Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Bývalý pilot F1 Niki Lauda poletí do vesmíru a raketoplán chce řídit sám

  16:35aktualizováno  16:35
Legendární jezdec formule 1 Niki Lauda zaplatil 200 tisíc dolarů, aby se mohl stát pilotem raketoplánu, který ho má vynést na oběžnou dráhu.

Niki Lauda | foto: Profimedia.cz

Trojnásobný mistr světa má řídit stroj, který chce na oběžnou dráhu vyslat společnost Virgin. Vedle šedesátiletého Rakušana si místo v lodi objednal i aktivní pilot stáje Brawn GP Rubens Barrichello.

"Už jsem řídil boeing i airbus a můj poslední sen je pilotovat raketoplán," řekl Lauda. "Vždycky jsem si myslel, že to je nemožné.

Když proto Richard (Richard Branson je majitel firmy Virgin Atlantic) přišel s touhle nabídkou, jako první jsem mu klepal na dveře," dodal Lauda, který je držitelem pilotního průkazu a od ukončení kariéry v roce 1985 se věnuje provozu leteckých společností.

Nesmrtelný Niki Lauda

Poprvé se Lauda narodil 22. února 1949 ve Vídni. Podruhé prvního srpna 1976 na okruhu Nürburgring, kdy přežil hrůzostrašnou nehodu při závodu formule 1.

O nehodě byly natočeny desítky reportáží, popsány stohy papíru, sestavit by z nich šlo tlustý román. Tu nejvýstižnější zprávu lze však dodnes číst z Laudova obličeje.

Stačí se podívat do zjizvené tváře, na niž dýchl pekelný, devítisetstupňový žár z hořícího vozu, v němž rakouský pilot po karambolu bez spadlé helmy ještě půl minuty bezmocně seděl. Z hořícího vozu jej vytáhli kolegové a nezničitelný Lauda se za pár týdnů znovu posadil do kokpitu a vyrazil na okruh.

Další informace naleznete v článku: Před šedesáti lety se Niki Lauda poprvé narodil

"Hledáme lidi, kteří do toho dají peníze. Je to dost drahé a oba byli hodně štědří. Nakonec, mohou si to dovolit," citovala agentura Reuters majitele společnosti Virgin Richarda Bransona, jehož firma má v plánu posílat vesmírné lodi s dvěma piloty a šesti pasažéry na krátkou cestu po oběžné dráze.

"Naše raketoplány by měly startovat z Nového Mexika, Blízkého východu a třetí kosmodrom by měl být někde v Australasii," dodal s tím, že první loď by měla být hotová koncem roku a poté podrobena osmnáctiměsíčnímu testování.

Společnost Virgin je také jedním z hlavních sponzorů stáje Brawn GP.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Velení na pozorovatelně, střelnice Kapustin Jar
Před Bajkonurem Sověti zkoušeli rakety v tajném Kapustině Jaru

Sovětský svaz se v padesátých letech snažil na základě výzkumu německé raketové techniky i vlastních zkušeností vytvořit dalekonosnou raketu pro vodíkovou...  celý článek

Sputnik 1 byl první člověkem vytvořený objekt ve vesmíru. Družici tvořila koule...
Rusům se nejprve nechtělo rakety „svazovat“, ale byla to cesta vpřed

Z dnešního pohledu se to může zdát těžko uvěřitelné, ale myšlenka na vícestupňovou raketu se neprosazovala jednoduše. Řada odborníků k ní byla skeptická, čísla...  celý článek

Výbuch nosiče Vanguard krátce po startu 6. prosince 1957. Šlo o první americký...
Když byl Sputnik „trik propagandy“. Utajený finiš závodu o vesmíru

V oznámení startu družice Američané SSSR předběhli. Jejich projekt se ale výrazně zpomalil. Mohly za to nejen technické komplikace, ale také fakt, že výrobce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.