Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Bude Google černý? Možná ne, ale ušetřilo by to mnoho energie

aktualizováno 
Obyčejný Google je skoro celý bílý. Nápadu počernit jej, a ušetřit tak miliony watthodin ročně, se chytili nejen nadšenci, ale i sama společnost Google. Jde podle ní hlavně o propagaci šetrnějšího zacházení s energií.

Google ve tmě | foto:  Mr. G.K., flickr.com

Bostonský blogger Mark Ontkush spočítal, že bílý Google potřebuje ke svému zobrazení více energie než Google převlečený do černé barvy. Vzhledem k obrovské návštěvnosti stránek by podle bloggera přineslo přebarvení Googlu úsporu až 750 megawatthodin ročně. Google se výzvy chytil a skutečně na jeden den stránky na černo přebarvil. Natrvalo to však udělat nechce. Rozdíl ve spotřebě je totiž patrný nejvíce u klasických CRT monitorů, které jsou však již nyní na ústupu.

Google v černém

Při návrhu vzhledu webové stránky se hledí na různé věci: zda ladí barvy, zda je stránka přehledná, kompozičně vyvážená, šetrná k síťovému provozu, dobře přístupná a zobrazitelná v různých prohlížečích a na různých platformách. Ale snad ještě nikdy nebyla v potaz brána stránka ekologická. Vždyť webová stránka prakticky neexistuje, tudíž nemůže svůj dopad na životní prostředí příliš ovlivnit.

Jenže při velkých číslech je i nepatrná změna enormně významná, pokud se týká dostatečně velkého množství případů, jejichž počtem je násobena. A také jsou tu vynalézaví lidé, kteří přemýšlí o zdánlivě nesmyslných věcech. A konečně, je tu blogosféra, virtuální společenství lidí lačných po příbězích, odhaleních a novinkách a dychtivých tyto novinky sdílet a rozvíjet. Takhle nějak se objevila myšlenka černého Googlu.

Google v černém je "zelenější"

"Všiml jsem si, že bílá webová stránka potřebuje k zobrazení na mém monitoru 74 wattů, zatímco černé stačí 59 wattů. A tak jsem se pustil do počítání, kolik energie by se dalo ušetřit změnou pozadí vysoce navštěvovaných stránek," píše Mark Ontkush, blogger z Bostonu. Jako nejnavštěvovanější adresa jej napadla Google.com, na které je shodou okolností skutečně hodně bílé barvy v pozadí.

Google denně obslouží cca 200 milionů dotazů. Mark předpokládal, že každý z dotazů zabere průměrně deset sekund (včetně prohlížení výsledků). Na CRT monitorech, které stále tvoří asi čtvrtinu monitorů používaných, se takto podle hrubých propočtů ušetří 750 megawatthodin ročně.

Původní článek se stal záhy (především díky bookmarkovacím a sdílecím službám) hitem a čtenost Markova ekologického blogu se nakrátko zvětšila až 400 krát. "Myslím, že je to proto, že je jakýsi obecný zájem o ekologická témata v IT komunitě, obecné povědomí, že elektronická zařízení nás jako společnost něco stojí. Možná něco víc než peníze: mají dopad na zdraví a životní prostředí," dodal k tomu později Mark.

Řekl také, že si uvědomuje slabiny tohoto plánu. CRT monitory jsou na ústupu, a tak by taková změna nemusela přinést v případě Googlu kýžený výsledek. "Ale to vlastně není důležité. Google jsem si vybral, protože má hodně návštěv. Chápu, že takovou změnu nemůže tak velká společnost udělat," ujišťuje Mark své čtenáře. Ale je prý rád, že se mu povedlo rozpoutat diskusi na toto téma. Ostatně, každá malá změna k lepšímu je lepší než žádná změna.

A co na to Google?

Společnost Google je stále považována za jednu z těch firem, které mají jakýsi smysl pro inovace (a pro humor). Přesto ale asi bylo mnoho obyvatel San Francisca pořádně překvapeno, když je v sobotu 20. října přivítala černá úvodní stránka.

Google - Lights Out, San Francisco

Google se tak přidal k akci "Lights Out San Francisco" (Zhasnout San Francisco), kdy stejnojmenná iniciativa vyzvala všechny obyvatele, aby mezi osmou a devátou hodinou večerní zhasli všechna světla, čímž ušetří cca 15% energie za den, a pomohli tak bojovat se změnami klimatu. To byl také důvod, proč se Google do akce zapojil - pomoci rozšířit povědomí o této problematice.

A proč Google nenastaví svou barvu na černou natrvalo? "Jsme odhodláni (...) propagovat úsporu energie, ale současné studie nepotvrzují, že by se spotřeba energie snížila." Na vině je právě ústup CRT obrazovek. "Tleskáme ale duchu této myšlenky," píše se na oficiálním blogu Google. Následuje pár tipů, jak reálně snížit spotebu energie na PC: využít vestavěných úsporných mechanismů operačního systému, vypínat monitor v době, kdy není používán, ztlumit jas a konečně kupovat přístroje, které jsou v souladu s ekologickými standardy.

A je tedy někde černý Google?

Podle některých studií je bílé patkové písmo na černém pozadí tím nejsnáze čitelným fontem. Mohou tedy existovat i další důvody, proč si Google obarvit na černo. Je to možné?

Našel jsem hned několik cest, jak to udělat. Pro profesionály nebude problém upravit si styly dané stránky a proměnit ji k obrazu svému. Uživatelé prohlížeče Opera zase mohou nastavit vlastní mód prohlížení (Author mode) na High Contrast (W/B) a docílit podobného efektu.

Google v Opeře


A díky možnosti vytvářet si vlastní vyhledávač založený na enginu Google.com vznikl brzy i vyhledávač Blackle.com, který, jak jistě tušíte, vypadá takto:

Blackle.com

Vyhledávač Blackle není nijak provázán se společností Google a je dobré zmínit, že z vlastního vyhledávače může mít Heap Media (provozovatel Blackle) i výnosy, z reklam, které zobrazují v rámci vyhledávání. Jde o standardní postup při využívání a nabízení produktu Google Custom Search.

Jak tedy šetřit?

Projekt Černý Google je zajímavý zejména tím, jak nápad vznikl a jak se rozšířil. Naznačuje rovněž, že poptávka po ekologicky šetrném způsobu života je stále vyšší. Takže jestli chcete, můžete si černý Google vyzkoušet. Mnohem více energie ale ušetříte jinými změnami ve svých návycích, které jsou často ještě jednodušší.

Odkazy

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou v Berlíně

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Politici a sociální sítě
Urážky, trapasy i nesmysly: jak čeští politici bojují na sociálních sítích

Předvolební kampaň vrcholí a při rozhodování voličů hraje vliv i to, jak politici vystupují na sociálních sítích. Ne všichni si na nový svět krátkých,...  celý článek

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.