Bitva o Atlantik: dobrovolníci startovali na stíhačkách z obchodních lodí

aktualizováno 
Zoufalá doba si žádala zoufalé činy. V roce 1941 Britové upravili několik obchodních lodí na nosiče stíhaček Hurricane, aby tyto chránily námořní konvoje proti německým letounům.

Hurricane vzlétá z katapultu obchodní lodě typu CAM | foto: Imperial War Museum / public domain

„Jediné, co mě během války děsilo, byla hrozba německých ponorek.“ (Winston Churchill)

Proklatě dlouhá bitva o Atlantik (někdy udávána s rozšiřujícím přívlastkem druhá, protože jedna už se odehrávala během první světové války) se netěší mezi širokou veřejností zdaleka takové popularitě jako slavná a často připomínaná letecká bitva o Británii. Přitom udržení německých ponorek na uzdě a zajištění zásobování z Ameriky námořními cestami v severním Atlantiku bylo pro bojující ostrovní monarchii otázkou takřka životní důležitosti.

Fotogalerie

Na druhou stranu žádná kaše se nejí tak horká, jak se uvaří. V době zahájení války o Atlantik, jejíž počátek se klade na třetí zářijový den roku devětatřicátého, kdy ponorka U 30 potopila osobní parník Athenia, disponovala Kriegsmarine pouhými 57 ponorkami, z nichž některé měly pochybnou bojovou hodnotu. Němci zkrátka rozvoj ponorkového loďstva před válkou poněkud podcenili, čemuž se nelze divit, neb sám říšský Vůdce se vody bál jako čert kříže. V porovnání s jinými loďstvy v oboru ponorkovém na tom sice Němci nebyli vyloženě zle, jenže ti ostatní neplánovali „dobývat svět“.

Hektické období, co se týče útoků ponorek, začalo pro Brity někdy v době letecké bitvy o Británii. Královské námořnictvo stáhlo část torpédoborců doprovázejících konvoje k mateřským ostrovům pro jejich zamýšlenou obranu před případnou německou invazí, ale především začala tzv. neomezená ponorková válka a postupné navyšování do té doby utlumované produkce ponorek v Německu.

Počet německých ponorek narůstal, stejně tak i počet a celková tonáž jimi potopených lodí. Ponorky se začaly seskupovat do tzv. vlčích smeček, taková smečka pak útočila na konvoj koordinovaně a po dobu několika nocí za sebou. S vyhledáváním konvojů ve východním Atlantiku pomáhala ponorkám průzkumná letadla s velkým doletem.

Nejlepších ročních výsledků v počtu a tonáži potopených lodí dosáhly německé ponorky v roce 1942. Pomalu však začínaly narůstat i jejich ztráty, jak se kvalitativně vylepšovala a kvantitativně rostla britská a americká protiponorková obrana. Minimálně od začátku druhé poloviny roku 1943 už bylo německé podvodní počínání vyloženě nerentabilní a spojenci pořádali na dotěrné ponorky doslova hony.

Hurricane na katapultu obchodní lodě typu CAM

Hurricane na katapultu obchodní lodě typu CAM

Zoufalá doba si žádala zoufalé činy

Kromě samotných ponorek představovaly v době německé iniciativy velké nebezpečí pro anglo-americké konvoje ve východních oblastech severního Atlantiku již zmíněné průzkumné letouny nepřítele. Klíčovou roli hrály dálkové čtyřmotorové průzkumné-bombardovací Focke-Wulfy Fw 200 Condor s doletem až 3700 km. Tyto letouny konvoje nejen vyhledávaly a hlásily jejich polohu a směřování, ale samy i „vybrané“ lodě bombardovaly. Není divu, že si tyto čtyřmotoráky vysloužily přezdívku Metla Atlantiku (Scourge of the Atlantic).

Někdy v zimní sezóně 1940/41 se zrodil nápad, jak se německým letounům nad konvoji bránit, byť řešení to bylo jenom improvizované. Jednalo se o instalaci leteckých katapultů s raketovým pohonem na některé obchodní lodě, které se pak označovaly jako lodě typu CAM (CAM Ship - Catapult Aircraft Merchant Ship). Z nich startovaly pro takové použití upravené stíhačky Hawker Hurricane. Celkem vzniklo 35 lodí CAM.

Méně už se hovoří o tom, že nejprve bylo na katapultové lodě upraveno i pět lodí Královského námořnictva. Ty se označovaly jako Fighter Catapult Ship (FCS), tři vznikly úpravou nákladních lodí HMS Ariguani, HMS Maplin a HMS Patia, jedna z nosiče hydroplánů HMS Pegasus a jedna z pomocného protiletadlového plavidla HMS Springbank. Zatímco lodě CAM měly instalovány relativně dlouhé katapulty pevné konstrukce na přídi, tak u plavidel FCS to pravidlem nebylo a například na fotografiích HMS Springbank vidíme klasický „křižníkový“ otočný katapult mezi komínem a druhým stožárem. A některé lodě FCS nesly místo upravených hurricanů nepříliš povedené dvoumístné námořní stíhačky Fairey Fulmar.

Pokud mluvíme o upravených hurricanech pro katapultové lodě, tak se jednalo o první navalizovanou verzi této stíhačky. Typ Sea Hurricane Mk.Ia, letounům se také říkalo Hurricat (zkrácená složenina ze slov Hurricane a catapult), vznikl modifikací Hurricanu Mk.I, který dostal především úchyty pro katapult (další drobnější úpravy by se daly počítat na desítky). Letouny si vesměs již odvedly svůj podíl práce během bitvy o Británii, a zde se měla završit jejich bojová kariéra. Hurricat totiž logicky nemohl na lodi CAM po akci přistát, a tak se počítalo s jeho ztrátou.

Naštěstí se nepočítalo se ztrátou nebohého pilota, i když hra s jeho osudem to byla vskutku hazardní. Pilot mě vyskočit a přistát na moři mezi loďmi konvoje na padáku, případně se mohl pokusit o nouzové přistání do vln přímo s letounem, a pak nezbývalo než čekat na vylovení některým z doprovodných plavidel. Pokud se místo střetu nacházelo nedaleko země, v tomto případě tedy některého z ostrovů, a stroj měl dostatek paliva, naskýtala se ještě možnost doletět tam. Netřeba snad dodávat, že piloti hurricatů se rekrutovali z řad dobrovolníků.

Focke-Wulf Fw 200 Condor

Focke-Wulf Fw 200 Condor

Hurricane na katapultu obchodní lodě typu CAM

Hurricat na katapultu lodě CAM

Piloti hurricatů sestřelili celkem devět nepřátelských letadel, mimo Focke Wulfů FW 200 Condor to byly i Heinkely He 111 a jeden Junkers Ju 88. Jeden z hrdinných stíhačů, John B. Kendal, tyto bláznivé akce zaplatil svým životem.

Prvního sestřelu na hurricatu startujícího z katapultové lodě dosáhl Australan Robert W. H. Everett dne 3. srpna 1941 po startu z HMS Maplin, tedy lodě z řady FCS.

Všechny další sestřely dosáhli piloti operující z lodí CAM. Zde byl tím prvním již zmíněný John B. Kendal z lodě SS Empire Morn, když 26. dubna 1942 nejprve zahnal průzkumný hydroplán Blohm & Voss Bv 138, hned na to sestřelil bombardér Junkers Ju 88 a po následném výskoku utrpěl při záchranném výlovu zranění a akci nepřežil. Toto se stalo při ochraně konvoje QP 12, z čehož vyplývá, že katapultové lodě byly nasazovány i do konvojů plujících mezi Velkou Británií a Sovětským svazem.

Dvěma pilotům hurricatů se podařilo při podobných akcích sestřelit po dvou německých strojích. Při ochraně konvoje PQ 16 sundal Alastair J. Hay z lodě SS Empire Lawrence 29. května 1942 dva bombardéry Heinkel He 111. Dvojici letounů stejného typu pak sestřelil Arthur H. Burr startující 18. září 1942 z lodě SS Empire Morn z konvoje PQ 18.

Zbývající tři sestřely se týkaly už dálkových čtyřmotorových condorů, po jednom si je připsali Norman Taylor, James. A. Stewart a Patrick J. R. Flynn, poslední dva jmenovaní nad Biskajským zálivem při plavbě konvoje SL 133 mezi Gibraltarem a Liverpoolem.

Zajímavý je údaj o počtu bojových vzletů hurricatů z lodí FCS a CAM, kterých bylo pouhých devět. Při dvou vzletech sice nedošlo k žádnému sestřelu, ale slídící letoun byl alespoň zahnán na útěk.

Jak k námořnictvu postupně přicházely od roku 1942 malé eskortní letadlové lodě, docházelo k postupnému útlumu až ukončení nasazení katapultových lodí FCS a CAM. A přestože počty vzletů letadel z jejich katapultů nebyly nijak závratné, své místo v historii bitvy o Atlantik si vybojovaly.

Nejčtenější

Samopal vz. 58, který není samopalem, má vyšší kadenci než kalašnikov

Československý samopal vz. 58 V - verze pro výsadkáře se sklopnou opěrkou.

V Československu vzniklo několik typů palných pěchotních zbraní, které se mohly směle rovnat se zahraniční konkurencí....

Oumuamua může být mimozemskou časovou schránkou, řekl expert v Rozstřelu

Astronom Petr Scheirich v diskusním pořadu Rozstřel.

„Můj názor je, že jde o těleso přírodního původu, ale přál bych si, aby tomu tak nebylo,“ řekl v Rozstřelu o prvním...

Nové implantáty dovedou zlepšit paměť, ale nesmí se k nim dostat hacker

DBS

Elektronické implantáty by mohly podle neurovědců již v příštím desetiletí pomáhat vylepšovat paměť, zejména pacientům...

Nejpoužívanější prohlížeč měl skromné plány. Chrome zásadně změnil web

Vývoj ikony prohlížeče Chrome

Prohlížeč Google Chrome používá k brouzdání po internetu většina uživatelů. Před deseti lety to přitom byl nenápadný...

Změna v TV vysílání se blíží. Vše, co musíte vědět o přechodu na DVB-T2

Nelamte si s DVB-T2 hlavu. Vše podstatné se dozvíte níže.

Informační kampaň k přechodu na nový standard pozemního televizního vysílání DVB-T2 může stát až 350 milionů korun. V...

Další z rubriky

Slavný německý spisovatel vypráví příběh antifašistů v Sudetech

Zatčení němečtí antifašisté po obsazení československého pohraničí na podzim...

Při obsazování československého pohraničí na podzim 1938 nastaly zlé časy i místním německým antifašistům, kteří...

Prošel peklem zákopů Velké války, pak se stal vlastenec Stanovský letcem

Vilém Stanovský jako příslušník francouzského letectva se svou stíhačkou SPAD...

Mezi nejvýznamnější osobnosti československého letectví patří Vilém Stanovský. Byl jedním z hrstky Čechů, kteří se...

Samopal vz. 58, který není samopalem, má vyšší kadenci než kalašnikov

Československý samopal vz. 58 V - verze pro výsadkáře se sklopnou opěrkou.

V Československu vzniklo několik typů palných pěchotních zbraní, které se mohly směle rovnat se zahraniční konkurencí....

Najdete na iDNES.cz