Britney Spears pláče: "Kvůli internetu přicházím o miliony!"

aktualizováno 
Hudební průmysl vyhodil oknem desítky milionů dolarů za masivní reklamní kampaň zaměřenou proti hudebním pirátům. Najaté přední hvězdy pop music mají přesvědčit veřejnost, že je třeba kupovat originální CD. Jak se zatváříte, až vás sladká Britney bude z obrazovky prosit, abyste nekradli její hudbu?

Nahrávací společnosti rozjely další mamutí akci, která má za úkol informovat veřejnost o nemorálnosti a nelegálnosti kopírování hudby. Kampaň je namířená zejména proti internetovému pirátství. Přední hvězdy pop music k nám budou z billboardů, tisku a televizních obrazovek promlouvat o škodlivosti takového jednání. Experti nezávislých marketingových firem se chytají za hlavy: Takhle přece ne...

Masivní kampaň ve čtvrtek spustila americká nahrávací studia a další hudební společnosti sdružené v organizaci MusicUnited.org. Pod její hlavičkou běží prostřednictvím masmédií osvětová akce, která přirovnává stahování hudby z internetu ke krádeži. V reklamách se objeví přední populární umělci, například Madonna, Sting, Elton John či popová princezna Britney Spears.

Právě Britney se v jednom televizním spotu ptá diváků: "Šli byste do obchodu s hudbou a jen tak tam ukradli cédéčko?" A pokračuje: "Když si sedáte k počítačům, logujete se na internet a kradete naši hudbu, děláte to samé!"

Představitelé hudebního průmyslu se touto formou snaží zpravit mladé hudební fanoušky a jejich rodiče o tom, že výměna souborů na internetu je nelegální a poškozuje jak interprety, tak celý průmysl. "Ilegální stahování hudby je krádež a je samozřejmě protiprávní," prohlásila při startu akce Hilary Rosen, CEO copyrightové organizace RIAA (Recording Industry Association of America). "Musíme zvýšit informovanost veřejnosti a přitvrdit postih firem i jednotlivců, kteří porušují autorská práva!"

Pomineme-li fakt, že sladká Britney možná ani neví, o co vlastně v kampani jde, je na druhou stranu smutné, že šéfové hudebních organizací to vědí až moc dobře. Už několik let vůbec nedbají na varování marketingových expertů, nezajímají je výsledky nezávislých průzkumů ani přání hudebních fanoušků. Žádný alternativní přístup, žádná atraktivní nabídka uživatelům internetu, prostě nic. Nulová invence.

Přitom nejnovější průzkum institutu KMPG, zveřejněný těsně před spuštěním protipirátské kampaně, opět potvrzuje špatný postoj labelů k celé problematice. Otevřeně kritizuje postup vydavatelství vydávajících obrovské částky na ochranu audio CD, kterou stejně umí pokořit kde kdo a která nikdy nebude stoprocentní, dokud bude zachován formát zvukového kompaktního disku. Dále je kritizuje za strnulost obchodního modelu, který velké labely dosud nebyly schopny přizpůsobit současným trendům, i protipirátské akce, které stojí velké prostředky a míjejí se účinkem. Nynější aktivita je toho zářným příkladem.

Kolik z hudebních fanoušků zaujmou nářky milionářských hvězd o tom, jak je kopírování poškozuje? Nikoho. Současné kampani jednoduše shází to nejdůležitější - publikum. Dnešní svět nepotřebuje předražená cédéčka, na nichž se někomu líbí jedna-dvě skladby. Fandové si žádají volný výběr hudby v digitální podobě, která bude dostupná každému. Cena jedné skladby v komprimovaném formátu by neměla podle propočtů marketingových firem přesáhnout $0,49 USD. Ideálním řešením je paušální neomezený přístup k hudebnímu fondu, který by nabízel starší i nejnovější tituly s možností vypalování na CD, přenosu do kapesních přehrávačů apod.

Dokud si světová hudební vydavatelství neuvědomí vážnost situace, nezlevní kompaktní disky a nenabídnou opravdu atraktivní alternativu k výměnným sítím, P2P sítě budou kralovat internetu. Ostatně, proč by i volné sdílené sítě nemohly být za paušál odváděný hudebnímu průmyslu? Deset dolarů měsíčně za vše-co-stačíte-stáhnout? Sem s tím!

Nejčtenější

První mezihvězdné těleso může být sluneční plachetnicí

Rekonstrukce možné podoby planetky 1I/2017 U1 (‘Oumuamua) na základě údajů...

První objekt od jiné hvězdy zachycený pozemskými teleskopy by podle naměřených parametrů mohl být sluneční plachetnicí,...

Konec dvojích cen. Evropské e-shopy už Čechům nebudou účtovat přirážku

Ilustrační snímek

Na začátku prosince začne platit nařízení Evropské unie, které zakazuje internetovým obchodům považovat zákazníka z...

Oumuamua může být mimozemskou časovou schránkou, řekl expert v Rozstřelu

Astronom Petr Scheirich v diskusním pořadu Rozstřel.

„Můj názor je, že jde o těleso přírodního původu, ale přál bych si, aby tomu tak nebylo,“ řekl v Rozstřelu o prvním...

Okřídlení géniové. Vrány si při pokusu zvládly vyrobit složené nástroje

Vrány se ukazují jako stále chytřejší a chytřejší.

Nový experiment naznačuje, že bychom měli přehodnotit rčení chytrý jako liška na chytrý jako vrána. Skupina...

Nové implantáty dovedou zlepšit paměť, ale nesmí se k nim dostat hacker

DBS

Elektronické implantáty by mohly podle neurovědců již v příštím desetiletí pomáhat vylepšovat paměť, zejména pacientům...

Další z rubriky

Google vám vyčistí v Androidu úložiště a nabídne diář ovládaný gesty

Tablet pro práci i zábavu

Google aktualizoval hned několik aplikací ze své dílny. Files Go zvládne praktickou analýzu složek i fungovat jako...

IBM koupí firmu Red Hat. V cloudu zaútočí i na Microsoft a Amazon

Red Hat teď patří pod IBM

Americká firma IBM se dohodla na koupi softwarové společnosti Red Hat za 34 miliard dolarů (770,4 miliardy korun) v...

Digitální kuchařky poradí se zdravým i levným vařením

Ilustrační foto - vaření

Generátor receptů pro přípravu jídel podle příležitosti či ingrediencí najdete na webu, ale také ve smartphonu a...

Najdete na iDNES.cz