Budoucnost teleshoppingu je v digitalizaci televize

  • 8
Teleshoppingový trh zaznamenal letos pokles. Co by pro něj mohlo znamenat nový impuls? Digitální televize.

Trh teleshoppingového prodeje zažívá v letošním roce pokles, který způsobila zejména nejistota lidí před vstupem do Evropské unie a špatná zkušenost s některými prodejci.

Rozvoj trhu se čeká zejména po digitalizaci televizního vysílání, po němž by mohly vzniknout specializované kanály nabízející jen nákupy prostřednictvím TV. Současně by měly zlevnit vysílací časy a tím i ceny nabízených výrobků. Vyplývá to z ankety ČTK mezi teleshoppingovými firmami a odborníky.

Obrat teleshoppingových firem za loňský rok se odhaduje na stovky milionů korun, přesné údaje nejsou k dispozici. Prodej přes obrazovky přináší desítky milionů i samotným televizím. V první polovině roku byly tržby v přepočtu na minutu zhruba o 20 procent nižší, řekla ČTK mluvčí firmy WS International Petra Bezoušková. Společnost má v databázi přes 1,5 milionu zákazníků, z nichž více než 60 procent objednává pravidelně. "Ještě nikdy od roku 1992 neklesly tržby v prvním čtvrtletí v porovnání s koncem předcházejícího roku tak razantně jako letos," doplnil ředitel společnosti Tena Jiří Heger.

Letošní situace byla podle něj dramaticky poznamenána obavami většiny populace z dopadu vstupu do EU, zejména ze zvyšování maloobchodních cen zboží, služeb, nájmů, energií či ze ztráty zaměstnání.

Druhým faktorem je masivní a ne vždy uvážené zadlužení značné části obyvatel prostřednictvím spotřebitelských úvěrů v době předvánočních nákupů, dodal Heger. Počty nových zákazníků se podle jeho slov začaly snižovat poté, co se objevili první "podnikavci", kteří zneužívali slabého místa obchodu na dálku. Základním předpokladem rozvoje teleshoppingového trhu musí být poctivost obchodníka a z ní plynoucí důvěra zákazníků, připomněl Heger. Problémy s kvalitou dodaného zboží, špatnou velikostí, neodpovídající barvou, atd. existovaly vždycky, míní Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů. S postupem času se k nim přidaly problémy vyplývající z neserióznosti určitých firem, které odmítají podle zákona vyřizovat reklamace. Většinou jde o případy, kdy výrobek nemá ty vlastnosti, které o něm reklama tvrdila, poznamenala. V posledních měsících se podle ní stává, že si lidé stěžují na špatnou kvalitu pánví, hrnců na špagety a robotů. Nelze ovšem paušalizovat, že by všechny výrobky zakoupené tímto způsobem byly špatné. Problémy se též vyskytují v situaci, kdy podnikatel tvrdí, že odstoupit od nákupu je možné pouze za podmínky, že spotřebitel zaplatí určitou pokutu.

"Odstoupit je možné do 14 dnů bez udání důvodu a o žádném poplatku není řeč," zdůraznila Picková. Rozdíl českého teleshoppingu od situace v EU spočívá v menší pružnosti mediálního trhu. Zatímco v ČR se vysílací časy kupují na celý rok dopředu, ve většině zemí EU je možné je nakoupit třeba i jen měsíc dopředu. "V porovnání s Německem, Rakouskem, Holandskem a Švýcarskem jsou zde poměrně drahé teleshoppingové časy k velikosti trhu a kupní síle, tím jsou logicky i o trochu dražší ceny pro konečné zákazníky," vysvětlila Bezoušková.

V EU je teleshopping spíše na specializovaných stanicích, ať sportovních, hudebních či těch, které se věnují právě jen prodeji přes TV, upozornil Jiří Mikeš z Asociace komunikačních agentur. Vývoj tak bude podle něj těsně spjat s digitalizací vysílání. "Budeme tu mít stanice, které teleshopping budou vysílat prakticky jako hlavní program," prohlásil. "S digitalizací se dá postupně očekávat nárůst televizních stanic a tím více možností vysílání. Zároveň ale méně diváků každého kanálu, takže se sníží ceny za vysílací časy a pro zákazníky tak budou ceny výrobků mnohem atraktivnější," nastínila další vývoj Bezoušková.

Nabídka pro zákazníky se rozšíří. V Česku zatím nejsou nabídky zájezdů, finanční služby, ale v dalších letech se na trhu podle Bezouškové také objeví. V tuzemsku se prostřednictvím teleshoppingu prodávají především výrobky pro domácnost, kuchyni, fitness, dále hudba a výrobky pro čištění a úklid. "Většinou to nejsou světové značky," podotkl Mikeš. Úspěšnost výrobků určuje jejich novost, užitná hodnota oceněná zákazníkem, originální řešení, kvalita televizní prezentace, rozumná kvalita a tomu odpovídající cena, uzavřel Heger.

Česká televize nyní vysílá 80 minut teleshoppingu denně, zatímco loni to bylo 60 minut denně. Zákonem povolený limit jí umožňuje teleshopping vysílat 259 minut denně. "Preferujeme nekomerční vysílání, takže zatím rozsah vysílání teleshoppingu nebudeme dále rozšiřovat, řekl mluvčí ČT Milan Krafl. Prodej prostoru pro teleshoppingové pořady v roce 2005 by ČT chtěla podle Krafla uskutečnit formou elektronické aukce, což je v ČR v této oblasti nový způsob prodeje. Výnos ČT z teleshoppingu činil loni 43,5 milionu korun, plán na tento rok počítá s příjmy okolo 70 milionů korun.