Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


CD a DVD pro počítače jsou mrtvé. Společně je zabily Apple a Microsoft

aktualizováno 
K novým Macbookům už nedostanete instalační CD, ale USB klíčenku. Microsoft zrušil OEM verzi Office na CD. Teď si zakoupíte jen kartičku s produktovým kódem a program stáhnete z internetu. Apple také změnil logo nových iTunes. Symbol hudebního nosiče CD z něj zcela zmizel.

K notebooku už optickou mechaniku netřeba. Tvrdí Apple. | foto: shutterstock.com

Před několika dny přišel technologický server TechCrunch.com s odvážným tvrzením, že CD i DVD končí. Nebude to hned, ještě dlouho tady s námi budou. Ať už z důvodů ekonomických (prázdná CD a DVD jsou extrémně levná) nebo z praktických (dobře se skladují, popisují, atd.). Jinak ale s tvrzením serveru nelze než souhlasit.

Éra optických disků je u konce zřejmě ve všech oblastech. Nejen v počítačích.

Konec CD a DVD v IT

Symbolicky jej podle autorů serveru zabila firma Apple, která poprvé v historii nepřibalila ke svým novým notebookům instalační CD. Nedosti na tom, že MacBook Air ani optickou mechaniku nemá. USB slot pro flešku, na které nyní systém dostanete, však ano. Již před měsícem přitom Apple změnil ikonu programu iTunes, ze které cédéčko také zmizelo a zbyla pouze notička.

Také distribuce veškerého softwaru bude u Applu nově probíhat přes internet a tedy zcela bez potřeby cokoliv lisovat na CD nebo DVD. Po on-line obchodu App Store s aplikacemi pro iPody, iPhony a iPady otevírá i Mac App Store, kde budou ke stažení programy pro počítače Mac. CD ani DVD opět netřeba.

Office se stěhuje do nebe

Nic nestahujte, jen se připojte k síti

Také Microsoft se od optických nosičů začíná odvracet. Poslední verze kancelářského balíku Office se již nebude ve verzi OEM prodávat na stříbrné placce, ale bude pouze ke stažení na internetu. Místo CD nebo DVD tak dostanete pouze malou krabičku s kartou, takzvané PKC (Product Key Card), na které je kód. Ten potom vyťukáte na příslušné stránce a software si stáhnete.

Dalším hřebíčkem do rakve optických médií je takzvaný Cloud computing. Zjednodušeně řečeno, některé aplikace si nebudeme stahovat ani kupovat na nosičích, ale budeme je používat přímo on-line. Stačí zapnout prohlížeč a skočit si pro požadovanou aplikaci. Průkopníkem v této oblasti je Google nyní následovaný Microsoftem. Více v článku: Microsoft útočí na Google.

Konec CD, DVD a Blu-ray v domácí zábavě?

Hudební průmysl spáchal dobrovolně sebevraždu již před několika lety. Neakceptoval rozvoj internetu a současné prodeje/neprodeje tomu odpovídají. CD prostě do MP3 přehrávače nenarvete, a tak vítězí iTunes a další on-line obchody s hudbou. Celková situace však není vůbec růžová ani pro jednu ze stran. Zisky klesají. Obchody s hudbou zavírají, zákazník si muziku nemá kde poslechnout, případně narazit na nějakou novou. Skupiny místo cédéček raději potiskují trička a koncertují. To vynáší víc.

Filmový průmysl vsadil na HD na nosičích Blu-ray. Jenže už dnes je možné si v USA prostřednictvím služby Netflix objednat film ve Full HD (1080p) a nechat si ho nastreamovat přímo do Playstation 3 přes internet. Kdo by pak potřeboval Blu-ray?

Co si myslíte vy? Rozloučíme se s optickými médii?

Jsou optická média mrtvá?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 12. listopadu 2010. Anketa je uzavřena.

ANO 5668
NE 2467
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nově verze čtečky Kindle Oasis je voděodolná.
Čtečka elektronických knih Kindle je konečně voděodolná

Po deseti letech od uvedení první čtečky se značkou Kindle vydal Amazon verzi, se kterou se nemusíte bát do vody.  celý článek

Nová 6K kamera Zenmuse X7.
DJI představilo maličkou 6K kameru pro filmaře

Nová Zenmuse X7 je malá kamera s 35mm snímacím čipem a speciálním bajonetem pro sadu lehkých výměnných objektivů DJI. Ve spolupráci s dronem Inspire 2 má...  celý článek

Vnitřní výbava chytrého reproduktoru Sonos One
Sonos má reproduktor, který vám umožní mluvit nejen s Alexou a Siri

Sonos One je nový chytrý reproduktor, který umožní majiteli komunikovat se všemi rozšířenými chytrými asistenty.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.