Regionovu z Masaryčky do Kladna

Regionovu z Masaryčky do Kladna | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

ČD dnes převezmou stého Kanárka, Agropendolino nebo Píďalku

  • 108
Stou motorovou soupravu 814 Regionova dnes v Brně převezmou České dráhy. Moderní souprava má mnoho přezdívek, které jí vzhledem k jejím kvalitám spíše lichotí. Zaznamenali jsme zrod Regionovy ze zastaralých motoráků a projeli s ní část legendární Buštěhradské dráhy.

Za krátkou dobu provozu na kolejích regionálních tratí v Česku (první sériový kus byl předán ČD  5. 5. 2006) získala souprava Regionova, oficiálně jednotka 814, nejednu přezdívku. Namátkou některé z nich: Agropendolino, Agroelefant, Hypernova, Hyperbouda, Regiošuk, Slovácké pendolino, Regína, Duo, Trio, Kanárek... Dá se konstatovat, že regionální přezdívky soupravě spíše lichotí.

Přitom byla Regionova první soupravou ČD, která měla mít od počátku vedle nic neříkajícího oficiálního označení číslem také jméno. Původním cílem bylo totiž eliminování (nelichotivých) přezdívek.

Z Kladna do Prahy jezdí i Píďalka

Snad nejkouzelnější přezdívku má souprava složená ze tří jednotek. Říká se jí Píďalka. Pomocí kabelů UIC se spojí dvě dvouvozové a jedna třívozová jednotka.

Regionovu z Masaryčky do Kladna

Základ Píďalky - souprava dvou dvouvozových jednotek řízená jedním strojvedoucím

Jeden člověk pak ze svého stanoviště strojvedoucího řídí sedm vozů (2+2+3). Častěji se k soupravě dvou dvouvozových jednotek připojí ještě třívozová souprava, kterou řídí druhý strojvedoucí.

Po společné jízdě se pak třívozová Regionova odpojí a jezdí dál se svým fírou samostatně.

Jak Kanárek vznikl

Motorová jednotka 814 Regionova je kompromis. Vznikla přestavbou zastaralých motorových vozů 810 a přípojných vozů 010. To jsou klasické "motoráky", které nejčastěji potkáte například kolem Sázavy.  

Výsledkem přestavby, která proběhla ve firmě Pars nova a.s. (člen skupiny Škoda), je moderní souprava s nižšími provozními náklady než u původních vozů.

Zachováním téměř kompletního podvozku bohužel zdědila Regionova vysokou hlučnost.

Výroba jednotky RegionovaRegionovu z Masaryčky do Kladna

Červené jsou původní motoráčky, kanárkově žluté pak vozy nové Regionovy. 

Regionova na Masarykově nádražíRegionovu z Masaryčky do Kladna

Přestavbou vznikne průchozí dvou nebo třívozová souprava (duo nebo trio), která na jedné straně nabízí pohodlný a prostorný interiér pro cestující s neméně prostornou, vakuovou toaletou, která je uzpůsobena i pro invalidy.

Dalším plusem modernizace je informační systém, který umožňuje výměnu cestujících i v zastávkách na znamení. O tepelnou pohodu uvnitř vozu v horkých dnech se starají dvojitá determální skla oken. Původní výklopná okna jsou nahrazena polospouštěcími. Takové řešení je v horku pochopitelně příjemnější.

Na druhé straně zůstaly zachovány standardy původních vozů, např. špatně odhlučněný oddíl pro cestující či chybějící klimatizace (ta je pouze na stanovištích strojvedoucího).

Na základě praktických zkušeností s jednotkami CityElefant je chybějící klimatizace spíše výhodou. Ve voze to většinou nezapáchá (provozovatel CityElefantů nejspíš šetří na předepsané dezinfekci) a ani v něm v létě nemrzne.

Jak se rodí Regionova

Výroba jednotky Regionova

Původní vozy se odstrojí na nosný skelet se střechou. Odřežou se i čela. Zachová se také část podvozku včetně dvojkolí.

Po odstranění čel vozu následují opravy poškozených částí, úpravy spojené s modernizací, opískování. Poté se provedou antikorozní úpravy, montáž podlah, bočních stěn, nástřiky odhlučňovacích materiálů atd.

Výroba jednotky Regionova

Provádí se tepelná a hluková izolace vozu

Přimontují se laminátová čela.

Výroba jednotky RegionovaVýroba jednotky Regionova

Čela soupravy od externího dodavatele zajistí více prostoru i bezpečí pro strojvedoucího. Za tímto čelem je po modernizaci speciální konstrukce, která mnohonásobně (sedmkrát) zvýší pevnost čela oproti původnímu vozu.

Výroba jednotky Regionova

Současně probíhá montáž stanoviště strojvedoucího

Výroba jednotky Regionova

Další operací je kompletace interiéru, např. montáž sedadel, odpadkových košů

Výroba jednotky Regionova

Průchozí čelo je připraveno pro montáž přechodového měchu a můstku

Výroba jednotky Regionova

Prostor vozu 814 před montáží rámu pomocných pohonů. Na snímku dominuje vzduchojem a izolované výfukové potrubí.

Výroba jednotky Regionova

Téměř hotové čelo - chybí nárazníky a čelní maska

Výroba jednotky Regionova

Sedadla jsou po montáži chráněna před znečištěním

Chloubou Regionovy je nízkopodlažní část s buňkou vakuového WC s přístupem pro invalidy.

Regionova na Masarykově nádražíRegionova na Masarykově nádraží

Nízkopodlažní část Regionovy s prostorným bezbariérovým WC s vakuovým odsáváním. Nástupní prostor slouží k přepravě invalidních vozíků i rozměrných zavazadel včetně jízdních kol či lyží.

Jak se řídí třívozová Regionova - Píďalka

Redakce se zúčastnila jízdy třívozovou Regionovou z Masarykova nádraží v Praze do Kladna. Projeli jsme tedy část legendární Buštěhradské dráhy, která byla zestátněna až v roce 1923. Předchůdcem této trati byla historicky druhá veřejná železnice v Evropě. 

Regionova na Masarykově nádraží

V přistavené soupravě nejprve strojvedoucí provede vizuální kontrolu stroje. Poté usedne a nastartuje motor.

Regionovu z Masaryčky do Kladna

Následuje nastavení informačního sytému. Na dotykovém displeji stačí zadat číslo vlaku.

Regionovu z Masaryčky do Kladna

Informační systém automaticky nastaví jízdní řád vlaku, tak aby ho viděli všichni cestující.

Regionovu z Masaryčky do Kladna

Strojvedoucí nastaví maximální povolenou rychlost pro výjezd z Masarykova nádraží. Na novém záznamovém rychloměru ji znázorňuje žlutá značka u čísla 30.

Regionovu z Masaryčky do Kladna

Ještě si připraví papírový jízdní řád. Pult je uzpůsoben pro použití sešitového jízdního řádu.

Jízda i brzda vozu je řízena hlavním kontrolérem.

Regionovu z Masaryčky do Kladna

V čase určeném jízdním řádem zavře strojvůdce dveře. Souprava se rozjede. Předtím nastavil (podle svých zkušeností) procentuální výkon motoru, který bude zapotřebí.

Regionovu z Masaryčky do Kladna

Vyjíždíme z Masaryčky

Regionovu z Masaryčky do Kladna

Míříme na Negreliho viadukt (Proč ten most mezi domy v Karlíně? - Odpověď přišla v roce 2002).

Zastávka ve stanici Praha Bubny, po signálu volno pokračujeme, projedeme 104 metrů dlouhý Dejvický tunel a dojedeme do stanice Praha Dejvice.

Regionovu z Masaryčky do Kladna

V Dejvicích nás čeká trpasličí návěstidlo. Semafor (odborníci odpustí) normální velikosti se sem prostě nevešel.

Regionovu z Masaryčky do Kladna

Třívozová Regionova je zde jediný provozovaný stroj, který do velkého stoupání (26 promile)do stanice Veleslavín dosáhne povolené maximální rychlosti 70 km/h.

Regionovu z Masaryčky do Kladna

Veleslavín je první stanicí, kde dosud vypravuje vlaky výpravčí

Regionovu z Masaryčky do Kladna

Cestou do Kladna potkáváme ještě mnoho technických lahůdek, o nichž napíšeme někdy příště

Co ukrývají kryty

Regionova na Masarykově nádraží

Pod největším z trojice krytů v podlaze vozu je přístup k novému spalovacímu motoru splňujícímu současné emisní limity

Regionova na Masarykově nádraží

Hnací agregát - dieselový motor Tedom TD 242 RH TA 25 o max. výkonu 242 kW při 1 950 ot./min.

Regionova na Masarykově nádraží

Kompresor - zdroj stlačeného vzduchu pro celou motorovou jednotku

Regionova na Masarykově nádraží

Pohled do centrálního rozvaděče. Mikrofon průvodčího je ukryt v této rozvodné skříni. Vpravo dole je řídicí jednotka elektronického protismyku. Kdyby se jednalo o automobil, mluvili bychom o ABS.

Regionova na Masarykově nádraží

Důkladně tepelně izolované výfukové potrubí vede pod nádrží paliva, Na záběru vidíte, že  potrubí je navíc odstíněno plechovou clonou. Nebezpečí požáru tedy opravdu nehrozí.

Regionova na Masarykově nádraží

Elektronika čtyřstupňové hydromechanické převodovky Voith Diwa 864.3E (uprostřed) a jeden ze čtyř počítačů distribuovaného řídicího systému Lokel (vpravo).

Regionova na Masarykově nádraží

Přístrojový vzduchojem – zásoba vzduchu pro pneumatické přístroje na vozidle (houkačky, dveře, WC a další)

Regionova na Masarykově nádraží

Akumulátory – vlevo startovací a vpravo akumulátor spotřeby vozu