Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Čech vytvořil největší bublinu na světě. Vejde se do ní náklaďák

aktualizováno 
Museli kvůli ní vypnout klimatizaci a do výšky čtyř metrů ji zvedali tři lidé. Největší bublinu na světě "vyfoukl" Matěj Kodeš pár dní před Vánocemi a vešel se do ní celý nákladní tahač.

Náklaďák v bublině... | foto: Archiv Matěj Kodeš

Bublina, která tahač uzavřela, byla dlouhá sedm metrů, široká pět metrů a vysoká čtyři metry. Matěj Kodeš s ní překonal hned dva světové rekordy. Pokořil rekord korejského kolegy, který před časem uzavřel do bubliny automobil Mini Cooper. Tahač Renault je zároveň i největší věcí, kterou se kdy podařilo uzavřít do mýdlové bubliny.

Závodní tahač Renault týmu MKR Technology, uzavřený v největší mýdlové bublině světa.

Závodní tahač uzavřený v největší mýdlové bublině světa.

Kvůli rekordu si musel Kodešův tým vyrobit speciální konstrukci a uvařit desítky litrů speciální bublinové kapaliny.

Konstrukce, díky které se povedlo bublinu vytvořit, se skládá z vany, do které bylo potřeba nalít 120 litrů kapaliny. Bublina byla "vyfouknuta" obřím bublifukem, tedy jakousi obručí ve tvaru obdélníku o rozměrech 5 × 7 metru. Přestože byl rám bublifuku smontován z nejlehčího duralu a obalen lehkým savým materiálem, byl tak těžký, že jej museli naráz zvednout čtyři lidé. A aby jej bylo možné zvednout až nad tahač, bylo nutné použít teleskopické tyče.

Závodní tahač Renault týmu MKR Technology, uzavřený v největší mýdlové bublině světa.

Před pokusem bylo nutné navlhčit prostor okolo tahače.

V hale (kde se pokus o rekord konal) musela být vypnuta klimatizace, jinak by tak velká bublina praskla vlivem pohybu vzduchu. Ze stejného důvodu bylo nutno těsně před vytvořením bubliny řádně navlhčit ovzduší.

Speciální bublifukovou kapalinu si Matěj Kodeš vymyslel a vyvinul sám. Sám si ji také připravuje. Je to jeho výrobní tajemství, směs míchá z ingrediencí, které nejsou primárně určeny k foukání bublin a jednotlivé složky si dováží z celého světa.

Závodní tahač Renault týmu MKR Technology, uzavřený v největší mýdlové bublině světa.

Závodní tahač uzavřený v největší mýdlové bublině světa.

Matěj Kodeš je jako jediný v ČR členem mezinárodní asociace profesionálních bublinářů. Bubliny ho živí a zaměstnávají na plný úvazek. Tahač v bublině není jeho první světový rekord. Letos vytvořil i nejdelší bublinový tunel o průměru 70 centimetrů s délkou 24 metrů a deset centimetrů. Stávající světový rekord tak překonal téměř o 12 metrů.

Do bubliny dokáže uzavřít pět tygrů nebo 15 lidí najednou. Na svém kontě má i nejdelší bublinový řetěz z 21 bublin. Všechny tyto rekordy jsou zapsány v České knize rekordů a kuriozit.

Autor:


Témata: klimatizace, Renault


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Paul Otellini
Zemřel Paul Otellini, bývalý šéf, který upevnil pozici Intelu

Ve věku 66 let zemřel Paul Stevens Otellini, bývalý ředitel americké společnosti Intel. Ve firmě pracoval od roku 1974, od roku 1998 byl v jejím vedení.  celý článek

Tento Šmolík Š.2 je exponátem Leteckého muzea Kbely.
První vojenský letoun československé konstrukce nepotěšil Francouze

První vojenský letoun československé výroby vznikl v roce 1920 v budoucím Letovu a jeho konstruktérem byl Alois Šmolík. Z typu byla odvozena i civilní létající...  celý článek

„Počítačovou evolucí“ vytvořený návrh křídla pro Boeing 777. Podobné uspořádání...
Počítač navrhl křídlo pro Boeing 777. A je už na pohled jiné

Konstruktéři si nechali od počítače od základu navrhnout nové křídlo pro Boeing 777. Výsledný návrh je lehčí než dnešní konstrukce a ve vnitřku skrývá prvky,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.