Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Brzy budete topit a svítit pomocí palivových článků. Vyvíjí je laboratoř v Ostravě

  11:58aktualizováno  11:58
Mikrokogenerační palivové články mohou v budoucnu běžně sloužit jako zdroj energie pro rodinné domky. Vývoj těchto článků byl dnes zahájen v nové laboratoři v Ostravě. Články produkují elektrický proud a teplo s mnohem vyšší účinností, než dnešní běžná zařízení.
Nissan X-Trail s pohonem na palivové články

Nissan X-Trail s pohonem na palivové články | foto: iDNES.cz

Vývojem mobillních  prostředků, které využívají vodíku jako energetického nosiče a stacionárních jednotek pro mikrokogeneraci (kogenerace = společná výroba tepla a el. energie) v rodinných domcích, se bude zabývat dnes otevřená laboratoř palivových článků (LPČ) VŠB-TUO v Ostravě.

Cílem dalšího vývoje v LPČ je zejména snížení nákladů na pořízení palivového článku pro mobilní a stacionární jednotky. Poté se stane palivový článek vhodným zdrojem energie zejména i pro malé stavby a rodinné domky i přes vyšší pořizovací cenu. Pořízením palivového článku získáte vlastní zdroj el. energie a také tepla. Jeho uživatel ušetří za nákup energie.

O vývoj cenově akceptovatelného a spolehlivého palivového článku vhodného pro automobily, který v laboratoři také probíhá, se zajímají nejen samotné automobilky, ale také subdodavatelské firmy. 

Pro svou vysokou cenu se palivové články dnes používají zejména v raketoplánech a ponorkách.

Jak fungují palivové články?

Palivový článek je elektrochemické zařízení, které katalytickou reakcí na elektrodách přemění chemickou energii vodíku a kyslíku na elektrickou energii a teplo. Z pohledu laika se dá říc, že se jedná o obrácenou elektrolýzu vody.

Jako palivo pro palivové články je nejvhodnější vodík. Jenže ten je vysoce výbušný. Navíc jeho skladování není jednoduché. Proto se používají pro palivové články také paliva obsahující vodík (metan, zemní plyn, etanol), který se musí uvolnit reformovacím procesem.

Hlavní předností palivového článku je, že dokáže přeměnit palivo obsahující vodík, např. zemní plyn, na elektrickou energii  s asi 60 až 70% účinností. Při využití tepla se zvýší energetická účinnost na 80%. Spalovací motor přitom dokáže využít tuto energii jen z 30 až 40%.

Laboratoř se aktivně spolupracuje s průmyslem. Jmenujme firmy jako Siemens, Hoerbiger, LabTech, UTC, Ballard, Heliocentris, BMW, CompLet, Remerx či Tufo. Dále spolupracuje s vysokými školami, např. TU Liberec, VŠCHT Praha, VUT Brno. Spolupráce sahá i na Slovensko, na výzkumu se také podílí  Univerzita Bratislava a TU Košice.

I díky spolupráci se laboratoř v Ostravě stala v roce 2006 nositelem ocenění Ceny Siemens za výzkum. V loňském roce se podílela na realizaci projektu vývoje vozítka na vodíkový pohon HydrogenIX.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pivníci.cz
Tipy na zajímavé weby: Se stránkou plnou piv se vám bude hodit hlídání

Hodnocení piv, kam na ně zajít a kde jsou u nás pivovary, najdete na Pivníci.cz. Na hodinu, na dvě či celý den. Potřebujete pohlídat děti prověřenou chůvou?...  celý článek

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Skleněný most na hoře Yuntai
Infarktový žertík vyděsil turisty na skleněném mostě, kilometr nad zemí

Turisty v čínské provincii Hebei vyděsil žertík provozovatelů skleněného mostu na hoře Yuntai. Ve výšce více než 1 000 metrů nad zemí to musí být hrozivý...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.