Podobná multimediální zařízení zřejmě brzy ovládnou svět domácí zábavy

Podobná multimediální zařízení zřejmě brzy ovládnou svět domácí zábavy | foto: Václav Nývlt

CeBIT 2007: Domácí zábava z počítače a falešné iPody

  • 13
CeBIT je podle pořadatelů největší veletrh informačních technologií na světě. Měly by se na něm představit novinky, které posléze určí trend a řádně vypláchnou zákazníkovi peněženku. Jaký je CeBIT 2007?
Revoluce nemůže být každý rok a letošní CeBIT má opravdu spíše evoluční než revoluční tvář. Velká část zajímavých novinek ze spotřební oblasti se objevila už na veletrhu CES v Las Vegas (reportáž naleznete zde). Další novinky představily některé významné firmy již před CeBITem na vlastních prezentacích. Byli jsme na Philipsu i na Panasonicu (více zde a zde). Přesto zůstává CeBIT společně s berlínským veletrhem IFA (více zde) zásadní událostí pro každého, kdo se jen trochu zajímá o dění v IT a spotřební elektronice.

Kdepak ty trendy jsou?

Na výstavišti jsme potkali televizní štáb, který právě řešil základní otázku, kde najít nějaký alespoň vizuálně zajímavý trend. Inu, trendů je letos nedostatek. O to víc vynikají na výstavě jednotlivé zajímavosti - viz tento souhrn. Nikoho už nevzrušuje vysoké rozlišení HD, o to víc se všichni hádají, jak u něj dosáhnout té nejlepší kvality. Ani obligátní největší ploché televize tentokrát nějak nezabíraly. Nabídka mobilních telefonů také nebyla nejpestřejší, o čemž vás poinformují kolegové z Mobilu. Zato v domácnostech to konečně snad začne vypadat alespoň trochu jako v modelovém pokojíčku Billa Gatese, který předvedl na letošním CESu.

Domácí zábava: Bez počítače ani ránu

CeBIT zcela zřetelně poukazuje na sbližování pojmů počítač a domácí zábava, na konvergenci domácích kin a multimediálních zařízení. Těmito výrazy sice výrobci vyhrožují už nějaký ten pátek, nicméně teprve teď se zdá, že převrat je konečně tady. Může za to klesající cena a za tu může zase Čína.

Zatímco čistokrevné domácí kino jsme na celé ploše expozic snad nepotkali jediné, multimediálních center a expozicí "digital home" či "digital living" zde bylo nepočitatelně. 

Tyto multimediální přehrávače či media-centra však již jako počítače nevypadají. Některé se maskují jako běžný komponent (rozměry a designem připomínají běžný AV komponent - např. DVD přehrávač), jiné jsou maličké jako set-top-box pro příjem digitální televize. Ve všech případech však jde o počítač, u něhož je kladen důraz především na vzhled. Zákazník totiž nakupuje především zrakem.

V některých případech se media centra umí i jako počítač chovat. Běží pod Windows XP Media Centre Edition, případně Windows Vista Home, takže pokud se právě nedíváte na film, můžete si na domácím televizoru hrát hry, surfovat po internetu, editovat fotografie, či pracovat s kancelářskými aplikacemi.

Jiná jsou jednoúčelovými zařízeními, postavenými buďto na jádru operačního systému Linux, případně jde o proprietální řešení výrobce (často v jazyce Java). Nevýhodou takovéhoto stroje je jeho jednoúčelovost, výhodou naopak snadnější použití a orientace (pouze v rámci výrobcem definovaného grafického rozhraní -GUI).

Dovedou vše na co si vzpomenete

Velkou výhodou multimediálních center je jejich univerzálnost. Pomocí jednoho dálkového ovladače si přehrajete film (DVD, DivX, WMV, IP-TV ....), hudbu (CD, MP3, WMA, internetová rádia ...) i fotografie. A to buď z vnitřní paměti, z počítače zapojeného v domácí síti nebo ze síťového disku. Leckdy se dostanete i na internet, případně můžete využívat mnoho speciálních multimediálních služeb.

 

I na tomto poli proti sobě s motykami stojí společnosti AMD a Intel - přední výrobce procesorů a čipových sad (poté co se AMD spojila s ATI). Technologie z dílen AMD se jmenuje AMD Live!, u Intelu jí říkají Viiv.


Intel do boje poslal i "corporate design" hostesky

Na CeBITu je k vidění řada řešení od obou táborů, nelze říci, že by jedna či druhá strana dominovala, či naopak ztrácela.

„Dys is ňů disajn. Nou foto plís“

Dobrou polovinu výstavních hal věnovaných digitálním technologiím (na CeBITu najdete i bankovnictví a finance, část věnovanou telekomunikacím a Business procesům) letos obsadili vystavovatelé z asijských zemí. Některé části expozice se tak doslova proměnily v Čínskou čtvrť se vším všudy, včetně speciálního zásobování, které přímo do jednotlivých stánků zaváželo kungpaa a suši.

Zatímco známé firmy se v halách 1 a 2 klidně roztahují na ploše zvící velikost fotbalového hřiště, čínští, taiwanští a korejští vystavovatelé se tísní v malých stáncích. Obejít je všechny je nadlidský úkol. Nejčastěji se zde vystavují nejrůznější "kejsy" na počítače, reproduktory k MP3 přehrávačům, futrály na mobily, MP3 videopřehrávače a další drobné elektronické vychytávky.

Falešné iPody
To není iPod ...

Místy to vypadá jako na výstavě falešných značek a napodobenin. Tu je k vidění legendární Nokia 3210 přetavená do Skype telefonu, tu zase vykuchaná Sony PSP proměněná v MP3/MP4 přehrávač. Hned u vedlejšího stánku vás zastaví logo, které "tak trochu" připomíná jinou a velmi známou značku.

CeBIT

Když jsem si chtěl vyfotit řadu MP3 přehrávačů více než nápadně připomínajících iPod nano, vyběhla na mě slečna ze stánku a pronesla větu, jež si můžete přečíst v mezititulku. Zeptal jsem se jí, v čem spočívá onen nový design a zjistil, že neumí anglicky. To se opakovalo ještě mnohokrát a většinou se stejným výsledkem. Jednou mi zákaz fotografování dokonce vysvětlili tím, že na "nový" design mají práva (jednalo se o kopii přehrávačů Mpio) a nechtějí, aby jim ho někdo ukradl. Tomu teda říkám trend.

O okopírovaných výrobcích a napodobeninách chystáme samostatný obrazový článek.

Aktuální zpravodajství vám přinášíme ve spolupráci s T-Mobile.

,