Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Bude nedostatek LCD?

aktualizováno 
Podle nově zveřejněné studie společnosti iSuppli je možné ke konci tohoto roku očekávat nedostatek LCD panelů. Tato technologie se totiž čím dále tím více prosazuje v oblasti plochých televizorů.
Trh s plochými televizory ovlivní výrazně situaci na poli LCD panelů. Tvrdí to společnost iSuppli, která zveřejnila studii, v níž předpovídá, že ke konci roku může nastat v této oblasti převis poptávky nad nabídkou.

Současná situace

Pokud se ohlédneme za prvním čtvrtletím letošního roku, zjistíme, že výrobcům se podařilo vyrobit a prodat displeje v počtu 28,5 miliónu kusů. Přitom se jedná pouze o panely větších rozměrů, tedy ne ty pro mobilní telefony či digitální fotoaparáty. Větší rozměry přitom v tomto případě znamenají panel z tekutých krystalů, který má úhlopříčku alespoň 10 palců. Počet prodaných kusů panelů v prvním čtvrtletí tohoto roku však znamená pokles prodeje oproti v poměru k situaci na konci roku minulého. Poslední kvartál roku 2003 zaznamenal prodej o zhruba 1,5 miliónu kusů vyšší.

Právě probíhající čtvrtletí, které skončí na začátku prázdnin, bude podle předpovědi společnosti iSuppli znamenat nabídku těchto panelů o 6 % vyšší, než jakou bude trh schopen pojmout. Převis nabídky nad poptávkou by měl vydržet i v dalším čtvrtletí, ale předpokládá se jeho snížení na cca 5,4 %.

Zlomové poslední čtvrtletí

Vše se má ale výrazně změnit v posledním období tohoto roku. Říjen s listopadem a především prosinec budou dohromady znamenat obrat o 180 °, když se očekává, že poptávka po velkých vysoce kvalitních modelech předstihne nabídku o 4,3 procenta. To tedy znamená, že čtvrté čtvrtletí bude prvním, kdy v této oblasti dojde k převisu poptávky nad nabídkou.

To, co vyžene poptávku po nových LCD panelech, je především čas vánoc, kdy se předpokládá i velký zájem o televizory s plochou obrazovkou. A právě tato zařízení využívají pro zobrazování mimo jiné i panely z tekutých krystalů.

Výhled do buducnosti

Již v průběhu roku 2004 má rozjet produkci LCD panelů osm nových výrobních závodů. Jejich vliv se však projeví až v roce 2005, kdy se podle iSuppli očekává v prvních třech čtvrtletích vyrovnaná nabídka s poptávkou. Avšak na konci roku nemají stačit ani tyto nové kapacity a poptávka bude znovu nad nabídkou - tentokrát o cca 1 %.

Z dlouhodobého hlediska se očekává, že následujících několik let bude prodej LCD panelů výrazně růst, aby do roku 2008 dosáhl hodnoty 40 miliónů kusů.

Důsledky

Pokud by se iSuppli podařilo vývoj předpovědět správně, znamenalo by to, že se výhledově cena LCD panelů nebude příliš snižovat. Zvláště pokud se k tomuto přidá i nedostatek jiných komponent, které jsou při výrobě potřebné.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Senzory obsazenosti parkovacího místa předvádělo několik výrobců a počítají s...
Invaze čidel začala. Podívejte se na to nejzajímavější z IoT Expa

V pražském Fórum Karlín v úterý proběhla konference SigFox World IoT Forum 2017. Podívejte se s námi na ty nejzajímavější představované projekty.  celý článek

Chytrý reproduktor Home Mini je ve třech barevných provedeních.
Malý chytrý reproduktor od Googlu nahrával úplně vše. Firma ho opravila

Některé modely nově uvedeného chytrého reproduktoru Google Home Mini nahrávaly a ukládaly na servery Google vše, co se kolem nich dělo. Mohlo za to špatné...  celý článek

Nová 6K kamera Zenmuse X7.
DJI představilo maličkou 6K kameru pro filmaře

Nová Zenmuse X7 je malá kamera s 35mm snímacím čipem a speciálním bajonetem pro sadu lehkých výměnných objektivů DJI. Ve spolupráci s dronem Inspire 2 má...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.