Budoucnost hudebního průmyslu je digitální

Experti předpokládají, že během pěti let podíl digitálních hudebních nahrávek na světových tržbách dosáhne 25 procent. Účastníci konference Midem v Cannes diskutují především o tom, jak se bude digitální hudba kupovat, zda v hudebních obchodech či formou placeného vstupu k hudebním databázím.

Spotřebitelé se přihlašují u hudebních internetových služeb v rekordních číslech. Zatímco loni činil podíl digitálních hudebních nahrávek na světových tržbách jedno procento, letos se podle odhadů zdvojnásobí. Experti předpokládají, že během pěti let tento podíl dosáhne 25 procent. Absolutní hodnoty zpráva agentury Reuters neuvádí.

Mezi služby s předplatným, které umožňují neomezený přístup k hudebním databázím za měsíční poplatek, patří například Napster či Rhapsody od RealNetworks. Konkurencí jsou jim prodejci jednotlivých nahrávek, mezi nimiž získala první místo na trhu služba iTunes od počítačové firmy Apple Computer Inc. Ta prodává hudbu po jednotlivých písních při využití přenosného přehrávače iPod.

"Základny uživatelů iPod se neobáváme," uvedl šéf Napsteru Chris Gorog. "Naším primárním trhem jsou lidé, kteří na trh digitální hudby ještě nevstoupili," dodal a připomněl, že podnik uvede brzy na trh službu Napster2Go, která uživatelům umožní převádět záznamy na přenosná zařízení.

Hudební společnosti uvádějí, že je na trhu prostor pro oba modely. Zároveň ale varují, že nebude jednoduché vysvětlit uživatelům model hudebního předplatného a že bude potřeba velkých výdajů do marketingu, aby lidé systém pochopili.

"Není to jako elektronická verze hudebního obchodu," uvedl Barney Wragg z divize nových médií Elabs společnosti Universal Music International. "Platíte za přístup do databáze a když přestanete platit, o přístup přijdete," vysvětlil.