Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stíhací Defiant nesplnil očekávání, ve dne ho smetly z nebe messerschmitty

Mezi ne příliš standardní letouny druhé světové války patří dvoumístný stíhací Defiant nesoucí veškerou výzbroj ve střelecké věži. O co více zajímavým tento stroj byl, o to menší užitnou hodnotou oplýval. Nakonec mu nezbylo, než se vydávat do boje pod ochranou roušky tmy. A tehdy na něm létali i Čechoslováci.
Britský dvoumístný stíhací letoun Boulton Paul Defiant měl veškerou výzbroj v...

Britský dvoumístný stíhací letoun Boulton Paul Defiant měl veškerou výzbroj v podobě čtyř kulometů soustředěnu ve střelecké věži. | foto: Imperial War Museums

Na úvod dnešního pojednání je třeba konstatovat, že vícemístné stíhací letouny nejsou žádnou vzácnou výjimkou. Ponecháme-li jim však pouze jeden motor, jejich množina se radikálně zredukuje. A snad nejznámějším strojem takové koncepce je právě britský Boulton Paul Defiant, pokud tedy nepočítáme Bristol F.2B Fighter z Velké války (ten sice původně nebyl zamýšlen jako vyloženě stíhací, ale následně se v této roli vyloženě našel).

Britové se s dvoumístnými jednomotorovými stíhačkami nemínili rozloučit, velkou měrou se na této sveřeposti podepsaly právě úspěchy prvoválečných Bristolů F.2B Fighter. Ve třicátých letech tak ve velkých počtech používali stroje Hawker Demon. Těch bylo vyrobeno v letech 1932 až 1937 kolem tří stovek kusů, z toho asi 230 pro britské a zbytek pro australské letectvo.

Stíhací Hawker Demon v provedení s neobvyklou střeleckou věží Frazer-Nash F.N.1

Hawker Demon byl samozřejmě ještě dvouplošník s pevným podvozkem (viz časové zařazení začátku výroby) a konstrukčně přímo vycházel z lehkého bombardéru Hawker Hart. Ostatně v prototypovém stadiu se označoval jako Hawker Hart Fighter, než ho pro sérii „zdémonizovali“. Jeho výzbroj tvořily dva pevné kulomety v kompetenci pilota a jeden pohyblivý kulomet střelcův na standardním oběžném kruhu. A teď přijde to zajímavé, od roku 1936 dostával Demon (jak letouny přímo ve výrobě, tak zpětně i řada z těch dříve vyrobených) střeleckou věž Frazer-Nash F.N.1 s hydraulickým pohonem, střelec v ní měl ten již zmíněný jeden kulomet. Demony s věží se někdy v originále označovaly Turret Demon.

Britský dvoumístný stíhací letoun Boulton Paul Defiant měl veškerou výzbroj v podobě čtyř kulometů soustředěnu ve střelecké věži.

Když začalo Královské letectvo s ubíhajícími třicátými lety uvažovat o přezbrojení na moderní jednoplošníky se zatahovacím podvozkem, což ve výsledku přineslo legendární typy Hawker Hurricane a především Supermarine Spitfire, nezapomnělo ve svých zadávacích specifikacích ani na jednomotorovou stíhačku dvoumístnou.

Nová dvoumístná stíhačka se střeleckou věží měla být určena primárně k boji proti bombardérům. V době vypsání příslušné specifikace navíc stíhačky nedisponovaly nijak závratným doletem a žádná německá nebyla schopna vydat se bojovat ze své domoviny až nad Británii. 

A tak se zrodil i Boulton Paul Defiant. Veškerou výzbroj v podobě čtyř kulometů Browning Mk.I ráže 7,7 mm měl tento stroj soustředěnu ve střelecké věži typu Boulton Paul A Mk.IID. Zásoba munice činila 600 nábojů na hlaveň.

Podle stejných specifikací jako Defiant vznikal jeho konkurent Hawker Hotspur. Královské letectvo si však vybralo Defiant a o Hotspur neprojevilo zájem. Vznikl tedy pouze v jednom prototypu, navíc místo věže měl při zkouškách pouze její napodobeninu.

Věžovou stíhačkou disponovalo za druhé světové války i britské námořní letectvo. Palubní stíhací letoun Blackburn Roc se vyráběl v letech 1938 až 1940, objem výroby překročil 130 exemplářů. Jeho kulometná výzbroj byla identická se strojem Defiant.

Defiant byl podobný Hurricanu, ale na první pohled se tedy odlišoval věží, i když ne všichni dotčení si jí hned všimli. To pro ně mohlo představovat určitý problém. Obecně však mnohem větší problémy měla osádka Defiantu, mluvíme-li tedy o setkáních se stíhačkami protivníka.

Při porovnání prvních sériových verzí obou stíhaček - Defiant Mk.I i Hurricane Mk.I, které dostaly prakticky stejné motory Rolls Royce Merlin III o výkonu 1044 koní, musíme konstatovat, že Defiant deklasovaly v letových výkonech právě druhý člen osádky a relativně těžká věž. Rozpětí obou letounů bylo až na nějaký ten palec stejné (H: 12,19 m; D: 11,9 m) a příliš se nelišila ani nosná plocha (H: 23,97 m2; D: 23,23 m2), naopak markantnější rozdíl už byl v délce (H: 9,55 m; D: 10,77 m), ale především v hmotnosti (hmotnost prázdného letounu H: 2 260 kg; D: 2 757 kg). Defiant neměl potenciál stát se rovnocenným protivníkem standardních jednomístných stíhaček, což po něm asi nikdo nechtěl, ale na druhou stranu se konfrontaci s nimi nemohl vyhnout.

První prototyp Defiantu poprvé vzlétl v srpnu 1937, zatím bez nainstalované střelecké věže. Sériová výroba Defiantů MkI se pomalu rozbíhala teprve od jara 1939, navíc velmi ale velmi pozvolna. A první hotový sériový exemplář byl zalétán na samém konci července.

Dvoumístný stíhací letoun Defiant měl veškerou výzbroj v podobě čtyř kulometů soustředěnu ve střelecké věži.

Tankování paliva do křídelních palivových nádrží stíhačky Defiant

První jednotkou vyzbrojenou Defianty Mk.I se stala 264. peruť, která obdržela první exempláře v prosinci 1939 (původní peruť tohoto čísla, námořní hlídková, byla rozpuštěna po Velké válce v březnu 1919 a k jejímu znovuvytvoření jako denní stíhací došlo na podzim 1939). Operační způsobilosti dosáhla 264. peruť až v březnu 1940. Někdy v té době začala Defianty dostávat - jako druhá bojová jednotka v pořadí - 141. peruť, která s těmito stroji získala schopnost operačního nasazení v plném stavu v květnu 1940.

Při střetech s Messerschmitty Bf 109E německé Luftwaffe neměl Defiant moc šancí vyváznout se zdravou kůží. Je pravda, že v bitvě o Francii dosáhly defianty určité úspěchy. Konkrétně v leteckých bojích při evakuaci z Dunkirku, kde si připsaly sestřely bombardérů Junkers Ju 87, Junkers Ju 88 a podobně. Nakonec i některé z těch stodevítek to odnesly.

V následné bitvě o Británii však šla všechna dočasná sláva ta tam. Kvůli hrozivým ztrátám, kdy například z devíti do boje vyslaných defiantů se na základnu vrátily pouze dva, musely být staženy na sever Anglie.

Záhy však našly uplatnění jako noční stíhačky. Když Němci při pro ně špatně se vyvíjející bitvě o Británii přesouvali stále více a více činnost svých bombardérů do nočních hodin, sáhlo Fighter Command po defiantech všemi deseti, přestože mělo i lepší typy nočních stíhaček, ale zatím ne v dostatečném množství.

Britský dvoumístný stíhací letoun Boulton Paul Defiant měl veškerou výzbroj v...
Britský dvoumístný stíhací letoun Boulton Paul Defiant měl veškerou výzbroj v...

Defianty v roli nočních stíhaček

Z Defiantů Mk.I se stala noční stíhačka prostým přebarvením všech ploch (tj. horních, bočních i spodních) na černo a postupně zmizela i bílá a žlutá barva z výsostných znaků. Stroje také dostaly jiné koncovky výfuků, které měly zamezit případným světelným efektům odtud se deroucím. Následně přišly i specializovanější noční verze s radary, Defiant NF Mk.IA vznikl konverzí z Mk.I a nové stroje s radarem a s výkonnějším motorem Merlin XX se značily Defiant NF Mk.II.

Noční stíhací defianty se dostaly do výzbroje třinácti perutí, ale relativně brzy je začaly z této role postupně vytlačovat lepší dvoumotorové noční stíhačky, které konečně přicházely ve větších počtech. A nikdo toho nelitoval, snad až na německé letce. Pro defianty to však stále neznamenalo definitivní konec, řada se jich podrobila přestavbě na stroje pro vlekání vzdušných terčů, ty potom dostaly typová označení Defiant TT Mk.I a Defiant TT Mk.III.

Esa na defiantech

Minimálně dvaadvacet stíhacích es (pilot s pěti a více sestřely) Královského letectva získalo alespoň část ze svých vzdušných vítězství na defiantech, z toho minimálně osm jich přímo na defiantech titul esa získalo. Ke škodě střelců v těchto statistikách figurují pouze piloti, kteří vlastně sami po ničem nestříleli.

Největším esem jen a pouze z defiantu byl Edward „Ted“ Thorn z 264. perutě se třinácti sestřely (z toho jeden ve spolupráci s jinou osádkou), ale svých úspěchů by nemohl dosáhnout bez palubního střelce Fredericka Jamese Barkera (a samozřejmě to platí i naopak). Druhým nejúspěšnějším pilotem defiantu se stal Michael Hugh Young z 264. perutě se třinácti sestřely (z toho šest ve spolupráci), přičemž jedenáct z těchto vítězství mu přinesl střelec Stanley B. Johnson a dvě L.P. Russell. A ještě jeden do třetice, pilot Nicholas Gresham Cooke, také z 264. perutě, dosáhl všech svých dvanácti sestřelů (z toho tři ve spolupráci) se střelcem Albertem Lippettem.

Nejúspěšnější osádka létající na stíhačkách Boulton Paul Defiant - vlevo pilot Edward "Ted" Thorn, vpravo palubní střelec Frederick James Barker, uprostřed medvídek pro štěstí. Fotografie pochází z konce září 1940, kdy už 264. peruť létala v roli noční stíhací.

Není bez zajímavosti, ale nakonec je to i logické, že největší esa na defiantech získala své úspěchy ve dne, a to samozřejmě ještě v bitvě o Francii. V bitvě o Británii, jak již víme, byly osádky defiantů velice ohroženým druhem a nějaké sestřely pro ně mohly být pouze přidanou hodnotou v boji o holé přežití. Zde se nabízí otázka: a co v noci?

V noci sice tenkrát nad Británií nehrozilo od německých stíhačů žádné nebezpečí, ale zase natrefit na nějakou kořist byla velká vzácnost. A tak při takových se na případném úspěchu velkou měrou podílela náhoda, přestože někam do míst, kde se nepřátelský stroj nacházel, byli noční lovci naváděni rádiem ze země. V konečné fázi totiž ten cíl stejně museli nalézt sami, a to ani u těch lepších defiantů s radarem nepředstavovalo vyloženě jednoduchou záležitost.

Z vyloženě nočních stíhačů dosáhl výraznějších úspěchů na defiantu například novozélandský pilot Victor B. S. Verity z 96. perutě, všech svých šest sestřelů na tomto typu vybojoval společně s palubním střelcem Frederickem W. Wakem.

Čechoslováci na defiantech

V řadách 96. noční stíhací perutě RAF létali na defiantech i Čechoslováci. Byli to piloti František Chábera, Josef Keprt, Vlastimil Veselý a Josef Kloboučník a palubní střelci Karel Bednařík, Rudolf Husár, Oldřich Kaňovský a Jaroslav Kovanda. Všichni jmenovaní působili u 96. perutě v průběhu roku 1941, než pokračovali ve své cestě k dalším jednotkám, například k „napůl“ československé 68. noční stíhací peruti.

Čechoslováci na Defiantech
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 135 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 27 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Snadno s fotkami už i ve Windows. Aplikace Fotografie vyrostla na novou úroveň

24. dubna 2024

Premium Aplikace Fotografie, která je pevnou součástí Windows, slouží nejen k prohlížení obrázků. Stejně...

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...