravuje se vlastní kabelové připojení (Google Fiber)...

Zdroje a odkazy:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Pivníci.cz
Tipy na zajímavé weby: Se stránkou plnou piv se vám bude hodit hlídání

Hodnocení piv, kam na ně zajít a kde jsou u nás pivovary, najdete na Pivníci.cz. Na hodinu, na dvě či celý den. Potřebujete pohlídat děti prověřenou chůvou?...  celý článek

Ukázka podvodné soutěže na Facebooku.
Útočníci lákají na Facebooku uživatele na výhru i slevu na brýle Ray-Ban

Dostat z uživatelů citlivé informace o jejich soukromí zkouší podvodníci různými způsoby. V poslední době jsou to například různé soutěže na Facebooku nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.