Budeme všichni povinně komunikovat pouze elektronicky?

  • 7
V Dánsku bude v budoucnu možné vyřizovat některé záležitosti pouze přes internet. Rozhodla o tom vláda.

Dánsko patří k zemím, v nichž je nejvíce rozvinutá elektronická komunikace občanů s veřejnou správou. Nyní se úřady snaží přinutit obyvatele pracovat s internetem ještě ve větší míře. Řada záležitostí již totiž nepůjde vyřizovat klasickým způsobem.
V rámci nových opatření, která v Dánsku vstoupila v platnost, například musí všechny společnosti, které jednají s institucemi státní správy, zasílat účty výhradně v elektronické podobě.

Milióny transakcí, které se dříve neobešly bez papírování, jsou nyní vyřizovány elektronicky a výsledkem jsou velké úspory veřejných financí.
"O zvyšování produktivity skrze elektronická řešení se hodně mluví, ale my chtěli víc, než řeči. Ušetřili jsme již sto miliónů euro, což je hodně na zem s pěti milióny lidí," uvádí Claus Juhl z vládní agentury pro elektronickou správu.
Další z opatření nutí každého obyvatele Dánska, aby měl bankovní účet pro vyřizování záležitostí se státní správou. Na účet budou přicházet penze, podpory v nezaměstnanosti a podobně, přičemž s tím odpadá dosavadní možnost dostávat šeky.

Vláda tvrdí, že z nových opatření budou profitovat občané, veřejná správa i soukromý sektor. Podle zpravodajství BBC má její postup řadu zastánců, ale i kritiků.
"Dělat tyhle věci povinné není správný krok," tvrdí Jeppe Stransberg. "Hlavní problém jsou lidé, kteří si na to těžko zvykají. Je nebezpečí, že zatímco většina populace elektronické správě přivykne, menšina, která to nezvládne, bude vytlačena zcela na okraj společnosti."

Vládní úředníci námitky uznávají, přesto tvrdí, že jsou nová opatření nutností. "Musí to být povinné, pokud chcete zajistit, aby nové nástroje neužívalo jen pět až deset procent lidí, ale došlo k zásadní transformaci celé společnosti," řekl Claus Juhl.
Dánský experiment sledují pozorně představitelé mnoha dalších zemí, kde také uvažují o podobném přechodu k povinné elektronické správě.