Tak půjdu za kuchařku. První česká pilotka koupila aeroplán za své věno

Božena Laglerová si i přes vážné zranění při výcviku dokázala vybojovat pozici první ženy, diplomované pilotky na rakousko-uherském nebi. Nastává však otázka, co dál? Letectví se překotně rozvíjí a mladé ženě se otvírá svět plný možností. Vybere si jednu z těch dobrodružnějších.
Božena Laglerova ve Spojených státech amerických

Božena Laglerova ve Spojených státech amerických | foto: NTM

Čtete pokračování článku z 8. října 2021. 

Rok 1911 v Evropě lze bez velkého přehánění popsat jako rok naplněný nadšením pro stále více se prosazující letectví. Pořádají se letecká klání, kupříkladu na podzimním leteckém týdnu na berlínském letišti v Johannisthalu soutěží 41 pilotů na 54 letounech. Následuje Hannover nebo říjnový I. rakouský letecký týden ve Vídeňském Novém Městě. 

Letoun konstruktéra Hanse Gradeho

Krásnou ilustrací nadšení z aviatiky a poměřování sil je i tento korelační vyhodnocovací vzorec. Výsledek měl odstranit nerovné podmínky různých typů letounů v leteckých soutěžích počátku 20. století:

Z=GutF(Vv)2N[12(3Vv)W]{Z=\frac {{{G}_{u}}t} {F{{(V–v)}^{2}}N}}\left [ {{\frac {1} {2}\left ( {3V–v} \right )-W}} \right ]

Gu - užitečné zatížení (kg)

t - čas letu (s)

F - nosná plocha (m²)

V - nejvyšší naměřená rychlost letounu (ms-1)

v - nejmenší naměřená rychlost letounu (ms-1)

Ws - střední rychlost větru (ms-1)

N - výkon motoru (k)

Autorem vzorce, který byl v roce 1911 uveřejněn v časopise Flugsport, je Ing. P. Járay. Ve své knize La Aviadora - Můj sen ho v přílohách uvádí Hanuš Salz.

Nikdo o mě nesmí říct, že se bojím

Božena Laglerová má čerstvý pilotní diplom, pohár z Hannoveru a nemůže se dočkat, až své létání představí doma v Čechách a má se tak stát v Kročehlavech u Kladna. Bohužel jí nepřeje počasí. Situaci před startem 2. října líčí Hanuš Salz v knize La Aviadora následovně: „Živly se celkem umoudřily, na jasné obloze svítilo slunce, jen čerstvější jihozápadní vítr na hranici bezpečnosti nabádal mít se na pozoru. Nicméně Laglerová nechtěla podruhé couvnout - ‚nikdo o mně nesmí říct, že se bojím‘, prohlásila a startovala.“

Božena Laglerová v počátcích svého leteckého výcviku v Borku

Toto jedno nešťastné rozhodnutí odstartovat a nenechat zklamaně odejít domů možná deset tisíc diváků, kteří přijeli i z Prahy a širokého okolí, mělo dost možná zásadní vliv na bezprostřední, nejen aviatickou budoucnost naší první pilotky. Ona sama líčí průběh kročehlavského letu takto:

Ze vzpomínek Boženy Laglerové

publikováno v odborném časopisu Letec v roce 1928

V neděli o třetí hodině, let byl ohlášen na čtvrtou hodinu, vál silný vítr. Dosti stejnosměrný, takže kdybych se byla dostala nad jeho nejnižší proudění, byla bych mohla docela dobře létati. Ale při startu měla jsem ho v zádech a Gradeho letounek s 16 až 24 koňskými silami nebyl schopen za těch okolností vznésti se nad nejnižší vrstvu. 

Vzdor ohromnému výškovému kormidlu nemohla jsem se vznésti nad nějaký jeden až dva metry výšky. Místo na zatáčku v té výši jsem neměla, protože z obou stran byl dosti vysoký lesík. Rychle rozhodnuta, podívala jsem se dolů a viděla pod sebou zelenou pláň. To mě tehdy zklamaly moje špatné, krátkozraké oči. 

Místo louky, bylo pode mnou zkypřené pole oseté ozimem, který se zazelenal. Přistávala jsem v naději, že na zemi obrátím a proti větru se dostanu nahoru. Ale při přistání se kolečka zabořila do země a letoun se postavil na nos. Já pak bohužel vrazila hlavou na měřič obrátek, rozbila si čelo a brýle a udělala si jizvu, kterou nosím až do dneška a které se už nezbavím.

Michal Plavec, kurátor leteckých sbírek Národního technického muzea (NTM) hodnotí tuto událost následovně: „Božena Laglerová si v Kročehlavech skutečně poskvrnila pověst a už nebyl z řad pořadatelů zájem o její vzlety. A zároveň jí v tomto ohledu pšenice nekvetla ani v jiných zemích Rakousko-Uherska či v Německu.“

I když se nedá říct, že by právě Božena Laglerová spatřovala ve svém létání přímý zdroj obživy, přesto příjmy z veřejných vzletů byly nepostradatelnou součástí života aviatiků té doby. 

Michal Plavec dokresluje: „Je pravda že ještě v roce 1910 v podstatě každý vzlet letadla těžšího vzduchu v zemích koruny české vydělal. Ale v tom roce 1911 už to bylo jinak. A je také pravda, že české publikum, hlavně to pražské, bylo hodně nedůvěřivé.“ Na vině byla některá nepovedená vystoupení aviatiků, jejichž lety skončily havárií.

První pilotka v zemích Koruny české Božena Laglerová

A v této situaci oslovuje Laglerovou v německém Lindenthalu uhlazený mladý muž Augusto Tennies Lüthje z Buenos Aires a nabízí jí velkolepé turné po Latinské Americe. Božena Laglerová příliš neváhá. Nakonec on a spolu s ní další pilot Heinrich Schüpphaus, zosnovatel celé myšlenky Lüthje a mechanik Curt Hadlich odplouvají, podle  Hanuše Salze, z Hamburku 15. dubna 1912. Mimochodem, v ten samý den, nedlouho po půlnoci klesl ke dnu slavný Titanic. 

V podpalubí  zaoceánského parníku Kronprinzessin Cecilie hamburského rejdařství HAPAG pluje v bednách i rozložený letoun Grade. Jak píše v své knize Báječné ženy na létajících strojích Břetislav Ditrych, Božena za něj zaplatila čtyři tisíce marek, což byla polovina obvyklé prodejní ceny. I tak ale na koupi aeroplánu padlo její věno.

Národní technické muzeum v Praze připravilo k výročí Boženy Laglerové tuto vzpomínkovou prezentaci:

Karibské inferno

„První let Laglerové v Havaně byl velmi úspěšný, přišlo hodně lidí. Druhý den měl létat její kolega Schüpphaus. Jenomže se stalo, že křídlo mělo nalomené žebro a německý letec na to přišel až krátce před letem, kdy musel odříct. Museli vrátit vstupné, což pro ně byla velká díra do finančního rozpočtu a v podstatě se kvůli tomu ocitli bez peněz,“ popisuje první seznámení letkyně s Latinskou Amerikou Michal Plavec.

Smůla se jim však lepila na paty dál, když následně jejich průvodce a iniciátor celého turné Lüthje utekl i s kasou a odplul do Venezuely. Skupina se rozhodla pokračovat dál a odplula na Haiti. Zde se teprve mělo odehrát finální drama, které Božena Laglerová líčí takto:

Ze vzpomínek Boženy Laglerové

publikováno v odborném časopisu Letec v roce 1928

Don Luis Estrada ustanovil jako obvykle, aby v sobotu létal Schüpphaus a v neděli já, abych znovu přitáhla obyvatele jakožto Aquila Humana, žena orel, jak s bombastickou reklamou stálo na plakátech. ... 

Byla sobota, letiště bylo plné a jak bývá obyčejně, že neplatící obecenstvo nejvíce se tlačí kupředu, vtlačilo se až do samé dráhy letounu několik malých černoušků. Letoun startoval, sotva ale se odlepil, uchopil ho silnější závan větru od moře a Schüpphaus byl nucen obrátiti proti větru. Tím se dostal nad hlouček malých hochů, stojících nehybně, vzdor nebezpečí a hledících na podivný stroj. Bylo to poprvé, že někdo v těchto krajích létal. 

Ale v nejbližších okamžicích motor povolil a stroj se propadl. Jedno rámě vrtule zasáhlo malou černou hlavu dvanáctiletého černocha. Přestala jsem se dívati. Schüpphaus vystoupil z letadla velmi bled. Hoch ležel mrtev a z řad obecenstva hrozivě znělo slovo lynčovat. 

Bylo mi nesmírně úzko. Stála jsem u stanu našeho hangáru, když se k nám valila černá vlna lidí. Don Luis se chvěl a bledl. Policie se zmocnila Schüpphause a odvážela ho jako zatčeného do města. Stála jsem sama, obklopena několika policisty, zatímco Don Estrada zmizel. Tehdy mi hodně pomohla moje španělština a bičíky policistů.

Letci Schüpphausovi hrozil haitský žalář a samotný advokát jim doporučil útěk. Naštěstí vazební věznice fungovala jen přes noc, přes den mohli vězni odejít na jídlo do města. V přestrojení a s falešným pasem se Schüpphaus dostal na loď do New Yorku, kam s ním odcestovala i Božena Laglerová. Její letoun Grade zničil rozzuřený dav a z peněz měla jen to, co jí z Prahy poslala rodina na okamžitý návrat domů. Jenže Božena se nechtěla tak lehce vzdát. Rozhodla se zkusit štěstí ve Spojených státech.   

První pilotka v zemích Koruny české Božena Laglerová na letišti Hempstead Plains na Long Islandu v roce 1913. V popisku na fotografii je mylně označena za německou letkyni. Vedle Laglerové stojí šéfpilot Josef Richter.

Tápání ve Spojených státech

„Začátky Boženy Laglerové ve Spojených státech nejsou nikterak oslnivé. Ona to sama komentuje: „No, tak půjdu za kuchařku. Jsou-li české kuchařky hledanějším artiklem než české aviatky, podřídím se tedy poptávce. My o tom jejím pobytu nemáme dostatečně mnoho zpráv, abychom to celé zrekonstruovali. Každopádně se tam uchytila s pomocí české komunity,“ popisuje Michal Plavec působení Laglerové ve Spojených státech. 

Laglerová se i tam snažila přiblížit k letectví, ale zřejmě bez většího úspěchu. Živila se různě, jako kuchařka či jako švadlena. „Je velmi pravděpodobné, že se ze Spojených států navrátila někdy v dubnu 1913, a když se tak nad tím zamyslíme, tak to byl i konec celé její letecké dráhy,“ doplňuje Michal Plavec.

Evropa, do které se Laglerová vrátila, zažila veliký posun v letecké technice. Gradeho letouny už zdaleka nepředstavovaly vrchol konstrukčního řešení. „Všechno ovládly, a nejenom v Rakousko-Uhersku, na tu dobu velmi vyspělé a moderní jednoplošníky Igo Etricha, Etrich-Taube. A pilotování letadla Grade a pilotování těch Etrichových letadel, to bylo nebe a dudy. Zároveň rodina už Boženu Laglerovou příliš nechtěla subvencovat v těch jejích eskapádách, takže si nemohla ani pořídit nějaký nový aeroplán,“ vysvětluje Michal Plavec důvody, proč se Laglerová po návratu ze Spojených států již do kokpitu letadla nevrátila. 

Pilotky nepotřebujeme

A nezměnil to ani příchod první světové války, kdy by se snad dalo předpokládat, že diplomovaní piloti z civilu budou potřeba např. k výcviku nových pilotních záloh. Mnohé pilotky své služby eráru nabízely, ale marně. 

„Božena Laglerová také žádala, ale odpověděli jí, že k bojové službě se hodí pouze muži. Zkoušela se hlásit jako instruktorka do vojenské letecké školy ve Vídeňském Novém Městě, ale ani to se jí nepodařilo,“ popisuje snahu Laglerové o službu v armádě Michal Plavec, a dokonce cituje zamítavý dopis velitele rakousko-uherského letectva. Laglerová se podle Hanuše Salze později nechala slyšet, že by stejně s rakousko-uherským letadlem uletěla k nepříteli.

Svatební fotografie Boženy Laglerové a Josefa Peterky z roku 1919

Božena Laglerová se v roce 1919 vdává za Josefa Jana Peterku, setníka Leteckého sboru v Praze, leteckého instruktora a odborníka na leteckou fotogrammetrii. Angažuje se v Masarykově letecké lize a občas publikuje své vzpomínky. Umírá následkem srdeční choroby v nedožitých 55 letech, 8. října 1941, přesně třicet let poté, co s velkým triumfem v Hannoveru získala první pohár pro české letectví. Hrob naší první pilotky na starém hřbitově v pražské Bubenči je dnes v dezolátním stavu. Klub leteckých novinářů ČR se nyní snaží o jeho obnovu. 

Kompletní rozhovor s Michalem Plavcem, kurátorem leteckých sbírek NTM v Praze, si můžete poslechnout v našem podcastu zde:

Máma se s vrtulníkem smířila. Na výcvik padlo spoření, říká policejní pilotka

Policejní pilotka Nikola Podhadská (dříve Tarasovičová) (9. září 2022)

Seriál Chtěla jsem být stíhací pilotkou, to mi ale maminka zatrhla. S tím, že pilotuji vrtulník, se snad...

Indická pilotka pomohla evakuovat stovky studentů, kteří uvázli na Ukrajině

Kapitánka Shivani Kalra @keepem.flying787 pomohla evakuovat indické studenty,...

VIDEO Když pilotka společnosti Air India dostala otázku: Chcete se podílet na Operaci Ganga a evakuovat...

Pilotka oblétající zeměkouli opustila Česko. Zbývá jí jedna zastávka

Na benešovském letišti 16. ledna 2022 přistála devatenáctiletá pilotka Zara...

VIDEO Devatenáctiletá pilotka Zara Rutherfordová, která se pokouší o Guinnessův světový rekord stát se...

Kariéru letce si nevolíte, když nevíte, co se životem, říká pilotka

Pilotka Boeingu 737 Sandra Sandtnerová

Na pilotní výcvik dopravního letadla si deset let vydělávala jako letuška. Když konečně začala...

Pionýrky letectví. První pilotky v Československu získaly diplom v roce 1928

Anežka Formánková (vlevo) a Anna Burgetová s polskou kolegyní Janinou...

Letectví je i v současnosti hlavně mužskou záležitostí, nejinak tomu bylo i mezi světovými válkami....

  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 45 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 23 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Za vyhynutím dinosaurům mohla být i doba temna

v diskusi nejsou příspěvky

29. března 2024

Dopad planetky je nyní většinou odborníků považován za hlavní příčinu vyhynutí zhruba 73 až 76 %...

Podívejte se na Boeing C-17 Globemaster, který do Česka přivezl nové vrtulníky

v diskusi jsou 2 příspěvky

29. března 2024

V sobotu 23. března dosedl v Praze nákladní letoun USAF, který vezl obzvlášť cenný náklad. Z...

Dočasná raketa se po téměř 70 letech loučí. Bude startovat naposledy

v diskusi jsou 4 příspěvky

28. března 2024  15:36,  aktualizováno  19:54

Tento čtvrtek stojí na startovací rampě mysu Canaveral poslední potomek raket Thor, nosič Delta IV...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 23 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...