Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


CeBIT 2004: Jak se nám bude žít v digitálním světě

aktualizováno 
Největší veletrh informačních a telekomunikačních technologií začíná tento čtvrtek v Hannoveru. Na co se můžeme těšit? Přinášíme předkrm z bohaté hostiny, kterou vám nabídneme přímo z výstaviště.

Digitální domácnost přichází a výrobci zábavní a spotřební elektroniky doufají, že přitáhne tisíce návštěvníků i na největším počítačovém veletrhu světa CeBIT v německém Hannoveru, který se veřejnosti otevře tento čtvrtek. Ať už televizory, videa, sterea či kamery - elektronické přístroje stále výrazněji vytlačují klasické analogové aparáty.
Nová technika nabízí spotřebitelům netušené možnosti síťového propojení nejrůznějších přístrojů a jak doufají výrobci, bude letos zárukou vysokých obratů.

Zaměřeno na digitální techniku

Zatímco loňský celoevropský obrat obchodu s digitálními přístroji dosáhl 24,4 miliardy eur, u analogových to bylo 20 miliard eur. Obrat prodeje digitálních kamer už přesáhl celkový obrat trhu s audiopřístroji a videopřístroji.
Digitální spotřební a zábavní elektronika je na veletrhu poprvé plně představena. Ještě před dvěma lety byla z veletrhu vyloučena, dnes je to napínavý trh s velkým potenciálem. DVD-rekordéry, herní konzole, digitální kamery a televizory s plochou obrazovkou přitahují publikum a pro výrobce startují konjunkturu. 
Firma Panasonic například letos rozšířila svou výstavní plochu o 300 metrů čtverečních a 15 procent zaujímá právě domácí elektronika. Přitáhnout návštěvníky hodlá novými kompaktními rekordéry k nahrávání televizních programů s možností digitální správy programů či kopírování na DVD s vynecháním reklamních bloků.
Digitální fotografie sice nepatří k hlavním tématům veletrhu, firmy jako Sony, Olympus, Panasonic nebo Kyocera ale stejně doufají, že jejich nové výrobky vzbudí zájem veřejnosti a digitální fotoaparáty letos konečně ovládnou masový trh.
Pro veřejnost se brány největšího počítačového veletrhu světa, hannoverského CeBitu, otevřou až ve čtvrtek. Ode dneška začala firemní prezentace pro média. Své novinky letos na veletrhu představí 6411 firem z více než 60 zemí, tedy o 191 vystavovatelů méně než loni. Veletrh očekává
do 24. března více než 500.000 návštěvníků, tento opatrný odhad ale představuje o 60.000 lidí méně než v loňském roce.

Televizní vysílání s vysokým rozlišením

První televizní kanál s vysokým rozlišením v Evropě vysílá od 1. ledna. Televizní přijímače schopné přijímat signál s vysokým rozlišením, takzvané HDTV, budou k vidění i na hannoverském veletrhu CeBit.
Televizní vysílání HDTV už začalo v Japonsku, Austrálii, Číně i v Koreji. V Evropě superostrý obraz představil Gabriel Fehervari, který od 1. ledna provozuje v belgickém Hove televizní kanál s vysokým rozlišením nazvaný Euro 1080. Zatím na něm lze sledovat hlavně klasické koncerty nebo opery. Drahá práva k velkým sportovním přenosům nebo hraným filmům zatím malý kanál nemá. Od 1. května se má situace začít měnit, kanál bude placený a předplatné do roku 2010 bude stát 200 eur (asi 6000 korun).
Bezplatně si HDTV vyzkoušet lze ale už teď, a to na internetu. Softwarový koncern Microsoft umístil na internetovou adresu www.wmvhd.com několik hraných filmů, které lze stáhnout a přehrát v programu Media Player 9.

Nechybějí ani firmy z ČR

Nové zákazníky a obchodní příležitosti bude na veletrhu stejně jako loni hledat 31 tuzemských vystavovatelů. Vyplývá to z údajů organizátorů na internetových stránkách veletrhu.
Brány veletrhu se otevírají již dnes pro novináře a odborníky. Od čtvrtka do příští středy bude veletrh přístupný široké veřejnosti. Pokud se na něj chcete vydat, máme pro vás návod.
Mezi českými vystavovateli jsou výrobci telekomunikačních zařízení, softwaru i počítačových komponentů. Tradičním účastníkem veletrhu je výrobce podnikových informačních systémů LCS. "LCS má na německém trhu již etablovanou pobočku, proto se letos soustředíme hlavně na  kontakty s partnery z jiných zemí a jednání o nových možnostech spolupráce," uvedl ředitel pro strategický a zahraniční rozvoj Petr Maňas.
Společnost 2N Telekomunikace je letos na veletrhu CeBIT již po páté. Firma letos svou expozici zaměřila na GSM brány a podle vlastního vyjádření bude prezentovat nejširší nabídku v této oblasti na evropském trhu. Podle předsedy představenstva Miroslava Hofmana umožňuje účast na veletrhu společnosti kontakt s potenciálními zákazníky i získání přehledu o podmínkách na lokálních trzích. "Díky tomu můžeme jako malá česká firma uspět i tam, kde jsou karty na trhu již dávno rozdány," uvedl.
Tradičními účastníky veletrhu jsou i dodavatelé telekomunikačních zařízení Strom telecom a prostějovský Micos. Pardubický Triton bude na svém stánku prezentovat součásti pro budování rozvodů datových a telekomunikačních sítí.
Technologie pro boj s počítačovými viry budou prezentovat brněnské společnosti Grisoft a AEC, společnost PJsoft představí nabídku digitálních map a pražská firma ITS nabídne spolupráci v
oblasti vývoje aplikačního softwaru a aplikací pro elektronický obchod. Společnost Princip bude prezentovat svůj systém elektronického sledování vozidel prostřednictvím GPS a mobilních
sítí GSM. Na své si přijdou i vyznavači digitálních fotografií, multimediálních mobilních telefonů či přenosných počítačů. Nebudou chybět prezentace nejnovějších počítačových procesorů či LCD monitorů, bezdrátového přístupu na internet či nových trendů využití informačních technologií v průmyslové oblasti.

Jaký bude růst trhu? 

Účastníci největšího světového veletrhu počítačové a telekomunikační techniky CeBIT budou od úterka hodnotit, zda již začíná obnovení růstu v jejich sektoru. Letošní přehlídka nových produktů informační technologie by měla završit sérii tří hubených let globálního útlumu, kdy počet vystavovatelů i návštěvníků klesal. 
Výzkumná firma Forrester letos čeká oživení výdajů na informační a komunikační technologie ve čtyřech velkých evropských ekonomikách - Německu, Francii, Británii a Nizozemsku - o 2,6 procenta a příští rok o 2,9 procenta. V předchozích dvou letech tyto výdaje rostly mizivým tempem kolem 0,8 procenta ročně.
"Bylo by nesmyslné předpokládat návrat zpět k dvoucifernému růstu. Toto již není trh s vysokými růstovými tempy," řekl agentuře AP analytik Forresteru Charles Holms. Podle něho se ale dá čekat prostředí s "dlouhodobě udržitelným růstem, stejným jako v jiných odvětvích".
Pozornost se rovněž bude soustředit na novou rádiovou identifikaci zboží systému RFID. S touto technologií, založenou na čipech a jejich dálkovém vyhledávání přijímači, již experimentují přední maloobchodní prodejci v USA i v Evropě. Obchodníci se od nové technologie slibují usnadnění manipulace se zbožím a především možnost znát v každém okamžiku stav zásob.
   

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová dvoutisícová bankovka má na líci kosmodrom Vostočnyj, na rubu je most ve...
Chystá se ruská digitální měna. Kryptorubl nebudou uživatelé těžit

Digitální měna, která má poněkud jiná pravidla, než jsme si zvykli, vzniká v Rusku. Zcela pod kontrolou ji bude mít stát.  celý článek

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.