Lehké, rychlé a nebezpečné. Přichází éra moderních bojových bugin

aktualizováno 
V posledních měsících a letech si nešlo nevšimnout nástupu nové generace velmi lehkých bojových vozidel. Takzvané bojové buginy zavádí do výzbroje armády po celém světě. Ukázkovým zástupcem nové generace této techniky je Mantis od izraelské firmy Carmor.

Výhodami bojových bugin jsou především nízká hmotnost, malé rozměry a jízdní agilita. S malou hmotností souvisí i minimální logistická zátěž – nízká spotřeba paliva, servisní nároky a jednoduší přeprava na velké vzdálenosti. Některé buginy lze také přepravovat i v trupech vrtulníků nebo konvertoplánů. Stejně tak je lze pohodlně vysadit na padácích.

Buginy umožňují speciálním jednotkám, výsadkářům nebo lehké pěchotě výrazně zvyšovat taktickou mobilitu. Výsadkáři na místo určení nemusí pěšky, ale využijí k přesunu mnohem rychlejší lehká vozidla. Přitom buginy mají výrazně větší nosnost a pohodlí než čtyřkolky a motocykly.

Buginy například u výsadkářů, kteří mnohdy nosí na zádech padesátikilogramové náklady, omezí jejich pěší přesuny. To se pozitivně projeví na psychické a fyzické kondici. Navíc buginy jim umožní přepravovat dodatečné vybavení, výzbroj a munici, na které by jinak museli zapomenout.

Fotogalerie

Donedávna výrobci nabízeli pouze velmi lehké bojové buginy, které sice mohou mít lafetované zbraně, ale neposkytují posádce žádnou balistickou ochranu. To znemožňuje jejich nasazení v městském nebo příměstském boji, kde hrozí riziko útoku ze všech stran a výškových pozic.

Jednou z takových otevřených bugin je americký Polaris MRZR. Tento typ si pořídily 82. a 101. výsadková divize US Army a americká námořní pěchota. Námořní pěchota však v současnosti hledá výkonnější buginu pro přepravu uvnitř konvertoplánu MV-22 Osprey. Jedním z požadavků je právě balistická ochrana posádky a lafetace výkonných zbraňových systémů.

Také americké velitelství pro speciální operace (USSOCOM, United States Special Operations Command) plánuje vylepšit svá velmi lehká taktická vozidla GMV 1.1 (Ground Mobility Vehicle 1.1). Ta byla zavedena do výzbroje nedávno, ale podle amerického tisku si operátoři stěžují na nízkou balistickou ochranu a málo výkonné zbraně.

Nové bojové buginy s balistickou ochranou

Na základně zvýšeného zájmu o bojové buginy výrobci začínají nabízet lehká a kompaktní vozidla s pancéřováním a dálkově ovládanými zbraňovými moduly. Obrněná bugina poskytuje nově nejen balistickou ochranu posádce, ale skrze senzory v bojovém modulu výrazně zlepšuje a rozšiřuje situační povědomí posádky/jednotky na bojišti.

Nejnovějším podobným vozidlem je Carmor Mantis, který názorně ukazuje trend v nově vznikající kategorii bojových bugin. Izraelská firma Carmor vyrábí rodinu vozítek Mantis v kategorii 4×4 a 6×6. Podle Izraelců je Mantis modulární a může fungovat jako průzkumné vozidlo, rychle útočné vozidlo, mobilní místo velení a řízení a dokonce jako samohybný minomet.

„Vývoj rodiny Mantis reaguje na celosvětovou poptávku po lehkých vozidlech se zlepšenými schopnostmi v terénu,“ uvedl Eitan Zait, generální ředitel společnosti Carmor. „Tato nová vozidla poskytují řadu řešení a schopností v jedinečném ergonomickém designu, které nenabízí žádné jiné lehké obrněné vozidlo.“

Přesné rozměry vozítka Mantis nejsou známy, ale velikostně a hmotnostně má spadat pod civilní vozidla SUV nebo militarizované pick-upy a samozřejmě pod vozidla Humvee nebo JLTV. Základ buginy Mantis tvoří samonosná karosérie a přídavné modulární pancéřové pláty. Balistická odolnost není prozatím známa, ale balistické pláty nepochybně odolají minimálně puškové munici 7,62×39 mm.

Vozítko Mantis je podle výrobce vybaveno také podlahou se zvýšení odolnosti proti minám a IED. Kabina dále díky filtroventilaci chrání posádku před chemickými, biologickými a radioaktivními látkami.

Bugina Mantis je vybavena turbodieselem Cummins V6 o výkonu 264 kW (360 koní). Stejný motor využívají i další obrněné buginy, jako například nejnovější Yagu od izraelské firmy Plasan.

Video: Plasan Yagu

Bližší takticko-technické údaje o vozidle Mantis výrobce nezveřejnil, další informace se dozvíme až na výstavě Eurosatory 2018 v příštím týdnu. V nejlehčí konfiguraci má bugina Mantis vážit tři tuny. Avšak výše uvedené obrněné vozidlo Yagu založené na civilní bugině Arctic Cat Wildcat 4X váží pouze 1,48 tuny a přitom odolá munici 7,62×39 mm (STANAG 4569 Level II).

Mantis samozřejmě na první pohled zaujme i neotřelým designem, který hraje svou roli nejen v prodejní strategii, ale především v psychologickém působení na protivníka. Taková vlastnost se hodí zejména při operacích v tzv. „šedých zónách“ pro působení na civilní obyvatelstvo.

Carmor nabízí Mantis 4×4 ve třech konfiguracích ‒ pick-up s pancéřovou kabinou pro tři osoby a nákladovou korbou, vozidlo s velkou pancéřovou kabinou pro pět osob a velkou otevřenou buginu pro osm osob.

Ač Carmor svá vozítka Mantis důrazně označuje jako „buginy, například Mantis ve verzi 6×6 bude spíše kompaktní kolový obrněný transportér nebo MRAP ‒ přepraví 13 lidí včetně řidiče. Může tedy fungovat pro transport personálu, jako obrněná ambulance nebo velitelské vozidlo.

Představené vozidlo Mantis 4×4 obdrželo dálkově ovládaný modul s kulometem M2 ráže 12,7 mm. Univerzální kruhová lafeta v zadní části vozidla přitom umožňuje instalaci celé řady bojových modulů s kulomety nebo granátomety, případně instalaci nejrůznějších senzorových bloků.

Možná je i instalace protitankových řízených střel nebo (zejména v případě verze 6×6) minometů, jako je například izraelský minomet ráže 120 mm Spear Mk 2, nebo děl ráže 105 mm s nízkým zpětným rázem (Hawkeye od Mandus Group).

Zdá se, že obliba bojových bugin prudce roste a uvidíme je, zejména v městském bojišti, mnohem častěji. V delším časovém horizontu navíc tato kompaktní a agilní vozidla budou nepochybně podporovat nejrůznější pozemní i letecké robotické systémy (drony).

Zdroj: The Drive

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:

Nejčtenější

Alza to zase zkouší. Zákazníkům do košíku „tajně“ přihodí nechtěné věci

Stačí chvilka nepozornosti a obchod vám do košíku přidá něco, co jste si...

Před odesláním objednávky v e-shopu si dobře zkontrolujte obsah košíku. Je možné, že vám tam bez vašeho vědomí něco...

Alza dostala pokutu za přidávání zboží do košíku. A není jediná

Česká obchodní inspekce pravomocně rozhodla o udělení pokuty pro společnost...

Společnost Alza.cz bude muset zaplatit 150 tisíc korun za to, že zákazníkům přidávala do košíku zboží, na které sami...

Známe tvář mrtvé dívky z obleženého Tábora. Kdy zemřela, napověděla mince

Zrekonstruovaná podoba dívky (18 až 19 let) nalezené ve společném hrobě v...

Téměř 400 let ležela v zapomenutém společném hrobě, než její pozůstatky při stavbě rodinného bazénu náhodou objevili. V...

Vyzkoušeli jsme nejlepší způsob, jak sledovat televizi. Poradíme i vám

Test set-top-boxů pro televizi přes internet

Nezajímá vás kdy pořad jde, ani kolik je v něm reklam. Pustíte si jej kdykoli během i po odvysílání a reklamní bloky...

Poslechněte si vítr na Marsu. Je to první nahrávka zvuku z této planety

Jak zni vitr na Marsu

Sonda InSight, která na konci listopadu přistála na Marsu, poslala vůbec první nahrávku zvuku z této planety.

Další z rubriky

Proč vojáci pouštěli draky a potřebovali přitom dostatek odvahy

Sestavování komorových draků

Pouštění draků je skvělá zábava pro děti a jejich rodiče. Dobový článek z roku 1910 vám ale popíše jiné, velmi zajímavé...

Slavný německý spisovatel vypráví příběh antifašistů v Sudetech

Zatčení němečtí antifašisté po obsazení československého pohraničí na podzim...

Při obsazování československého pohraničí na podzim 1938 nastaly zlé časy i místním německým antifašistům, kteří...

Vývoj evropské superstíhačky je na spadnutí. Není to příliš brzy?

Model letounu NGF na listopadové výstavě Euronaval v Paříži

Francouzská ministryně obrany Florence Parlyová na svém twitterovém účtu 20. listopadu oznámila dosažení shody s...

Najdete na iDNES.cz