Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První těžký bombardér československého letectva proklatě rychle zastaral

První těžký bombardér Avia F.IX československého letectva vznikl na základě licence holandského civilního dopravního Fokker F.IX, který v Avii pro novou roli razantně přepracovali. Typ si zároveň nese primát největšího letounu vyráběného v ČSR mezi válkami. Jinak však za moc nestál, velice rychle zastaral.

Když se na přelomu 20. a 30. let rozhodovalo o zavedení těžkých bombardérů (podle tehdejší kategorizace bombardérů s minimálně dvěma motory, s osádkou tří a více mužů a schopných napadat cíle v hlubokém zázemí nepřítele) do výzbroje československého letectva, vyvstala před ministerstvem národní obrany (MNO) palčivá otázka, kde vzít potřebné letouny. Na stroje domácího původu mohli pánové z MNO rovnou zapomenout. Situace v té době jinak relativně rozvinutého československého leteckého průmyslu byla v oboru vícemotorových strojů vskutku nelichotivá.

První dvoumotorový letoun československé konstrukce Aero A.24

Demonstrovat ji můžeme na prototypu bombardéru Aero A.24, prvního dvoumotorového stroje československé konstrukce dovedeného z projekční fáze až do funkčního stavu. Tento dvouplošník laděný v letech 1924 až 1926 jako by z oka vypadl bombardérům z Velké války, i jeho výkonové parametry byly obdobné. V sérii se nevyráběl, jeho koncepce byla dávno zastaralá. Jediný vyrobený prototyp, nakonec armádou převzatý, byl využíván k různým úkolům – posloužil například ke zkušebním seskokům s prvním v tuzemsku vyvinutým záchranným sedacím padákem F.P.S.

A tak nezbývalo než řešit palčivý problém s těžkými bombardéry prostřednictvím licence. Licenční výroba letadel a letadlových motorů byla obecně v meziválečném Československu preferována před jejich přímým nákupem v zahraničí.

V té době shodou okolností probíhala v Avii licenční výroba spolehlivých třímotorových dopravních Fokkerů F.VIIb/3m s přepravní kapacitou osmi až dvanácti cestujících pro ČSA a ČLS. Třímotorový Fokker F.VIIb/3m, který vznikl evolucí původního jednomotorového Fokkeru F.VII, byl největší legendou takto řešených fokkerů a vyráběl se z nich v nejvyšších počtech zahrnujících i licenční produkce v několika dalších zemích. V Československu vyráběné stroje nesly označení Avia F.VIIb/3m.

Avia F.VII adaptovaná pro testování v roli bombardéru

A právě jednu sedmičku přepracovanou do bombardovací verze si na základě nabídky firmy Avia objednalo MNO. Stroj sloužil mimo jiné k testování pumové výzbroje, ale i výzbroje obranné střelecké. Nejprve létal u VLÚS (Vojenský letecký ústav studijní) a následně u Leteckého pluku 5. Každému bylo jasné, že tento typ je pro zamýšlené nasazení v roli těžkého bombardéru příliš malým, s nedostatečnou nosností i doletem. Jediný exemplář „bombardovací“ sedmičky byl nakonec zbaven speciální výstroje a upraven na štábní dopravní.

Bylo třeba použít letoun mohutnější a výkonnější, zde se už konečně dostáváme k avizované Avii F.IX. Její původ opět musíme hledat v Nizozemí. První těžký bombardér vyráběný v Československu v sérii vznikl v Avii přepracováním dopravního Fokkeru F.IX.

Třímotorový dopravní letoun Fokker F.IX, první ze dvou vyrobených exemplářů

Původní Fokker F.IX poprvé vzlétl v srpnu 1929 a primárně byl zamýšlen pro dálkové lety (samozřejmě s mezipřistáními) mezi Amsterdamem a Nizozemskou východní Indií (dnes Indonésie). Na této lince „přes půl světa“ byl uzpůsoben k dopravě šesti cestujících, kteří mohli zaujmout i horizontální polohu, a pošty, příp. dalšího nákladu. Po prvním letu do Batávie (dnes Jakarta) však účetní počtáři KLM (Nizozemské královské aerolinie) s hrůzou zjistili, jak jsou takové lety neekonomické a tím toto použití padlo. KLM tedy nasadila pouhé dva vyrobené Fokkery F.IX, už se standardní přepravní kapacitou sedmnácti až dvaceti cestujících, na mnohem kratší linku Amsterodam - Londýn.

Fokker F.IX znamenal pro svého slavného výrobce vyloženě neúspěšný počin, dvojice exemplářů pro KLM k žádnému chlubení nebyla (když navíc jeden už v roce 1931 havaroval; naštěstí beze ztrát na životech, ale letoun byl na odpis). Prodej licenčních práv do Československa tak seslalo nizozemskému výrobci snad samo nebe. Na základě této licence se v Avii po konstrukčních modifikacích vyrobilo dalších šestnáct letadel, z toho dvanáct bombardovacích Avií F.IX pro československé letectvo, dva bombardéry pod označením Avia F.39 pro jugoslávské letectvo a ještě dva civilní dopravní stroje Avia F.IXD pro ČSA.

Rekordní stíhačka a nejrychlejší auto českých silnic

Historie Avie v obrazech

Podnik Avia v roce 1923
Avia B.534
Avia A30

Bombardér Avia F.IX, největší čs. meziválečný letoun

Přerod dopravních Fokkerů F.IX na bombardovací Avie F.IX měl pod palcem Ing. František Novotný, hlavní konstruktér podniku po legendární dvojici Ing. Pavel Beneš a Ing. Miroslav Hajn (oba prchli z Avie v roce 1930 v souvislosti s převzetím podniku koncernem Škoda).

Hned pro začátek je třeba podotknout, že taková práce ze zcela prozaického důvodu příliš radostná být nemohla, neboť u třímotorového bombardéru klasické koncepce se těžko řeší obrana přední polosféry před nepřátelskými stíhači. Prostřední motor na přídi trupu zkrátka zabírá místo příďové střelecké věži či obecně střeleckému stanovišti. Samozřejmě stejný problém byl i u předchozí „experimentální“ bombardovací adaptace Avie F.VII. Ostatně, kolik znáte třímotorových bombardérů? Moc jich nebude, „experty“ na třímotorové bombardéry se stali Italové (Savoia-Marchetti SM.79, SM.81, SM.82, SM.84 nebo CANT Z.1007).

Ale čert vem příďové střeliště, větším problémem bylo, že Avia F.IX zastarávala doslova před očima. Jestliže v době vzniku, tedy v roce 1932, šla ještě vzít na milost, tak o dva roky později, kdy naše letectvo převzalo poslední tři exempláře, byla její bojová hodnota slušně řečeno problematická. A to ať již hovoříme o smíšené konstrukci, nebo o letových výkonech, kdy maximální rychlost dosahovala hodnoty 210 km/h a operační dostup byl pouhých 4 500 metrů.

Výše uvedeného si byli pánové od letectva i MNO vědomi a s Avií F.IX počítali jako s dočasným řešením, než přijde něco lepšího. Pro seznámení osádek s použitím vícemotorových strojů stačila bohatě. Proto činila objednávka pouhých tucet kusů.

Třímotorové bombardéry Avia F.IX československého letectva

Těch dvanáct kusů Avií F.IX by navíc stačilo pro vyzbrojení jenom dvou letek těžkých bombardérů na plný stav s předepsanou rezervou. Počátkem 30. let mělo naše letectvo celkem čtyři letky tohoto určení (po dvou u LP5 a LP6), v době Mnichova to bylo šest letek těžkých bombardérů (čtyři u LP5 a dvě u LP6, všechny vyzbrojené dvoumotorovými celokovovými stroji Aero MB.200, které v té době byly už také zastaralé).

Tabulové počty letadel v letkách našeho tehdejšího letectva jsou také zajímavé téma. Počty letadel se odvíjely z logisticko/servisních důvodů od počtu motorů, letka měla mít v letadlech 12 motorů plus padesátiprocentní zálohu. Čili u jednomotorových strojů to představovalo dvanáct plus šest letadel na letku, u Avií F.IX by to pak muselo být čtyři plus dvě letadla. Ale jak už bylo řečeno, s devítkami se počítalo jako s dočasným řešením, a tak se na nějaké tabulkové počty nehrálo. Objevily se v různém množství u všech čtyřech tehdejších letek těžkých bombardérů.

V době Mnichova už byly Avie F.IX u prvoliniových jednotek dávno nahrazeny Aery MB.200. Sloužily k výcviku a k vojenské dopravě. V případě války by se však znovuuvedení do bombardovací role pravděpodobně nevyhnuly.

Ne všechny exempláře Avie F.IX byly stejné, rozdíly vznikaly zejména kvůli hledání řešení defenzivní střelecké výzbroje. Na některých se objevily i výsuvné střelecké věže. Většina letounů měla ve spodní partii prosazený trup, kdy „odskok“ posloužil k umístění kulometu bránícího prostor vzadu pod letounem. Prosazený trup neměl exemplář s výrobním číslem 12, u kterého se zkoušela v dané partii situovaná spodní výsuvná střelecká věž.

Devátý vyrobený kus prodělal adaptaci na verzi štábní/dopravní. Tento stroj posloužil i jako doprovodný našim vojenským letcům na letecký mítink v Curychu v roce 1937. Tehdy dostal, podobně jako soutěžní vojenské stroje, na potřebnou dobu civilní imatrikulaci (OK-AMR), aby bylo s přeletem méně papírování.

Osádku bombardovací Avie F.IX tvořilo pět mužů. Pumový náklad činil 800 až 1500 kg pum v závislosti na požadovaném doletu, pumy se umisťovaly do trupové pumovnice a na závěsníky pod křídlem. K pohonu sloužila trojice hvězdicových motorů Walter Jupiter VI (licence, původní konstrukce Bristol Jupiter) s dřevěnými dvoulistými vrtulemi. Maximální výkon jednoho motoru byl 450 koní.

Bombardér Avia F.39 pro Jugoslávii

Avia F.39 v barvách jugoslávského letectva

O bombardovací Avie F.IX projevila zájem Jugoslávie, která zakoupila dva exempláře pod typovým označením Avia F.39. První Avia F.39 dokonce vzlétla dříve než první stroj F.IX pro československé letectvo. Na přání zákazníka dostaly F.39 motory „Jupiter“ vyrobené ve Francii (zde můžeme podotknout, že naše „Jupitery“ od Waltrovky nebyly licencí originálních britských, ale právě sublicencí těch francouzských). Od našich devítek se F.39 odlišovaly i vnitřním vybavením a výzbrojí.

I Jugoslávci tenkrát hledali stroje „těžké váhy“, kterými by posunuli výzbroj letectva do nových dimenzí. V roce 1932 tak nakoupili po dvou kusech tři typy třímotorových bombardérů pro vzájemné porovnání v provozních podmínkách. Vedle naši Avie F.39 to byl ještě německý Dornier Do-Y a Junkers K 30 (militarizovaná verze původně dopravního typu Junkers G 24). Uvedené portfolio nás nenechá na pochybách, že k žádné následné větší akci nedošlo. Na Avie F.39 sice byla zakoupena licence, ale výroba pro zjevnou neperspektivnost typu stejně zahájena nebyla.

Před válkou Jugoslávci používali obě Avie F.39 k seskokům parašutistů, drobné úpravy letadel pro toto použití realizovali ve vlastních dílnách.

Jedna Avia F.39, která přežila německý vpád do Jugoslávie, se následně dostala do výzbroje letectva ustašovského Chorvatska (tzv. Nezávislý stát Chorvatsko). Nasazována byla do protipartyzánských akcí. Ustašovci dostali od Němců i jednu nebo dvě Avie F.IX (resp. F.IXD), které v roce 1939 tito dodavatelé získali jako kořist při zabrání Čech a Moravy.

Dopravní Avia F.IXD pro ČSA

Cestující vystupují z Avie F.IXD. Zřetelná jsou lanka řízení, horní a spodní od...

Poslední část článku by mohla nést podtitul návrat ke kořenům. Poslední dva exempláře devítky vyrobila Avia v roce 1935 jako civilní dopravní pro Československé státní aerolinie. Dostaly typové označení Avia F.IXD. Přepravní kapacita činila až 17 cestujících.

Dopravní Avie F.IXD měly výkonnější motory než bombardéry, a to typu Walter Pegas II o maximálním výkonu 550 koní, a modernější kovové třílisté vrtule. Maximální rychlost je udávána 255 km/h a cestovní byla srovnatelná s maximální rychlostí nešťastných bombardérů.

Jednu Avii F.IXD (imatrikulace OK-AFF) postihla v září 1937 při startu z Bratislavy nehoda. Všichni cestující i členové osádky (dva piloti a telegrafista) přežili, ale stroj na prach shořel. Jako náhradu za ztracený letoun dostaly ČSA původně dvanáctý vyrobený bombardér Avia F.IX od československého letectva, v interiéru přestavěný při této příležitosti na civilní dopravní standard.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 168 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi jsou 3 příspěvky

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 2 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 43 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...